Den duger inte :thumbdown: ingen guldplätering

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är väl stora kontaktytor som inte oxiderar och därmed ger försämrad kontakt över tid. Så här ser klangmodulen ut invändigt. Om det är exakt samma innanmäte som en standard säkringshållare för en femtiolapp (?) vet jag inte, men som sagt - inga jättepengar imho.

Invändig vy av en säkringshållarmodul med stora kontaktor av metall och en central svart plastdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser det som ganska troligt att en vettig standard säkring och hållare av den typen uppvisar bättre elektriska egenskaper än de benämnda klangmodul. Men bara elektriska då inga audiofila vilka det nu skulle kunna vara.

GK100 skrev:
Jag ser det som ganska troligt att en vettig standard säkring och hållare av den typen uppvisar bättre elektriska egenskaper än de benämnda klangmodul. Men bara elektriska då inga audiofila vilka det nu skulle kunna vara.
Jag har aldrig hävdat att klangmodulen i sig själv låter bättre än något annat, men att dess elektriska egenskaper med avseende på förimpedans bevisligen (uppmätt i min anläggning) är bättre än en traditionell dvärgbrytare. Peka gärna på ett alternativ så skall jag gärna utvärdera det! Det vore också intressant att höra vad du menar med en "vanlig standardsäkring" och vad du grundar det på att den skulle ha bättre elektriska egenskaper och i så fall vilka.

Mikael_L
krillek skrev:
Det handlar inte om att den drar så mycket utan att jag vill ha så låg förimpedans och hög kortslutningsström som möjligt. Det blev en dedicerad N1XV 3x6 från centralen (avskärmat med en 16A klangmodul glassäkring) genom krypgrunden fram till stereouttaget. Det resulterade i halverad förimpedans och dubblerad kortslutningsström jämfört med den gamla matningen med ett otal kopplingspunkter på vägen.

Varför vill man då ha så låg förimpedans som möjligt? Jo, övertoner på elen som kan komma från diverse "skitgrisar" på nätet leds bort bättre och stör mindre ju lägre motstånd. :)
Fast lägre motstånd ut mot "det skitiga elnätet" där ute bör väl egentligen göra det lättare för störningar att komma till din stereo?
Om du istället har högre motstånd så kan det tillsammans med lite kapacitans någonstans möjligen agera lågpassfilter och filtrera bort lite spikar och högfrekvent. Nu blir det ju tvärtom.

Å andra sidan ökar du induktansen en del med att gå upp till 6mm2 på ett antal meter kabel, det agerar ju också lågpassfilter.
Så om det är någon som helst positiv effekt så bör det mest bero på något högre induktans i ledningarna, tror jag.

Nu tror jag inte alls att sådant här inverkar det minsta hörbart. Har du världens bästa guldöron kan du kanske höra skillnad på ljudet beroende på vilka byxor du har på dig när du lyssnar, men inte på denna kabel på matningssidan. :)

Med vanlig standard menar jag en lika uppsättning som klangmodulen fast utan att den säljs som sån dvs en säkring tex 14x51, 10x38 eller vilken som nu klangmodulen bygger på och motsvarande hållare. Med fördel skulle säkert en hederlig Diazed av någon lämplig formfaktor passa utmärkt man kan ju för exklusivitetens skull gå utanför den vanliga DII. De legeringar som används standardmässigt ligger tekniskt väldigt bra till vad gäller övergångsmotstånd och även i att motstå omgivande miljö utan att försämras det som fattas här är att de inte ser så glänsande gyllene ut.

Och att du vill minska delar av källimpedansen som beror av komponenter i dina åtkomliga närmsta steg kan jag förstå kanske inte praktiskt om det inte är större bidrag men väl principiellt. Och då ska du precis som du nämner se upp med dvärgbrytare, de har beroende på fabrikat mer eller mindre inverkan men som de är konstruerade med termisk bimetallutlösare är ett bidrag där oundvikligt i en större utsträckning än smältsäkringar. Dock skulle jag se mer till andelen i nätet på kundsidan dvs kabellängder, areor på egen sida mätaren där kan man säkert hitta en och annan "klangmodul" om man letar.

O
Jag har svårt att förstå hur ljudet hörbart kan påverkas genom att man drar 6mm2 kablar och byter ut säkringen.

På vilket sätt skulle ljudet påverkas av detta? Hur skulle alla dessa delar i en audiofilanläggning påverkas av kvalitén på på strömmen?

prototypen skrev:
Jag skulle vilja ha en bild på en klangmodul.
Var så god:

Gammal kyrkklocka hängande i ett träställ med text ingraverad på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pellefant och 7 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Peka gärna på ett alternativ så skall jag gärna utvärdera det!.
vanliga diazedsäkringar hade säkert varit minst lika bra, men passar som bekant inte i en normcentral.

Här är lite div tankespyor om ämnet

Jag blir lite misstänksam när jag söker på ordet "klangmodul" o första träffen år Svalander, han är väl ingen audiofil, jag vill nog snarare klassa honom som "audiodiot" (Finns inget sånt ord jag kom just på det). Det känns som han lika väl kunde sälja polariserat vatten.

Inkommande "original" matning i ett vanligt/standard hushåll borde inte vara ett problem för en ljudanläggning även om den är av värstingkaraktär . Dom flesta problemen man har i sånna sammanhang beror på jordslingor, särskild på lågnivåsidan (försteg odyl)

Jag har själv problem med inkommande matning ibland, överlagrad DC som yppar sig i form av brummade trafon i slutstegen( här skulle inte din mod hjälpa). Detta felet hörs dock inte i slutresultatet, o skulle lätt avhjälpas med en omplacering av slutstegen eller en DC-trapp .

Jag har provat mina slutsteg med varierande inspänning, spikar o dippar och har inte kunnat mäta någon skillnad på utsignalen. Jag erkänner att jag inte lyssnade under mina tester, utom endast kollade på mätbara värden.

Ett sak som din overkill-lösning är bra för, är att lösa problemet med säkringar, som inte klarar av startströmmarna som vissa roliga byggen genererar: Byggen som tex innehåller stora DCbanker eller stora torioder o inte har mjukstart.

Tråden har drivit iväg från "topic" o borde omplaceras. men är väldigt intressant.

Det finns hållare för diazedsäkringar att sätta i normcentraler men dom kostar troligen ine så mycket att dom har någon positiv effekt

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jaja, vad är väl en bal på slottet..?!?
Nä, släng dit en strökapacitansfälla och en binärbalansator så slipper man allt vad färgning av ljudet från elnätet heter. Glömt inte amperefettet till polskorna - det blir så lätt övergångsdistortion då ;-)
God Jul !!

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
Vill man verkligen tvätta strömmen från elnätet ifrån spikar, dippar, frekvensvariationer och annan distorsion så är en nätstabilisator helt outstanding.
Exempel
http://www.tramoetv.se/ovrigtsortiment/agt.htm

Vi satt upp sådana regelmässigt för att skydda datorer, känslig elektronik och mätutrustning för ett hemskt nedsmutsat elnät när jag jobbade i tung industri.

Dessa gör helt enkelt underverk med elmatningen.

Men de är inte billiga, de får audiofil-egenskaper direkt utan att man behöver hissa priset. :D

elmont skrev:
Det finns hållare för diazedsäkringar att sätta i normcentraler men dom kostar troligen ine så mycket att dom har någon positiv effekt
Ooops. det trodde jag inte men; man lär så länge man lever , eller var det tvärtom?

Mikael_L skrev:
Vill man verkligen tvätta strömmen från elnätet ifrån spikar, dippar, frekvensvariationer och annan distorsion så är en nätstabilisator helt outstanding.
Exempel
[länk]

Vi satt upp sådana regelmässigt för att skydda datorer, känslig elektronik och mätutrustning för ett hemskt nedsmutsat elnät när jag jobbade i tung industri.

Dessa gör helt enkelt underverk med elmatningen.

Men de är inte billiga, de får audiofil-egenskaper direkt utan att man behöver hissa priset. :D
Dom är jävligt bra, nackdelen är verkningsgraden. Vi har lite sånna på jobbet, på utsatta ställen. Dom borde vara standard i varje audiofils hem. Klarar halvvågsbortfall o +-5-10 % spänning.
Fantastisk uppfinning i all sin enkelhet.

Jag håller med om att tråden glidit iväg rejält från ämnet och tyvärr har de flesta kommentarer (inte alla!) mest handlat om raljant trams, så trots att ämnet är väldigt intressant släpper jag denna tråd efter detta inlägg.

Mycket av mina upplevelser kan givetvis vara placebo, men det kan likväl vara nocebo som spökar hos dem som å det bestämdaste hävdar att "det går inte att höra skillnad på...". Alltså tror man inte på något så kan det mycket väl vara så att hjärnan spelare en ett spratt även i negativ bemärkelse. Men mina upplevelser av vad som påverkar och vad som inte påverkar kan ingen ta ifrån mig - oavsett spetsfundigheter, bilder på vällingklockor med mera.

Alltid tråkigt när det inte går att diskutera på en vettig nivå. Önskar någon diskutera vidare - skicka gärna ett PM.

God Jul!

P.s. Keld, du verkar ha en del bra input men jag skulle råda dig till att lyssna - inte bara mäta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.