"...När man spelat på den en månad eller två så verkar det som att den spelat in sig i den nya riktningen. Vänder du då på den så hör du skillnad igen men den försvinner om du låter kabeln vara inkopplad i "fel" riktning någon eller några månader.
Detta är mycket förbryllande och tyvärr också lite tidsödande eftersom man måste provlyssna alla kablar - även enkelledare - om man inte vill vänta flera månader på att kabeln ska spelas in i rätt riktning. Inspelningstiden blir betydligt kortare om du kör rätt riktning från början..."

Eller hur, man går där hemma och funderar vad som är fel och så har man helt enkelt kabeln i fel riktning.

Den har vi väl alla gått på någon gång... :rolleyes: :D

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Haha, kul! Om du är en av dom som har förmånen att inte kunna höra skillnad på felvända kablar så är du bara att gratulera - det brukar bli billigast så ;) :D

• Gilla
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
Även kabelfärgen avgör!
"Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött "
Man blir tydligen aldrig fullärd! ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
krillek skrev:
Om du t ex vill ha två st Audio Research Reference 750 monoblock för att driva dina högtalare så drar dom 2400W i snitt (Max 2800W) styck för att leverera sina 750W/kanal...och det är bara slutsteget :D
Har du köpt dessa slutsteg?
Dyra värmeelement.
P

• Audio Research Reference 750SE förstärkare med vakuumrör och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, nej - det var bara ett exempel på något som inte klarar sig på 10A :)

jbr skrev:
"...När man spelat på den en månad eller två så verkar det som att den spelat in sig i den nya riktningen. Vänder du då på den så hör du skillnad igen men den försvinner om du låter kabeln vara inkopplad i "fel" riktning någon eller några månader.
Detta är mycket förbryllande och tyvärr också lite tidsödande eftersom man måste provlyssna alla kablar - även enkelledare - om man inte vill vänta flera månader på att kabeln ska spelas in i rätt riktning. Inspelningstiden blir betydligt kortare om du kör rätt riktning från början..."

Eller hur, man går där hemma och funderar vad som är fel och så har man helt enkelt kabeln i fel riktning.

Den har vi väl alla gått på någon gång... :rolleyes: :D
Jag trodde alla vände sina kablar......;)

Jag har märkt att ljuset blir svagare efterhand så jag brukar dra ut min FK ur VP rören och vända riktning på dom varje månad också.....:D :D :D

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag trodde alla vände sina kablar......;)

Jag har märkt att ljuset blir svagare efterhand så jag brukar dra ut min FK ur VP rören och vända riktning på dom varje månad också.....:D :D :D
...och??

Det är ju själva anledningen till att FK skall dras i rör.

:p

tommib
Glöm inte att det måste vara specialrör med skärmning så att inte elen blir förorenad på vägen från centralen till stereon. Det vore ju tråkigt om den extra dyra guldsäkringen i centralen inte gjorde någon nytta på klangfärgen.

Kul att man kan bjuda på lite glädje så hör dagarna innan jul ;)

Faktum är dock att en klangmodul med glassäkring gav ett mätbart lägre resistanstillskott jämfört med en vanlig dvärgbrytare. Om det går att höra kan diskuteras, men många bäckar små...:D

Jag skulle vilja ha en bild på en klangmodul.

P

Edit
Behövde bara söka lite, en 35 mm skenmonterad (glas)rörsäkrings hållare med en förgylld kopparsäkring.
Undrar hur en vanlig Diazed säkring låter?

Protte

Redigerat:
Den "låter" säkert helt ok om nu en säkring låter. Däremot tror jag att en diazed påverkar impedansen lika lite som en klangmodul om kontakten är god. Att sätta en diazed i en modern din-central kanske är ett alternativ, men en klangmodul känns mera modernt.

tommib
Det är nog rejält mycket billigare i alla fall. Men det är det ju med EKK 4G2,5 till högtalarna också....

En klangmodul kostar 525 kr så det är ingen jätteinvestering.

Hoppas du vet att klangmodulen är en standard säkringshållare och säkring som inte kostar mycket utan "omlackningen".

Tänka sig, jag har tom 2 st utan att veta att det heter klangmodul.
Får ta och säkra upp min Sony MHC-3600 med bi-cablage.
Har nog en stump 10 kvadrat över.

Protte

• En grå klangmodul placerad på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.