När nu elpannan på landet slogs på av grannen fungerade allt som det skulle. Den sitter bredvid en gammal olje/vedpanna som vi ibland hjälpeldar med. När vi nu shuntar ur mer varmvatten på elementen via shunten på olje/vedpannan så går vattentemperaturen ner till 30° . Samtidigt är röret ut från elpannan kokhett men trots att jag shuntar ut max från olje/vedpannan kommer det bara ut ljummet vatten till elementen. Cirkualationspumpen från olje/vedpannan verkar snurra. I sereie med elpannan finns en helt ny cirkulationspump som jag tror brukar lysa grönt som nu lyser blått.

När vi nu eldar med ved blir det värme bra på elementen.

Vad göra?

Med vänlig hälsning Stefan

....och sedan lyste det rött. Efter omstart verkar det funka. Misstänker att pumpem behöver regöras. Hur gör man? Det är en a-collektion A4. 0 och är knappt ett år gammal.

B Botsle skrev:
....och sedan lyste det rött. Efter omstart verkar det funka. Misstänker att pumpem behöver regöras. Hur gör man? Det är en a-collektion A4. 0 och är knappt ett år gammal.
En pump behöver sällan rengöras, bara om det kvittrar i den, kan då vara en flisa magnetit som sitter lite illa till, övrigt aldrig gjort något. På pannan siter det säkert en shunnt och hur är el-pannan monterad, i serie med vedpannan, så den värmer vedpannan med eller.

Tack för svar. Fick ett tips från elektrikern att det kanske är ett problem med luft i systemet eftersom det stått stilla jela sommaren. Detta inträffade efter att jag luftat elementen. Men som sagt nu verkar det funka efter omstart. Känns då liter läskigt att lämna huset fram till jul då vi kommer nästa gång.

B
Kolle så ni har bra tryck i systemet innan ni åker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.