Igår när jag skulle koppla in en lampa sprakade och blixtrade det till i eluttaget (i sovrummet), den kontakten jag kopplade in blev svart och strömmen gick i hela lägenheten. Den kontakten har ibland blixtrat när jag kopplar in saker där tidigare men aldrig så att strömmen har gått.
Jag slog på säkringarna i proppskåpet och strömmen fungerade igen. Jag testade dock inte det uttaget (i sovrummet) som bränt kontakten då jag bestämde mig för att det måste bytas ut nu innan jag använder det igen.
På kvällen när jag skulle starta ugnen fungerade inte det. Jag försökte ställa in klockan genom att trycka på knapparna men då gick strömmen igen. När jag slog på säkringarna så kom inte strömmen tillbaka i sovrummet, och ugnen kunde jag fortfarande inte sätta på. Dock fungerade spisplattorna (har en spis och ugn i ett, inte spishäll och separat ugn) spisen är köpt i somras.
Nu är det alltså ingen ström i klädkammare, sovrum eller belysning i köket det som står som grupp 19 i proppskåpet. Inte heller ugnen fungerar men spisen fungerar som den ska.
Jag har inte testat byta propparna där huvudsäkringarna är för jag har inga sådana ännu. Är det värt att göra det och testa eller finns det något annat jag borde göra? Eller ska jag bara ringa elektriker?
Tack!
Jag slog på säkringarna i proppskåpet och strömmen fungerade igen. Jag testade dock inte det uttaget (i sovrummet) som bränt kontakten då jag bestämde mig för att det måste bytas ut nu innan jag använder det igen.
På kvällen när jag skulle starta ugnen fungerade inte det. Jag försökte ställa in klockan genom att trycka på knapparna men då gick strömmen igen. När jag slog på säkringarna så kom inte strömmen tillbaka i sovrummet, och ugnen kunde jag fortfarande inte sätta på. Dock fungerade spisplattorna (har en spis och ugn i ett, inte spishäll och separat ugn) spisen är köpt i somras.
Nu är det alltså ingen ström i klädkammare, sovrum eller belysning i köket det som står som grupp 19 i proppskåpet. Inte heller ugnen fungerar men spisen fungerar som den ska.
Jag har inte testat byta propparna där huvudsäkringarna är för jag har inga sådana ännu. Är det värt att göra det och testa eller finns det något annat jag borde göra? Eller ska jag bara ringa elektriker?
Tack!
Bästa svaret
Huvudsäkring L1 har gått, om du tittar på elmätaren under "11" (002311) så ser du att det står "L2 L3", det ska stå "L1 L2 L3", det indikerar att L1 saknas.
Tittar du noga på huvudsäkringarna så ser du att signalpärlan på första säkringen har hoppat ut typ 1 mm. Men det är även ganska vanligt att signalpärlan inte rör sig alls när säkringen löser ut.
Tittar du noga på huvudsäkringarna så ser du att signalpärlan på första säkringen har hoppat ut typ 1 mm. Men det är även ganska vanligt att signalpärlan inte rör sig alls när säkringen löser ut.
Tusen tack för svar! Ska testa bytaDemmpa skrev:
Huvudsäkring L1 har gått, om du tittar på elmätaren under "11" (002311) så ser du att det står "L2 L3", det ska stå "L1 L2 L3", det indikerar att L1 saknas.
Tittar du noga på huvudsäkringarna så ser du att signalpärlan på första säkringen har hoppat ut typ 1 mm. Men det är även ganska vanligt att signalpärlan inte rör sig alls när säkringen löser ut.
Är det hyresrätt eller bostadsrätt, får uppfattningen att det är bostadsrätt.
De där vägguttagen med minimal uttagsbrunn bör du byta ut omgående. Anledningen är att det går att komma åt stickkontaktens ledande metallben när stickkontakten är delvis instucken i uttaget.
Anledningen till att det blev en ljusbåge och kortslutning när du satte i stickkontakten misstänker jag är att ena ledaren går mellan uttagets innanmäte och ytterkåpan.
Misstänker att du stoppade in stickkontakten i övre uttaget, hade du stoppat den i nedre så hade det troligen inte hänt något onormalt.
Nedre uttaget saknar fungerande petskydd, är också en anledning till att uttaget bör bytas.
De där vägguttagen med minimal uttagsbrunn bör du byta ut omgående. Anledningen är att det går att komma åt stickkontaktens ledande metallben när stickkontakten är delvis instucken i uttaget.
Anledningen till att det blev en ljusbåge och kortslutning när du satte i stickkontakten misstänker jag är att ena ledaren går mellan uttagets innanmäte och ytterkåpan.
Misstänker att du stoppade in stickkontakten i övre uttaget, hade du stoppat den i nedre så hade det troligen inte hänt något onormalt.
Nedre uttaget saknar fungerande petskydd, är också en anledning till att uttaget bör bytas.
Tack!Demmpa skrev:
Är det hyresrätt eller bostadsrätt, får uppfattningen att det är bostadsrätt.
De där vägguttagen med minimal uttagsbrunn bör du byta ut omgående. Anledningen är att det går att komma åt stickkontaktens ledande metallben när stickkontakten är delvis instucken i uttaget.
Anledningen till att det blev en ljusbåge och kortslutning när du satte i stickkontakten misstänker jag är att ena ledaren går mellan uttagets innanmäte och ytterkåpan.
Misstänker att du stoppade in stickkontakten i övre uttaget, hade du stoppat den i nedre så hade det troligen inte hänt något onormalt.
Nedre uttaget saknar fungerande petskydd, är också en anledning till att uttaget bör bytas.
Det är bostadsrätt.
Ja den stickkontakten måste bytas, tror jag ska ta och byta ut alla gamla kontakter de är ganska gamla och inte särskilt bra.
Jag är lite fundersam på det där med ugnen hur den hänger ihop med det hela och varför den inte fungerar.. det känns logiskt att allt på grupp 19 (sovrum, garderob, belysning i kök) inte fungerar efter att kontakten i sovrummet brann. Men som sagt att ugnen inte funkar fattar jag inte, dock inte så bra på el..
Men som sagt, tänker att jag testar byta den där proppen vid huvudsäkringarna och se om det löser allt.
Klicka här för att svara





