Hej hej...

Jag har köpt ett hus med en telestolpe mitt på tomten.
kablar kommer in via en jordkabel, sen upp i stolpen för att sedan gå till grannar.

Jag har varit i kontakt med landsarkivet i Hörnesand och fått uppgifterna att det finns tre servitut angående min tomt, två för kraftledning och en för avlop. Men inget näms om telestolpen.
Hur kommer detta sig, är det så att det inte krävs något servitut för telestolpar?

Vad innebär detta rent juridiskt, kan jag tabort stolpen utan att fråga någon eller några grannar och oim jag skulle ta bort stolpen hur skulle det bli med grannarna (förutom att de skulle bli förgrymmade) skulle de bli tvunga att besörja med egen kabel eller?

Mvh

Ny bliven husägare.

Riva ner en telefonstolpe är olagligt vadhellersom och börja bråka med Telia är dömt att misslyckas. Luta dig tilbaks, öppna en god pilsner, tänd en cigarr och betrakta stolpen som ett pittoreskt inslag.
Tänk på att ungar av idag inte vet vad en nummerskiva är, om tio år vet dom inte vad en telefonstolpe i trä är heller och då kan du förklara...;);)

I tyeorin så bör det finnas servitut för stolpen, i praktiken gör telia och elföretag lite som de själva vill när det gäller ledningsdragningar. Bråkar någon för myclet så fixar de ett servitut.

Om den är väldigt störande så kan du troligen förhandla med telia om att ta bort stolpen, men då troligen helt på din egen bekostnad.

Du skriver att det finns servitut på elstolpar, mycket möjligt att stolpen ursprungligen varit även för el, dvs det kan redan finnas servitut på den.

Du har så att säga satt dig i skiten själv, om man kan säga så.

När du köpte ditt hus så hade du besiktningsrätt, vilket innebär att du köper tomten med den sk telestolpen ståendes på din tomt. Behövs ett servitut? Nej inte när du förbrukat din besiktningsrätt.

Det kan vara så att det finns ett gammalt servitut, men det är inte inskrivit. Jag vet att Telia har massor utav sådana som de själva bara har, eftersom de tidigare var en egen myndighet.

Tar du bort stolpen så ligger du pyrt till. Telia kommer att kräva ett duktigt skadestånd utav dig och om du inte var ovän med grannarna innan så kommer du att bli det nu.

Dock så brukar Telia gräva ner kabeln om den står lite olyckligt på din tomt, vem som bekostar det låter jag vara osagt, men ta kontakt med samhällsingången (Telia) på 020 505000 och diskutera frågan med dem.

Räkna absolut inte med att du kommer att slippa grannarnas teleledning över din tomt, antingen blir stolpen kvar eller så grävs den ner över din tomt, hade jag räknat med.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag tror el och telebolagen har någon speciell rättighet, och skulle det gå att processa om den stolpen kan dom säkert köra över dig så det ryker om det...
Ledningsrätten gör att du som fastighetsägare inte kan motsätta dig ledningsdragning på din tomt.
Om det rör sig om en befintlig anläggning så får du finna dig i att ha det som det är eller möjligen bekosta omläggning till annat ställe med ledningsägarens medgivande.
Om det rör sig om en nyanläggning kan man ha en möjlighet att påverka dragningen, men man ahr inte rätt att neka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.