44 964 läst ·
17 svar
45k läst
17 svar
injustering golvvärme
bump,
hur har det gått?
hur har det gått?
Missade att du efterfrågade status ;-) kul med uppföljning! Jodå, det har gått ganska bra, men det lutar mot att jag bygger om lite och får dit en arbetstank eller en volymtank. Har ett garage som jag vill koppla in och värma via en kulvert, tänkte eventuellt 'rätta till' det här då. Jag tror jag har på tok för liten volym för pumpen...
HejL lt1cobra skrev:Hej!
Jag är ingen rörmokare men tycker själv att jag är nomalbegåvad och kan förstå hur saker och ting fungerar.
Jag har ett fiskarhedenvillan hus i Jämtland som är på två plan. Det är golvvärme på båda våningarna. Grunden är platta på mark byggd med Supergrund och 300 isolering. Det finns en fördelare per våning.
Nu tänkte jag ge mig på att justera in golvvärmen i mitt hus, rörmokaren har lämnat alla slingor ostrypta. Det finns inga
injusteringsventiler monterade för fördelarna (vilket det står att man ska montera enligt LK projekteringen). By-Pass är monterad på fördelaren på nedrevåningen, ingen på övervåningen.
Behöver lite hjälp, jag har väldigt lågt förtroende för min rörmokare så jag litar inte på att han förstår hur och varför man gör detta. Han tycker jag ska använda termostaterna/rumsgivarna som strypning...
Jag bifogar LK's injusterings tabeller. Som ni ser så ska flödet i fördelarna vara snarlikt, 9,4 respektive 9,8 L/s. Men det skiljer mellan fördelarna , våning 2 har 170m längre slingor. Jag misstänker att det är därför injusteringsventiler ska monteras för respektive fördelare?
Kan jag göra något åt justeringen på slingorna eller måste jag vänta med detta tills injusteringsventiler för fördelarna sitter på plats?
Jag tror inte min värmepump jobbar optimalt just nu.
Värmepumpen förövrigt är en bosch 11kw bergvärmepump.
Jag är mycket tacksam för förslag på hur jag ska gå vidare...
Jag tänkte ta tag i injusteringen av min golvvärme och undrar om du har lust att dela med dig av vilka rum som är respektive rad i tabellerna?
Tyvärr har jag inte koll hundra koll på slinglängderna eller några papper på projekteringen av olika skäl så jag får försöka jobba runt det problemet.
Jag försöker få förståelse för hur LK tänkt i ditt fall så att jag kan göra ett försök själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden