Av alla de inlägg jag har gått igenom här på forumet så diskutteras det bara om hur man bygger själva ramverket på bästa sätt, med trall osv. Det verkar inte som att (vad jag kan se)någon bygger sin altan med tak.

Är det någon som har byggt sin altan med tak ovanför hela altanen?

Om det nu finns nån som gjort detta, hur lade du ramverkert? på plintar eller marksten?
Vilka dimensioner på bärlinor samt bjälklag använde du? Dimension på stolparna som bär upp taket?

/Fjuten

Hej

Har ett tak över delar av min.

två stolpar 170x45 x 2st ihopbultade
balk mellan stolpar 6200 x 90 limträ
reglar 145x45 4 meters cc 1 m
insågade 45x45 cc 60 cm

Håller fint

Sen är ju frågan vad man väljer som tak, köpte billigaste möjliga på Byggmax, höll ett par år.
Nu funderar jag på kanalplast från skånska byggvaror

ZNK skrev:
Hej

insågade 45x45 cc 60 cm

Håller fint
Tack för ditt svar. Jag funderar på att dra 2 st 45x95 som stolpar och till ramverkert för golvet tänkte jag ha 45x170. Reglarna för tak och de tvärgående reglarna funder jag på att ha samma mått som du. Skönt, då verkar min teori funka med andra ord :).

WAR skrev:
Sen är ju frågan vad man väljer som tak, köpte billigaste möjliga på Byggmax, höll ett par år.
Nu funderar jag på kanalplast från skånska byggvaror
Ja, frågan är ju vilket tak man ska köp. Jag funderar på ett plasttak som är vitt (eller ljust till färgen ialf) så jag får in lite ljus in i huset. Men, jag vill ha ett tak som inte släpper igenom UV strålar. Finns det något sådant tak och vad heter det egentligen?

Hej

Stolparna är nog helt ok, ramverket förstår jag inte riktigt då "man" brukar lägga en bärlina över stolparna. Antal stoplar ger bärlinans dimension. Reglarna läggs från huset och på bärlinan med lutning, finns regler för hur stor den ska vara.

Har inte heller sett en dimensioneringstabell för taket men så länge man kan tänka sig att skotta om det kommer mycket snö är nog snarare när du är uppe och skruvar plasttak och hur mycket svaj du tål som dimensionerar. Kanske dimensioneringstabellen for golv dubblerat eller nått sådant. Samt att när du säljer kan du få anmärkning på att det är underdimensionerat samt för lite vinkel (skulle påstå att ingen bryr sig om det).

Reglar som är 3 - 4 meter, 145x45 med injackade 45x45 tycker jag är lagom, CC 100. Det höll för mina 90 kg. Det är kanske lurigare med den bärlinan som bärs upp av x antal stoplar mellan x antal meter. som sagt min överdimensionerades grovt med limträbalk ...

Någon annan?

belasta golvramverket för mycket kan man ju alltid ställa stolparna på exvis betongplatta på marken innan man drar dem i golvets reglar, då har man extra stöd för altangolvet och stolparna bär takets tyngd helt själva.
//Fredrik

fjuten skrev:
Men, jag vill ha ett tak som inte släpper igenom UV strålar. Finns det något sådant tak och vad heter det egentligen?
Ingen takmaterial släper UV strålar genom. Så mycket jag vet är det bara kvartsglas som UV kan gå genom obehindrat.
gaia

ZNK skrev:
Hej

insågade 45x45 cc 60 cm

Håller fint
Ska börja bygga tak över min altan - behöver man ha SÅ grova stolpar som 170x90 ?

Nix, inget tak över altanen. Däremot en 9 m bred markis, mer flexibelt att kunna välja om man vill ha "tak" eller inte. Vi byggde dock ett tak av korrugerad plast på baksidan över entren som är 9 m brett och 3 m djupt. Vi använde 10x10 stolpar med ca 2 m emellan. Dimensionerna får man av de som säljer taket, det beror mest på hur mycket snö det kommer i området. Själva taket väger inte mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.