Har ett enrörssystem på ovanvåningen som vi har haft lite problem med att få bra värme i.
Efter att alla radiatorer demonterats och gjorts rent samt att jag monterat nya termostater så har jag fått det bättre.
Nu har jag bara problem med en radiator där rören upp ur golvet blir varma men inte radiatorn.
Har plockat loss termostaten, motionerat ventilen samt knackat på den men utan resultat.

Vad ska jag göra här näst?

Denna typen av ventil har jag:
Närbild på en demonterad termostatventil på en radiator där rören syns sticka upp ur golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avluftat?
Ta bort packboxen och kolla så att ventilkäglan verkligen öppnar. Den pinne du ser på bilden är bara en styrpinne och ventilkäglan sitter innanför.

roland53 skrev:
Avluftat?
Ta bort packboxen och kolla så att ventilkäglan verkligen öppnar. Den pinne du ser på bilden är bara en styrpinne och ventilkäglan sitter innanför.
Tack för ditt svar. 👍

Jepp, luftat är det.

Hur går jag vidare för att kontrollera att ventilkäglan öppnar, skruvar man bort den lättade delen eller nyckelgreppet runt pinnen?
Kan jag göra detta utan att tömma systemet på vatten?

Ja, du skruvar ut sexkant"mutter" och ha då en tunn skruvmejsel tillhanda som du kan sticka in och "rucka" lite på käglan
Det är risk för att det läcker ut lite vatten, så ha en burk el.dyl. + lite att torka upp med i beredskap.

Om du stänger avloppsventilen och om du har cirk.pump stäng denna.
Om du har en membran-expansionstank så är det bra om du lättar på trycket på radiatorsidan på ställe där det inte ställer till med vattenskador. (typ badrum, grovkök el. dyl).

Du ska inte behöva tömma hela systemet.

Om jag förstår det rätt så är radiatorn på övervåningen (=högsta punkten) då är det inte stor mängd som behöver tappas innan du har vattennivån under ventilhuset.

Kanon, då lättar jag på trycket och skruvar loss den och ser hur det ser ut innanför.
Du har rätt i att det är på ovanvåningen men jag har några radiatorer som är högre i modellen men jag kan ju tömma till det inte rinner i luftnippeln längre så borde det ju gå bra.

Ja, stäng alla radiatorer både på termostat och inloppsventil på radiatorer som sitter bredvid och högre, så är det nog inte många droppar som läcker ut.

Hittade inga som helst fel på ventilen.
Något annat måste vara fel och jag funderar så här i efterhand att det var torrt när jag skruvade loss hela ventilen.
Funderar på om det är stopp nån annan stans.
Hittade nu när jag fyllt systemet för andra gången en insexskruv på fördelar men det kom vatten direkt när jag försökte öppna den.

Får nog ha hit en rörmokare å kolla på detta..
Tack för hjälpen i alla fall roland53 .

Problemet löst!
Idag hade jag en rörmokare här som kollade på mitt problem och efter lite klurande hittades felet.
Tydligen har det aldrig fungerat riktigt sen radiatorn monterades i slutet av 70-talet!
Det fanns inga hål i Banjobulten innanför ventilen så det fanns näst in till ingen cirkulation i radiatorn...
Nu är det så varmt och gott på toan!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.