8 279 lĂ€st ·
46 svar
8k lÀst
46 svar
Inget vatten efter ha varit bortrest!?
Det blev vĂ€ldigt tyst..đ€ Jag Ă€r bara en lekman och tar gĂ€rna feedback!Nilsanni skrev:
Ok, efter att ha lagt orimligt mycket tid pÄ research igÄr kvÀll sÄ har jag kommit fram till följande:
Problem nummer 1
Problem nummer 2
- Tar in rörmokare som fÄr dra ett kallvatten rör utanpÄliggande i badrummet
- Gamla röret pluggas och tas bort sÄ gott det gÄr.
- Ska verifiera att det inte ligger nÄgot annat inbakat i "korven" först, man vet ju aldrig.....
Detta Àr planen och förhoppningsvis lösningen!
- Ta bort och göra rent under befintlig tÀtning, det Àr antagligen dÀr det lÀcker. Antagligen en sÄdan genomföring som @Tomture61 hÀnvisar till ovan.
- LĂ€gger Asfaltkitt under "tallriken" mot takpapp.
- SÀtter en ny stos/manschett över befintlig tallrik och upp mot rör enligt nedan (Kanske overkill men kan likvÀl göra det nÀr jag ÀndÄ hÄller pÄ. ("tallriken" Àr 142mm och stosen Àr 350mm sÄ det blir minst 10cm överlapp)
- [bild]
- PĂ„ med takpanna och huva igen.
- Isolera 75mm rör som gÄr upp pÄ vinden dÄ det gÄr lite för lÄngt upp pÄ kallvinden, kommer isolera sÄ lÄngt ner jag kommer. Lindar in i nÀtmatta. LÄter eventuellt 110mm röret vara oisolerat.
Moderator
· Stockholm
· 57 729 inlĂ€gg
LÄter vÀl som en bra vÀg. LÀckan runt takgenomföringen kan kanske behöva analyseras lite mer för att komma pÄ exakt vad som Àr fel nu.
Röret som har frusit. OM det ÀÄr frĂ„n 2015, sĂ„ Ă€r det vĂ€l rĂ€tt troligt att det Ă€r PEX slang, den Ă€r i sĂ„ fall rĂ€tt tĂ„lig mot frysning. Ăven kopparrör tĂ„l att frysas nĂ„gra gĂ„nger, det blir bulor dĂ€r det fryser, och bulorna vĂ€xer vid varje frysning, och till slut spricker de. Perx slangen har en viss elasticitet, sĂ„ oftast blri det ingen kvarvarande effekt alls efter en frysning. Men jag tror att man skall undvika frysning, inte bara för funktionens skull. Inte garahterat att de tĂ„ det, men mycket bĂ€ttre tĂ„lighet Ă€n metallrör..
Men lösningen med en enda vattenledning upp pÄ vinden kÀnns ju som en helt sanslös lösning. Obegripligt. Eller Àr det svÄrt att fÄ fram ledningen inom rummet?
En tÀnkbar alternativ lösning vore att lÀgga en vÀrmekabel runt röret (inne i isoleringen). En sÄdan behöver inte dra el för en ett par tior i mÄnaden under vintern.
Röret som har frusit. OM det ÀÄr frĂ„n 2015, sĂ„ Ă€r det vĂ€l rĂ€tt troligt att det Ă€r PEX slang, den Ă€r i sĂ„ fall rĂ€tt tĂ„lig mot frysning. Ăven kopparrör tĂ„l att frysas nĂ„gra gĂ„nger, det blir bulor dĂ€r det fryser, och bulorna vĂ€xer vid varje frysning, och till slut spricker de. Perx slangen har en viss elasticitet, sĂ„ oftast blri det ingen kvarvarande effekt alls efter en frysning. Men jag tror att man skall undvika frysning, inte bara för funktionens skull. Inte garahterat att de tĂ„ det, men mycket bĂ€ttre tĂ„lighet Ă€n metallrör..
Men lösningen med en enda vattenledning upp pÄ vinden kÀnns ju som en helt sanslös lösning. Obegripligt. Eller Àr det svÄrt att fÄ fram ledningen inom rummet?
En tÀnkbar alternativ lösning vore att lÀgga en vÀrmekabel runt röret (inne i isoleringen). En sÄdan behöver inte dra el för en ett par tior i mÄnaden under vintern.
Klicka hÀr för att svara