Hej,
Jag har en Automower 220 som larmar ”Ingen slingsignal” trots att lampan på laddstationen lyser grönt.

I testmenyn visar den signalkvalitet 0% se bifogad bild.

Detta har jag provat hittills:
  • Lyfte över maskinen till grannens laddstation, bytte till deras PIN → felmeddelande och fortfarande 0% signal.
  • Testade med grannens maskin på min gräsmatta → den fungerar helt normalt efter PIN-byte.
  • Bytt båda slingsensorerna till nya → ingen skillnad.
  • Dragit ur ena kabeln i laddstationen → lampan börjar blinka som förväntat.
  • Provat med en kortare slinga → ingen skillnad.
Allt detta gör att jag misstänker att felet sitter i själva klipparen, inte i laddstationen eller slingan.

Frågor:
  1. Vilken del i klipparen är mest trolig att byta näst?
  2. Finns det fler tester jag kan göra innan jag börjar beställa reservdelar?

Tacksam för tips!

• Skärm på Husqvarna Automower visar signalkvalitet 0% och omstart 1128 gånger, med en knappsats och smuts på omgivande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PINkoden är bara lokalt i maskinen, den har ingenting med slingsignalen att göra.

När du flyttade klipparen till grannens slinga så måste du begära ny slingsignal, samma sak när du flyttar tillbaka klipparen till din slinga så måste du begära ny slingsignal igen.

Med andra ord så hade det troligen räckt med att begära ny slingsignal från första början.

Har du haft klipparen inlämnad på service/reparation?
Om ja, så är du tvungen att begära ny slingsignal.

På denna maskin ska det funka bra att ändra PIN-koden (samma PIN kan användas) för att få en ny slingsignal och koppla ihop maskin och laddare.

Risken är att det är huvudkortet som spökar. Kanske ska du låta en verkstad göra en test på din maskin innan fler grejor beställs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.