Jag behöver hjälp med att få förklarat hur mitt golvvärmesystem fungerar och vad jag skall skruva på för att få värme i golven. Just nu har vi 15 grader i rummen.
Pannan fungerar som den ska. Inkommande slang från pannan är mkt varm (bild 1), men tidigt i systemet så känns rören inte längre lika varma och vattnet som fördelas ut är inte särskilt varmt. Jag tror cirkulationen är på max (gröna+gula lampor).
Jag misstänker alltså att det är något tidigt i systemet som jag bör justera. Det finns 2 reglage (bild 2) som jag inte vet om jag skall skruva åt vänster (öppna) eller höger (stänga). Istället för att jag skall gissa och försöka prova mig fram kanske någon vänlig själ kan förklara detta för mig och gärna lite mer om resten av systemet och vad jag kan jobba med för att få varmt.
Det är inte heller så enkelt att prova sig fram då effekten av att man ändrar någonting först kommer ett par dagar senare.
Tack på förhand!
Pannan fungerar som den ska. Inkommande slang från pannan är mkt varm (bild 1), men tidigt i systemet så känns rören inte längre lika varma och vattnet som fördelas ut är inte särskilt varmt. Jag tror cirkulationen är på max (gröna+gula lampor).
Jag misstänker alltså att det är något tidigt i systemet som jag bör justera. Det finns 2 reglage (bild 2) som jag inte vet om jag skall skruva åt vänster (öppna) eller höger (stänga). Istället för att jag skall gissa och försöka prova mig fram kanske någon vänlig själ kan förklara detta för mig och gärna lite mer om resten av systemet och vad jag kan jobba med för att få varmt.
Det är inte heller så enkelt att prova sig fram då effekten av att man ändrar någonting först kommer ett par dagar senare.
Tack på förhand!
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/
https://www.lksystems.se/download/73160/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
"Reglage 1", 13 i manualen är maxtermostaten, den stryper bara inkommande flödet "riktigt kalla dagar".
"Reglage 2", 15 är styrventil 2-vägs (V1), den är försedd med handmanöverdon för manuell injustering av framledningstemperaturen.
4 är reglerventil/avstängning primär retur (V2), den används för injustering av primärflödet.
https://www.lksystems.se/download/73160/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
"Reglage 1", 13 i manualen är maxtermostaten, den stryper bara inkommande flödet "riktigt kalla dagar".
"Reglage 2", 15 är styrventil 2-vägs (V1), den är försedd med handmanöverdon för manuell injustering av framledningstemperaturen.
4 är reglerventil/avstängning primär retur (V2), den används för injustering av primärflödet.
Troligen så har du ingen bra cirkulation från pannan, Detta kan bero på att du måste lufta systemet eller att cirkulationspumpen från pannan inte fungerar korrekt.
Tack. Jag har 2 olika golvvärmesystem i huset, eller husen. 2 olika hus hopbyggda och med ett system och en fördelarcentral i respektive hus. Dock bara en panna. I ena huset och ena systemet är det hur varmt och skönt som helst medan det i andra inte blir varmt. Därför tror jag inte felet är pannan. In och utgående rör från pannan är varma. Och som jag skrev i en av bilderna. Inkommande rör är mkt varmt.F Fixar_Krille skrev:
4 tror jag vi kan utesluta då det varit varmt tidigare vintrar och den har jag inte pilla på.Demmpa skrev:
[länk]
[länk]
"Reglage 1", 13 i manualen är maxtermostaten, den stryper bara inkommande flödet "riktigt kalla dagar".
"Reglage 2", 15 är styrventil 2-vägs (V1), den är försedd med handmanöverdon för manuell injustering av framledningstemperaturen.
4 är reglerventil/avstängning primär retur (V2), den används för injustering av primärflödet.
Bör både reglage 1 och 2 som jag kallar dom i bilden vara max vridna åt vänster för max värme?
Nr 13 bör stå på 3(-4)
Nr 15 bör justeras in så att difftemperaturen mellan primärsidans tillopp & retur blir ca 7-10⁰. Det bör det vara på den andra golvvärmeshunten också vara.
Sen kanske du behöver höja hastigheten på golvvärmecirkulationspumpen och/eller minska strypningen I övre fördelaren för en/flera av slingorna.
Nr 15 bör justeras in så att difftemperaturen mellan primärsidans tillopp & retur blir ca 7-10⁰. Det bör det vara på den andra golvvärmeshunten också vara.
Sen kanske du behöver höja hastigheten på golvvärmecirkulationspumpen och/eller minska strypningen I övre fördelaren för en/flera av slingorna.
Klicka här för att svara

