För ca 6 månader sedan la varmvattnet av i huset.. Jag mätte på varmvattenberedare att den fick ström. Sen skickade också 220v till stiften under tanken till elementet i tanken? Sen starta jag om varmvattenberedare flera gånger. Och samma historia igen. Jag mätte och mätte. Allt verka stämma..
Och mitt i allt hade va vattnet lite varmare och sen funkade allt igen.
Nu är det samma historia igen. Inget varmvatten sen igår. Jag har ström upp till stiften som går in i tanken och jag har mätt över stiften så att "slingan" som värmer är hel.
Ändå inget varmvatten. Tips?
Nibe ER56-R 300
Och mitt i allt hade va vattnet lite varmare och sen funkade allt igen.
Nu är det samma historia igen. Inget varmvatten sen igår. Jag har ström upp till stiften som går in i tanken och jag har mätt över stiften så att "slingan" som värmer är hel.
Ändå inget varmvatten. Tips?
Nibe ER56-R 300
Redigerat:
Om det är spänning ända fram till värmeelementet så är det troligast att felet sitter just i själva elementet. Dom brukar gå att köpa som reservdel för inte alltför mycket pengar.
tex: http://www.eldkraft.se/produkt/Elpatron-RAR14-112-Nibe (jag vet inte om exakt den modellen passar just din beredare...)
tex: http://www.eldkraft.se/produkt/Elpatron-RAR14-112-Nibe (jag vet inte om exakt den modellen passar just din beredare...)
Jag antar att du mäter spänning, inte ström. När elementet förväntas värma vattnet så ska det vara 400V mellan stiften och 240V mellan vardera stift och nolla om den är kopplad för 2-fasdrift. Vad är det för effekt på beredaren?
Nu mätte jag igen. Från termostaten/vreder under går två kablar upp till elementet. Mäter jag på de två kablarna frånkopplade från elementet. Så har jag 220v i ett av stiften om jag jordar i beredaren. Mäter jag mellan kablarna från kopplade från elementet så får jag 0v. Så måste Jorda i i beredaren för att få 220. Hängde ni med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla snabba svar. Jag kollade strömbrytaren som sitter bredvid varmvattenberedare den va på en kabel. Kopplade förbi allt och fick 400v när jag mätte kablarna. Så nu verkar det funka.
Klicka här för att svara