Nilsanni Nilsanni skrev:
Och är det stor risk att röret är sönder om det visar sig att det har fryst?
Den risken är liten, men du kan ju lika gärna redan nu ändå koppla bort ”matningen” till röret i badrummetså är du helt säker på att det inte blir en vattenskada om röret mot förmodan skulle tagit skada.

Sen drar du som sagt utanpåliggande kopparrör från handfatet till toastolen istället.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

N
Jag hade hållit koll på röret nu när det tinar. Det finns en risk för att det har skadats. Tänker att en vattenläcka är inte roligt. Finns det en kulventil som kan stänga just det vattenröret, så hade jag gjort det.

Precis som någon skrev så fryser det troligen inte när man använder toaletten då och då. Som jag ser det finns det tre alternativ framöver.
1) dra nytt utanpåliggande rör.
2) frostvakt längs med röret.
3) töm röret på vatten innan ni åker på vintersemester.

• Gilla
Bonde50 och 4 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Spola varmvatten kontinuerligt så kanske vattnet i slangarna bredvid värmer upp hela ”korven”. Alltså varmvatten på toan/duschen
Varmvatten på toan, finns det å vad skulle det isåfall ha för funktion?🤔
I #3 skriver TS att varm/kallvatten till dusch funkar som vanligt.
Så varmvattnet till duschen (som du rekar TS att spola kontinuerligt) lär i bästa fall bara ”värma upp” kallvattnet till duschen.

Jag är rudis på VVS, skulle aldrig försöka mig på å ge TS ett råd…
Men trots min högst begränsade kunskap inser jag att ditt råd aldrig borde vara publicerat…
Jag e säker på att TS inser det också.

Av nyfikenhet undrar jag ändå..: vad fick dig att skriva..?

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Dum fråga kanske... men brukar det bli minusgrader på en vind? Låter ju udda. Eller?

J Johan_jo skrev:
Dum fråga kanske... men brukar det bli minusgrader på en vind? Låter ju udda. Eller?
Kallvind. En vind där isoleringen ligger mellan innertak bostadsyta och vindsgolv. Väggar och tak i vind är oisolerade.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Johan_jo skrev:
Desto bättre isolerat desto lägre temperatur på vinden. Sen är det såklart en balans med ur mycket ventilation man har av vinden men absolut ingen omöjlighet.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Varmvatten på toan, finns det å vad skulle det isåfall ha för funktion?🤔
Spänn upp ena benet mot väggen och tvätta sig i röven?

Eller tvätta händerna i varmvatten efter no 2 och / eller no 1.

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
J Johan_jo skrev:
En oisolerad kallvind kan bli rejält djupfryst. Den är nog bara marginellt varmare än utetemperaturen när det är ordentlig vinter.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Jag hade stängt av vattnet och pluggat den där lösningen, i utloppet och ställt en hink under det frånkopplade röret så att det kan droppa ner när det tinar.

Sen ta in en rörmokare som får dra utanpåliggande till toan istället. Nuvarande lösning är ju helknas så att laga den känns dumt.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Jag hade hållit koll på röret nu när det tinar. Det finns en risk för att det har skadats. Tänker att en vattenläcka är inte roligt. Finns det en kulventil som kan stänga just det vattenröret, så hade jag gjort det.

Precis som någon skrev så fryser det troligen inte när man använder toaletten då och då. Som jag ser det finns det tre alternativ framöver.
1) dra nytt utanpåliggande rör.
2) frostvakt längs med röret.
3) töm röret på vatten innan ni åker på vintersemester.
Exakt såhär.
Efter ca 6h med värmefläkt på vinden så släppte det igår och vattnet kom återigen till toan.
Jag gick upp och kollade efter några eventuella läckor men hittade ingenting, stängde av vattnet i hela huset under natten och satte på det imorse igen. Kollar regelbundet under dagen på vinden så att det inte läcker.

Dina tre alternativ är bra, är det ingen läcka nu kommer jag låta det vara och boka in en rörmokare som får plugga röret och dra ett utvändigt rör i badrummet.
Inser också att det är dumt att försöka hålla denna lösningen vid liv även om det är fint med dolda rör.

För er som funderar på det här med temperatur på vinden så följer den ungefär ute-temperaturen men med lite eftersläpning. DVS blir det -10 grader ute så dröjer det lite men sedan blir det nästan lika kallt på vinden, och samma när det blir mildare.
Det visar väl egentligen på att huset är bra isolerat, det läcker alltså inte mycket värme från huset upp på vinden och lösullen isolerar bra.

• Gilla
Bragul och 4 till
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Kollar regelbundet under dagen på vinden så att det inte läcker.
Du kan även kolla att vattenmätaren är pallstilla när det inte sker någon annan förväntad förbrukning. Det säkraste sättet anser jag. En vattenläcka klan vara "smygande" rätt länge innan den ger sig till känna men passerar inget vatten mätaren kan inget heller läcka någonstans.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Fruset vatten kan pressa isär kopplingar och rör utan att det blir läckage direkt utan det kan komma efter ett tag. Finns det dolda kopplingar någonstans hade jag försökt undersöka.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Fruset vatten kan pressa isär kopplingar och rör utan att det blir läckage direkt utan det kan komma efter ett tag. Finns det dolda kopplingar någonstans hade jag försökt undersöka.
Jag får hålla koll. Eftersom att det endast är en koppling mellan två punkter i badrummet tvivlar jag på att det är några kopplingar längst vägen. Någon som tagit en genväg för att få vatten till toalettstolen.

Detta måste ju ha godkänts av en besiktningsman när huset byggdes, eller?

MultiMan
Förutsätt inget.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Detta måste ju ha godkänts av en besiktningsman när huset byggdes, eller?
Kanske var för jobbigt att klättra upp på vinden. Besiktningsmän vid nybyggen är ibland lite väl mycket kompis med byggfirman/husleverantören (kan vara likadant när mäklare rekommenderar besiktningsman) så de kan nog se genom fingrarna med rätt mycket. Bara se en massa trådar på detta forum där det finns skräckexempel på vad som ansetts ok enligt besiktningen.

• Gilla
  • Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.