Z Zodde skrev:
Varmvatten på toan, finns det å vad skulle det isåfall ha för funktion?🤔
I #3 skriver TS att varm/kallvatten till dusch funkar som vanligt.
Så varmvattnet till duschen (som du rekar TS att spola kontinuerligt) lär i bästa fall bara ”värma upp” kallvattnet till duschen.

Jag är rudis på VVS, skulle aldrig försöka mig på å ge TS ett råd…
Men trots min högst begränsade kunskap inser jag att ditt råd aldrig borde vara publicerat…
Jag e säker på att TS inser det också.

Av nyfikenhet undrar jag ändå..: vad fick dig att skriva..?
ja om nu kallvattenröret till wc ligger jämte varm o kallvattenrör till duschen i den isolerade ” korven” på vinden så kan man spola med varmvattnet så att de andra rören runt om värms upp. vad är det du inte förstår? Knip igen o ge råd till TS istället för att mästra övriga inlägg.

Det som har hänt här är naturligtvis att rörmokaren glömt att dra röret i plattan till toaletten , 2 dagar innnan det är dax för besiktning och rörmokaren är på plats för att slutföra installationen och koppla in toan upptäcks detta och panik uppstår , lösullen ligger redan på plats , målaren är färdig , snickaren har redan börjat fira 0 felsbesiktningen.
Lösningen med så lite åverkan som möjligt blir att öppna väggen bakom kommoden och borra sig igenom kaklet, dra en pex vidare upp på vinden och den berömda "korven" är ett faktum.
Besiktningsmannen går upp på vinden och utgår ifrån att det är ventilationen han ser och berömmer snickaren för att han inte missat detta viktiga moment , kondens är inget man skojar om!
Sen äter alla smörgåstårta och felet upptäcls inte förrän första kalla vintern kommer......

• Haha
  • Gilla
HVAC-S och 14 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
ja om nu kallvattenröret till wc ligger jämte varm o kallvattenrör till duschen i den isolerade ” korven” på vinden så kan man spola med varmvattnet så att de andra rören runt om värms upp. vad är det du inte förstår? Knip igen o ge råd till TS istället för att mästra övriga inlägg.
”Om nu” skriver du…
Hade du läst vad TS skrivet hade du förstått att ditt ”om nu” inte gäller. Rådet var öht inte relevant.

Å inte heller gjorde du den reservationen ”om nu” i ditt första inlägg, utan här skulle det bara köras på med varmvatten…

Som jag skrev har jag ytterst begränsad kunskap om VVS (inte aktuellt att ge råd) men såg, trots detta, att ditt råd var idiotiskt.

Man behöver ju inte skriva, gäller speciellt om man inte gidder ta reda på förutsättningarna.

Sila tugget. Vi försöker hålla en trevlig diskussionston. Ska ni tjafsa så gör det via PM.

• Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Som av en ren händelse har jag också råkat ut för problem med vattnet till toastolen 🫤
Dock ej att det frusit , upptäcktes att det var vatten på golvet på sidan om toastolen 🤔
Efter letande av felet visade det sig att i det vattensäkra skåpet där allt vatten utgår från så var en koppling (muttern) spräckt .
Vattnet droppade ned i skyddshöljet och efter 15 år kom det ut vid genomföringen vid toastolen 😳

Ngt jag ångrar ang rördragningen under grunden , betongplatta med 250 mm isolering undertill , är att jag ej drog kallvattnet under isoleringen .
Man får spola rätt länge i kranen som är längst bort från inkommande vatten , vattnet blir uppvärmt av betongplattan , trotts att röret har isolering runt sig (inhandlad med RiR med isolering) plus 50 mm cellplast .

Tycker ang TS fall , varför drogs ej vatten under huset (grunden) vem planerade det huset 🤔
Måste vara extremt sällsynt med frysgrader där 🤔
Iofs kan det nog bli minusgrader om det är en kryp / torpar grund .

Redigerat:
  • Gilla
rakt09
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som av en ren händelse har jag också råkat ut för problem med vattnet till toastolen 🫤
Dock ej att det frusit , upptäcktes att det var vatten på golvet på sidan om toastolen 🤔
Efter letande av felet visade det sig att i det vattensäkra skåpet där allt vatten utgår från så var en koppling (muttern) spräckt .
Vattnet droppade ned i skyddshöljet och efter 15 år kom det ut vid genomföringen vid toastolen 😳

Ngt jag ångrar ang rördragningen under grunden , betongplatta med 250 mm isolering undertill , är att jag ej drog kallvattnet under isoleringen .
Man får spola rätt länge i kranen som är längst bort från inkommande vatten , vattnet blir uppvärmt av betongplattan , trotts att röret har isolering runt sig (inhandlad med RiR med isolering) plus 50 mm cellplast .

Tycker ang TS fall , varför drogs ej vatten under huset (grunden) vem planerade det huset 🤔
Måste vara extremt sällsynt med frysgrader där 🤔
Iofs kan det nog bli minusgrader om det är en kryp / torpar grund .
Det var förra ägaren som byggde huset och vi har endast bott här knappa året, men det är många gånger under detta året som jag undrar "varför har man gjort såhär". Tyvärr vet jag inte varför man gjort vissa saker men jag tror ändå att @egge80 är närmst sanningen med sitt komiska, men ändå träffsäkra inlägg!

Nu när jag har er uppmärksamhet och många smarta hjärnor så fortsätter jag med mina problem.
Jag var uppe och kontrollerade om "korven" läcker, känner med händerna runt isoleringen så att det inte är fuktigt.
Då märkte jag att det läcker vid en genomföring för avloppsluftning. Och nu kommer vi till denna meningen igen "varför gjorde man såhär"?
  • För det första; ska inte rören, som jag misstänker är avloppsluftning, vara isolerade för att förhindra kondens?
  • För det andra, jag har tidigare inspekterat vinden och inte sett några tecken på tidigare läckor eller att det blivit blött. Just nu ligger det ca 20cm snö på taket som smälter, gissar på att det är en bidragande faktor. Verkar kommit under gårdagen och är torrare idag.
  • För det tredje, hur löser man den läckande genomföringen? Är det en takläggare jag behöver kontakta?
  • Till sist, berätta gärna hur det ska se ut om det ska vara korrekt gjort.
Avloppsluftningsrör genom tak med isolering och fuktmarkeringar i ett vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsluftningsrör genom tak med isolering runt, synlig läckagepunkt; ullisolering och träpanel i bakgrunden.
Skapa konto
Svart avloppsluftningsrör genom vinden, synlig träkonstruktion och vit kabel.
Skapa konto
Läckande genomföring för avloppsluftning genom tak; svart rör tränger igenom träplankor med fukt och mögel runt tätningen.
Skapa konto
Svart rör som penetrerar ett trätak med synliga fuktfläckar runt genomföringen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Det var förra ägaren som byggde huset och vi har endast bott här knappa året, men det är många gånger under detta året som jag undrar "varför har man gjort såhär". Tyvärr vet jag inte varför man gjort vissa saker men jag tror ändå att @egge80 är närmst sanningen med sitt komiska, men ändå träffsäkra inlägg!

Nu när jag har er uppmärksamhet och många smarta hjärnor så fortsätter jag med mina problem.
Jag var uppe och kontrollerade om "korven" läcker, känner med händerna runt isoleringen så att det inte är fuktigt.
Då märkte jag att det läcker vid en genomföring för avloppsluftning. Och nu kommer vi till denna meningen igen "varför gjorde man såhär"?
  • För det första; ska inte rören, som jag misstänker är avloppsluftning, vara isolerade för att förhindra kondens?
  • För det andra, jag har tidigare inspekterat vinden och inte sett några tecken på tidigare läckor eller att det blivit blött. Just nu ligger det ca 20cm snö på taket som smälter, gissar på att det är en bidragande faktor. Verkar kommit under gårdagen och är torrare idag.
  • För det tredje, hur löser man den läckande genomföringen? Är det en takläggare jag behöver kontakta?
  • Till sist, berätta gärna hur det ska se ut om det ska vara korrekt gjort.
[bild][bild][bild][bild][bild]
Vad är det för material / takläggning på taket , plåt - betongpannor osv.
Själv har jag betongpannor och där luftningen för avloppet går ut är det en special panna , hål för PVC rör 110 mm .
Dock kan det regna / snöa in i röret , borde inte ha ngn betydelse .

Såhär säger Gemini om problemet. Jag är dock inte tillräckligt kvalificerat för att avgöra hur vida detta stämmer till 100%.

"Bilderna visar tydligt att du har ett grått avloppsrör som övergår i en svart, räfflad flexslang. Hela konstruktionen är helt oisolerad.

• Varför det läcker: Den svarta flexslangen fungerar i princip som ett kylelement. Den har stor yta (räfflorna) och är gjord av tunn plast. När den varma avloppsluften kommer upp i den kalla vinden (och vidare ut mot snön) kyls den ner extremt fort här.

• Resultatet: Massiv kondens bildas på insidan av slangen. Vattnet rinner neråt, och eftersom skarven eller takhuven antagligen inte är 100% tät för "bakvatten" (vatten som rinner neråt istället för luft som åker uppåt), så läcker det ut.

Detta tyder på att vattnet antingen rinner på utsidan av slangen (från takhuven) eller att kondensvattnet rinner ner inuti slangen och trycks ut i skarven mellan slangen och takhuven, för att sedan droppa ner på träet.

Sammanfattning:
Läckaget beror på kondens orsakad av temperaturskillnaden i det oisolerade röret. Det är inte taket i sig som är trasigt, utan insidan av röret som "regnar"."

Själv har jag betongpannor och där luftningen för avloppet går ut är det en special panna , hål för PVC rör 110 mm .
Det är betongpannor på taket. Vet inte hur det ser ut vid luft ingen då det är täckt med snö för tillfället.

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Det är betongpannor på taket. Vet inte hur det ser ut vid luft ingen då det är täckt med snö för tillfället.
En sak jag glömde , detta sett utifrån .
Först sitter en kragad PVC muff som tätar mellan muff / betongpannan , den med hål i .

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Exakt såhär.
Efter ca 6h med värmefläkt på vinden så släppte det igår och vattnet kom återigen till toan.
Jag gick upp och kollade efter några eventuella läckor men hittade ingenting, stängde av vattnet i hela huset under natten och satte på det imorse igen. Kollar regelbundet under dagen på vinden så att det inte läcker.

Dina tre alternativ är bra, är det ingen läcka nu kommer jag låta det vara och boka in en rörmokare som får plugga röret och dra ett utvändigt rör i badrummet.
Inser också att det är dumt att försöka hålla denna lösningen vid liv även om det är fint med dolda rör.

För er som funderar på det här med temperatur på vinden så följer den ungefär ute-temperaturen men med lite eftersläpning. DVS blir det -10 grader ute så dröjer det lite men sedan blir det nästan lika kallt på vinden, och samma när det blir mildare.
Det visar väl egentligen på att huset är bra isolerat, det läcker alltså inte mycket värme från huset upp på vinden och lösullen isolerar bra.
Du hade tur att det bara var en ispropp och att rört inte spruckit😀

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Ang avloppsluftningen så behöver den inte isoleras, enda felet med den invändiga delen idag är att där är en övergång från 110 till 75 mm och det får inte finnas i kallt utrumme ( vinden) där måste det vara 110 mm ( i varmt ok med 75).
Orsaken till läckan bör bero på antingen genomföringspannan eller tätningsmanschetten , syns tydligast genom att ta bort genomföringspannan och kika när vädret tillåter

• Gilla
Nilsanni och 1 till
  • Laddar…
Dock kan det regna / snöa in i röret , borde inte ha ngn betydelse .
E egge80 skrev:
Ang avloppsluftningen så behöver den inte isoleras, enda felet med den invändiga delen idag är att där är en övergång från 110 till 75 mm och det får inte finnas i kallt utrumme ( vinden) där måste det vara 110 mm ( i varmt ok med 75).
Orsaken till läckan bör bero på antingen genomföringspannan eller tätningsmanschetten , syns tydligast genom att ta bort genomföringspannan och kika när vädret tillåter
Tack, bra info!
Har haft koll på insidan av taket och det har torkat upp fin och inget mer vatten som tagit sig in trots att snön töat senaste dygnet.

Eftersom att 75mm röret försvinner ner i väggen går det tyvärr inte att göra något åt det i efterhand. Kanske räcker det att isolera det så långt man når?
Jag misstänker att jag även måste göra ett större hål genom taket och isolera 110mm delen också. Alternativt byta denna till en 75mm som resten och isolera denna hela vägen ut genom taket.

Ska kolla hur det ser ut på utsidan av taket när det är bättre väder.

Tomture61
Nilsanni Nilsanni skrev:
Tack, bra info!
Har haft koll på insidan av taket och det har torkat upp fin och inget mer vatten som tagit sig in trots att snön töat senaste dygnet.

Eftersom att 75mm röret försvinner ner i väggen går det tyvärr inte att göra något åt det i efterhand. Kanske räcker det att isolera det så långt man når?
Jag misstänker att jag även måste göra ett större hål genom taket och isolera 110mm delen också. Alternativt byta denna till en 75mm som resten och isolera denna hela vägen ut genom taket.

Ska kolla hur det ser ut på utsidan av taket när det är bättre väder.
Avluftningen behöver ej isoleras .
Däremot så borde du kolla hur tätt det är på taket .
Kan tom. vara längre upp någon panna är sprucken / flyttat på sig .
Under takpannan / utblåset från avluftningen sitter en tätning , mot underlagstaket .
Bör kollas så den är hel . Flexibel avluftningsrör med röd öppning och metallfläns, används på tak för ventilation.
Skapa konto

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Avluftningen behöver ej isoleras .
Däremot så borde du kolla hur tätt det är på taket .
Kan tom. vara längre upp någon panna är sprucken / flyttat på sig .
Under takpannan / utblåset från avluftningen sitter en tätning , mot underlagstaket .
Bör kollas så den är hel .[bild]
Ok, efter att ha lagt orimligt mycket tid på research igår kväll så har jag kommit fram till följande:

Problem nummer 1
  • Tar in rörmokare som får dra ett kallvatten rör utanpåliggande i badrummet
  • Gamla röret pluggas och tas bort så gott det går.
  • Ska verifiera att det inte ligger något annat inbakat i "korven" först, man vet ju aldrig.....
Problem nummer 2
  • Ta bort och göra rent under befintlig tätning, det är antagligen där det läcker. Antagligen en sådan genomföring som @Tomture61 hänvisar till ovan.
  • Lägger Asfaltkitt under "tallriken" mot takpapp.
  • Sätter en ny stos/manschett över befintlig tallrik och upp mot rör enligt nedan (Kanske overkill men kan likväl göra det när jag ändå håller på. ("tallriken" är 142mm och stosen är 350mm så det blir minst 10cm överlapp)
  • Takstos från Tecca med avtagbar självklistrande underlag, för tätning runt rörgenomföringar på tak.
    Skapa konto
  • På med takpanna och huva igen.
  • Isolera 75mm rör som går upp på vinden då det går lite för långt upp på kallvinden, kommer isolera så långt ner jag kommer. Lindar in i nätmatta. Låter eventuellt 110mm röret vara oisolerat.
Detta är planen och förhoppningsvis lösningen!

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.