Richard_F Richard_F skrev:
Hej och tack för svar

Detta ger mig lite hopp. Har beställt ett nytt sensorkort men har av olika anledningar ännu inte bytt det i klipparen. Ska se om helgen medger tid för byte och test.
👍🏻Jag passade även på att rengöra allt. Vill även tipsa om något av hjulen går trögt (dvs nästan inte går att vrida) så ta loss och gör rent i drivning, kugg som sitter mellan motorn och hjulet. Mitt ena hjul var trögt och när jag öppnade så hade fettet härdat

• Gilla
Richard_F
  • Laddar…
Richard_F
Igår byttes sensorkortet men det hjälpte inte 😢

Motståndet i slingan mättes till 14 Ohm vilket jag tolkar som att slingan är hel.
Samma värde mättes upp tidigare i sommar.

Slingsignalen pendlar mellan 0-2%
A-signal fram går ibland upp till 12-15 men sedan snabbt ner till 0
A-signal bak är 0 hela tiden
F-signal är 0 hela tiden
Guide signal är 0 (när jag testade igår var inte guidekabeln isatt)

Känns som tre val just nu, antingen lämna in den till ett serviceställe, byta hela det stora kretskortet eller helt ge upp och köpa en ny klippare.

• Ledsen
David___
  • Laddar…
Igår byttes sensorkortet men det hjälpte inte 😢

Motståndet i slingan mättes till 14 Ohm vilket jag tolkar som att slingan är hel.
Samma värde mättes upp tidigare i sommar.

Slingsignalen pendlar mellan 0-2%
A-signal fram går ibland upp till 12-15 men sedan snabbt ner till 0
A-signal bak är 0 hela tiden
F-signal är 0 hela tiden
Guide signal är 0 (när jag testade igår var inte guidekabeln isatt)

Känns som tre val just nu, antingen lämna in den till ett serviceställe, byta hela det stora kretskortet eller helt ge upp och köpa en ny klippare.
Du är 110% säker på att kortet i laddaren är felfritt?
Blir det blåblink om du lossgör en beg.kabel?

Har du en batteridriven radio med mellanvåg så kan du snabbt höra slingsignalen som ett starkt knattrande ljud, radion inställd på mellanvåg ca 530-540 kHz och placerad någon cm över markytan/slingan.

Huvudkortet är relativt billigt, ca 2700 kr. R40/R70 är bra maskiner.

Richard_F
E etompau skrev:
Du är 110% säker på att kortet i laddaren är felfritt?
Blir det blåblink om du lossgör en beg.kabel?

Har du en batteridriven radio med mellanvåg så kan du snabbt höra slingsignalen som ett starkt knattrande ljud, radion inställd på mellanvåg ca 530-540 kHz och placerad någon cm över markytan/slingan.

Huvudkortet är relativt billigt, ca 2700 kr. R40/R70 är bra maskiner.
Det första som byttes var kortet i laddaren, jag kan givetvis inte garantera att det är 110% helt ändå men jag finner det osannolikt att det är trasigt.
Ja, det blir blått-blink vid frånkoppling av begränsningskabeln.

Ska kolla om jag har en sådan radio liggande. 👍

Huvudkortet är min sista utväg, skulle det inte fungera känns det ännu mer hopplöst. Kan en serviceverkstad diagnosticera att huvudkortet är trasigt eller är det trial-and-error för dem också?

Jag instämmer i att själva robotgräsklipparen är bra i grunden och att argumenten till att köpa en ny är få.

Det första som byttes var kortet i laddaren, jag kan givetvis inte garantera att det är 110% helt ändå men jag finner det osannolikt att det är trasigt.
Ja, det blir blått-blink vid frånkoppling av begränsningskabeln.

Ska kolla om jag har en sådan radio liggande. 👍

Huvudkortet är min sista utväg, skulle det inte fungera känns det ännu mer hopplöst. Kan en serviceverkstad diagnosticera att huvudkortet är trasigt eller är det trial-and-error för dem också?

Jag instämmer i att själva robotgräsklipparen är bra i grunden och att argumenten till att köpa en ny är få.
Det finns ett diagnosprogram som verkstäderna har tillgång till. Kopplas mot klipparens USB-port.
Om det kan ta alla fel låter jag vara osagt. En vettig verkstad borde snabbt kunna testa med ett annat huvudkort och se vad som händer tycker jag.

Richard_F
Såg att ett nytt huvudkort måste programmeras/konfigureras av serviceverkstad för att fungera (enligt GPL-shop https://www.gplshop.se/sv/kretskort-main-board). Lutar starkt år att lämna in hela maskinen i befintligt skick och be dem felsöka.

Samma problem. Gardena 100li.

Egen lös kort slinga för att felsöka. Inga skarvar. Först fick jag blinkande blått sken efter en stund. Klipparen kunde köra någon meter om jag kopplade bort och till slingkabeln men sedan stanna abrupt efter att ha kört för långt över kabeln. Därefter något dödsryck och varning för ingen slingsignal. Nu efter ett tag grönt sken hela tiden och går aldrig över i blått blinkande. 45 volt om jag mäter obelastat över slingkontakterna. 0 i allt när jag läser slingsignal i servicemeny. Larm om ingen slingsignal och går ej alls. Ja på laddstation när jag har den där. Provat byta slingsignal, går ibland, ibland inte alls. Provat byta pinkod, samma där funkar någon enstaka gång.

Byta signalkortet i laddaren eller sensorkortet i maskinen?

Richard_F
Jag provade båda varianterna förra året men inget hjälpte.
Blev ett nytt huvudkretskort på verkstad. Har nyligen startat upp för första gången sedan dess och den går som ny.

Oklart exakt vad som var fel. Det blev en dyrare historia än jag tänkt men ändå billigare än en ny. Kör på detta två-tre år sen lutar det åt slinglös.

Jag provade båda varianterna förra året men inget hjälpte.
Blev ett nytt huvudkretskort på verkstad. Har nyligen startat upp för första gången sedan dess och den går som ny.

Oklart exakt vad som var fel. Det blev en dyrare historia än jag tänkt men ändå billigare än en ny. Kör på detta två-tre år sen lutar det åt slinglös.
Ok. Någon annan som kan ge input på i vilken ordning jag ska byta ut delar? Det går ström genom slingan, det har jag mätt. Samt obelastat cirka 45v på slingkontakterna. Men den betedde sig mystiskt från början med intermittenta blinkningar trots hel slingkabel.

M Matjo690 skrev:
Samma problem. Gardena 100li.

Egen lös kort slinga för att felsöka. Inga skarvar. Först fick jag blinkande blått sken efter en stund. Klipparen kunde köra någon meter om jag kopplade bort och till slingkabeln men sedan stanna abrupt efter att ha kört för långt över kabeln. Därefter något dödsryck och varning för ingen slingsignal. Nu efter ett tag grönt sken hela tiden och går aldrig över i blått blinkande. 45 volt om jag mäter obelastat över slingkontakterna. 0 i allt när jag läser slingsignal i servicemeny. Larm om ingen slingsignal och går ej alls. Ja på laddstation när jag har den där. Provat byta slingsignal, går ibland, ibland inte alls. Provat byta pinkod, samma där funkar någon enstaka gång.

Byta signalkortet i laddaren eller sensorkortet i maskinen?
Det går inte att mäta signalen i slingan och få ett vettigt resultat med en vanlig voltmeter.

Har du en enkel batteridriven radio med mellanvåg så kan du höra slingans signal. Ratta in ca 540 kHz, håll radio över slingan. Med korrekta och hela prylar så ska du höra ett mycket kraftigt rasslande ljud. Du ska i princip kunna hålla radion 1-2 meter över slingan och ändå höra surret.
Med detta så bör kortet i laddaren vara helt.

E etompau skrev:
Det går inte att mäta signalen i slingan och få ett vettigt resultat med en vanlig voltmeter.

Har du en enkel batteridriven radio med mellanvåg så kan du höra slingans signal. Ratta in ca 540 kHz, håll radio över slingan. Med korrekta och hela prylar så ska du höra ett mycket kraftigt rasslande ljud. Du ska i princip kunna hålla radion 1-2 meter över slingan och ändå höra surret.
Med detta så bör kortet i laddaren vara helt.
Har ingen sådan dessvärre. Ska jag köpa en sån eller en slingsignalmätare?

M Matjo690 skrev:
Har ingen sådan dessvärre. Ska jag köpa en sån eller en slingsignalmätare?
Vad har du för historik för felet? När började det och vilka symptom uppvisade grejorna?

Har du någon Hq/gardena-verkstad i närheten så borde det vara en snabb sak för att kolla klipparen mot en fungerande laddare/slinga där.

En batteridriven radio med mellanvåg får du för 115 kr.
https://www.biltema.se/kontor---tek...MI8N7o2pCdjQMVUWiRBR3aczAnEAQYBCABEgLrh_D_BwE

E etompau skrev:
Vad har du för historik för felet? När började det och vilka symptom uppvisade grejorna?

Har du någon Hq/gardena-verkstad i närheten så borde det vara en snabb sak för att kolla klipparen mot en fungerande laddare/slinga där.

En batteridriven radio med mellanvåg får du för 115 kr.
[länk]
Tack!

Vinterförvaring av klippare och station inomhus varje år. Bytte till batteri från batteriexperten förra året, samt uppdaterade mjukvara för första gången. Gick felfritt hela förra säsongen efter det. Nu beter den sig så här när jag tar fram den från förvaringen.

Hade förhoppningar på att lösa problemet själv...

M Matjo690 skrev:
Tack!

Vinterförvaring av klippare och station inomhus varje år. Bytte till batteri från batteriexperten förra året, samt uppdaterade mjukvara för första gången. Gick felfritt hela förra säsongen efter det. Nu beter den sig så här när jag tar fram den från förvaringen.

Hade förhoppningar på att lösa problemet själv...
Fick du fast grönt ljus i laddaren när du kopplade in grejorna?

E etompau skrev:
Fick du fast grönt ljus i laddaren när du kopplade in grejorna?
Nej inte först men nu är det grönt hela tiden. Samt blått blinkande när jag lossar den lilla testslingan. Kopierar ursprungsinlägget:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.