Hej,
Det ligger en väg upp till vårat och grannens hus genom våran tomt. Det saknas servitut och jag har inget emot att vi delar väg upp osv men den tar bort en stor del av min tomt, alltså jag missar många kvm jag inte kan nyttja för att den skär rakt igenom.
Det jag undrar är om jag har rätten att flytta vägen hur jag vill?
Det ligger en väg upp till vårat och grannens hus genom våran tomt. Det saknas servitut och jag har inget emot att vi delar väg upp osv men den tar bort en stor del av min tomt, alltså jag missar många kvm jag inte kan nyttja för att den skär rakt igenom.
Det jag undrar är om jag har rätten att flytta vägen hur jag vill?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Är du helt säker på att det inte finns något servitut? Ibland står det bara inskrivet i någon äldre avstyckningshandling.
Nej jag har ju full förståelse för att de behöver använda vägen, jag vill bara frigöra mer av min tomt.useless skrev:
Stod inget i annonsen och kan inte se något.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Kolla direkt med lantmäteriet. Du kan också logga in där och titta på de flesta dokument som gäller din fastighet. Om grannens fastighet är avstyckad från din, så kan det stå i grannens avstyckningshandling (och bara där).L larssssa skrev:
Det låter lite märkligt om det inte finns något servitut, så börja med att logga in på Min fastighet och kolla.
Finns de servitut kan det ju hänga på vad som står i det, om de har rätt att nyttja befintlig väg eller att anlägga väg.
Om det är befintlig väg kan du ju dra om vägen så länge den leder till deras fastighet och inte skapar några nackdelar för dem.
Har du pratat med grannen?
Finns de servitut kan det ju hänga på vad som står i det, om de har rätt att nyttja befintlig väg eller att anlägga väg.
Om det är befintlig väg kan du ju dra om vägen så länge den leder till deras fastighet och inte skapar några nackdelar för dem.
Håller med och bidrar med ett exempel från en avstyckning från 30-talet. I denna avstyckningshandling så finns servitutet skrivet så här:H hempularen skrev:
Fastigheten A är avstyckad från en fastighet B men vägen som servitutet ligger på är en tredje fastighet C. Ägaren av den tredje fastigheten C kan alltså bara veta om detta servitut om någon på lantmäteriet manuellt har fört in denna belastning i fastighetsregistret på korrekt sätt. I det här fallet har man missat det och inte förstått att den fastighet som belastas är C. Man har istället felaktigt utgått från att vägen går på fastighet B (man tittade inte på kartan) och fört in det på det felaktiga viset i fastighetsregistret. Fastighetsregistret är således fel i detta fall.
Får be att återkomma i frågan.K kindvall skrev:Det låter lite märkligt om det inte finns något servitut, så börja med att logga in på Min fastighet och kolla.
Exakt det jag vill göra, inte skapa nackdelar utan att bara lägga om vägen.
Måste undersöka, tack för infon.Claes Sörmland skrev:
Håller med och bidrar med ett exempel från en avstyckning från 30-talet. I denna avstyckningshandling så finns servitutet skrivet så här:
[bild]
Fastigheten A är avstyckad från en fastighet B men vägen som servitutet ligger på är en tredje fastighet C. Ägaren av den tredje fastigheten C kan alltså bara veta om detta servitut om någon på lantmäteriet manuellt har fört in denna belastning i fastighetsregistret på korrekt sätt. I det här fallet har man missat det och inte förstått att den fastighet som belastas är C. Man har istället felaktigt utgått från att vägen går på fastighet B (man tittade inte på kartan) och fört in det på det felaktiga viset i fastighetsregistret. Fastighetsregistret är således fel i detta fall.
Det verkar ju som att TS enbart tittat på annonsen. Lantmäteriet är det ställe man dka titta på.
Om det verkligen inte finns ett servitut så kan grannen sannolikt tvinga fram ett officialservitut. Men troligen finns det ett servitut.
Ett servitut ger normalt rätt att anlägga och underhålla väg. I praktiken innebär det att ni hjälps åt med kostnaderna för den delen av vägen som ni båda använder.
Ett servitut ger normalt rätt att anlägga och underhålla väg. I praktiken innebär det att ni hjälps åt med kostnaderna för den delen av vägen som ni båda använder.
Klicka här för att svara