2 165 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Gardena smart Sileno Life - Lyser grönt trots ingen slingsignal
Hej,
Tog häromdagen ut vår robotgräsklippare Gardena Smart Sileno Life efter vinterförvaring.
Kopplade in allt och fick sen felmeddelande säkerhetsfunktion felaktig.
Detta försvann sedan efter jag startade om produkten.
Klipparen hoppade sen igång och klippte en omgång men hittade förvisso ej hem till laddstationen.
Satt den på laddning och sen vid nästa start stod felmeddelande höger hjulmotor överbelastad och sen ingen slingsignal.
Nu står det inget om hjulmotorn utan bara ingen slingsignal hela tiden, detta trots att lampan i laddstationen lyser grönt.
Kopplar jag ur guidekabel lyser det orange
Kopplar jag ur någon av begränsningskablarna blinkar det blått
Jag har testat byta plats på guide och begränsning om det är så att jag satt dem fel.
Har också gått med AM radio för att söka efter kabelbrott (vilket det inte borde vara med tanke på att det är grönt).
Programvaran i app och på gräsklipparen är uppdaterad till senaste versionen.
Jag har startat om router och gräsklippare.
Eco mode är avaktiverat
Det enda jag inte gjort är att exkludera och lägga till gräsklipparen i appen.
Vet ni vad felet är?
Något med kretskorten som gått sönder?
MVH
Jonny
Tog häromdagen ut vår robotgräsklippare Gardena Smart Sileno Life efter vinterförvaring.
Kopplade in allt och fick sen felmeddelande säkerhetsfunktion felaktig.
Detta försvann sedan efter jag startade om produkten.
Klipparen hoppade sen igång och klippte en omgång men hittade förvisso ej hem till laddstationen.
Satt den på laddning och sen vid nästa start stod felmeddelande höger hjulmotor överbelastad och sen ingen slingsignal.
Nu står det inget om hjulmotorn utan bara ingen slingsignal hela tiden, detta trots att lampan i laddstationen lyser grönt.
Kopplar jag ur guidekabel lyser det orange
Kopplar jag ur någon av begränsningskablarna blinkar det blått
Jag har testat byta plats på guide och begränsning om det är så att jag satt dem fel.
Har också gått med AM radio för att söka efter kabelbrott (vilket det inte borde vara med tanke på att det är grönt).
Programvaran i app och på gräsklipparen är uppdaterad till senaste versionen.
Jag har startat om router och gräsklippare.
Eco mode är avaktiverat
Det enda jag inte gjort är att exkludera och lägga till gräsklipparen i appen.
Vet ni vad felet är?
Något med kretskorten som gått sönder?
MVH
Jonny
Det var ju en hel del problem med klipparen.
App-version och prog.version i klipparen har ingen påverkan på problem med slingsignalen ej heller om du tar bort/lägger til klipparen i appen.
Slingavkänning är en grundläggande (säkerhets)funktion som jobbar helt fristående från app etc.
När du lyssnade med radion, hörde du ett starkt knattrande ljud, då med radion inställd på mellanvåg?
Du kan ta fram en snabb-infomeny genom att i menyläget trycka några sekunder på tillbaka-knappen. Då får du en ny meny där det bl.a går att läsa av slingsignaler. Kolla vad som visas där.
A-loop=signal från beg.kabel. Ska ligga mellan ca 40-300, får ej vara negativt=klipparen utanför slingan.
App-version och prog.version i klipparen har ingen påverkan på problem med slingsignalen ej heller om du tar bort/lägger til klipparen i appen.
Slingavkänning är en grundläggande (säkerhets)funktion som jobbar helt fristående från app etc.
När du lyssnade med radion, hörde du ett starkt knattrande ljud, då med radion inställd på mellanvåg?
Du kan ta fram en snabb-infomeny genom att i menyläget trycka några sekunder på tillbaka-knappen. Då får du en ny meny där det bl.a går att läsa av slingsignaler. Kolla vad som visas där.
A-loop=signal från beg.kabel. Ska ligga mellan ca 40-300, får ej vara negativt=klipparen utanför slingan.
Det visar 0 när man kollar slingan i den menyn.
Fattar dock inte varför när lampan lyser grönt.
När jag använder radion så knastrar det där jag vet att kabel går. Använde radio på det sättet förra året men hittade då inget kabelbrott.
Det märkliga är att klipparen körde en vända i samband med att vi tog ut den sen kom detta fel.
Fattar dock inte varför när lampan lyser grönt.
När jag använder radion så knastrar det där jag vet att kabel går. Använde radio på det sättet förra året men hittade då inget kabelbrott.
Det märkliga är att klipparen körde en vända i samband med att vi tog ut den sen kom detta fel.
Ett tillägg.
Tog nu en helt ny kabel som jag hade över från tidigare kabelbrott.
Står fortfarande 0 i den meny
Tog nu en helt ny kabel som jag hade över från tidigare kabelbrott.
Står fortfarande 0 i den meny
Ett sista tillägg, har även testat på en multimeter och den får signal typ 5-6 Ohm. Inte super högt men ändå ett resultat. Känns som det är något i laddstationen eller klipparen som havererat? Lönt att laga? Och hur gör man?J Jonny Andersson2 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är slingsensorn i klipparen defekt så lär du få 0 på värdet.
5-6 ohm för slingan är helt OK.
Du är säker på att det var röd indikering i laddaren, orange ljus indikerar fel/avbrott på guiden?!
Med en am-radio så ska du höra en kraftig slingsignal med radio en bit, upp till 0,5-1 m från slingan. Frekvens ca 550 kHz på radion.
Laga, antingen låter du en verkstad fixa felet, eller så gör du det själv. Är det slingsensorkortet så ligger det på ca 700 kr.
För säkerhets skull, ställ klipparen i laddaren och väljs "ny slingsignal" och se om det hjälper.
Du är säker på att det var röd indikering i laddaren, orange ljus indikerar fel/avbrott på guiden?!
Med en am-radio så ska du höra en kraftig slingsignal med radio en bit, upp till 0,5-1 m från slingan. Frekvens ca 550 kHz på radion.
Laga, antingen låter du en verkstad fixa felet, eller så gör du det själv. Är det slingsensorkortet så ligger det på ca 700 kr.
För säkerhets skull, ställ klipparen i laddaren och väljs "ny slingsignal" och se om det hjälper.
Tack för utförliga och bra svar.E etompau skrev:Är slingsensorn i klipparen defekt så lär du få 0 på värdet.
Tyckte det var rätt men kanske var orange.
Men är ju antagligen oavsett inte kabeln då den verkar hel med tanke på Ohm 5-6.
Hur byter man slingsensorkort och var sitter det i klipparen? Var köper man det?
Det är ett plugin-kort, ingen lödning el. dyl behövs, så det är rimligt enkelt.J Jonny Andersson2 skrev:
Är du osäker så låt en verkstad undersöka din klippare.
Tack för dina tips @etompau!
Min klippare, R160LIC, gick en vecka efter vintervilan men larmade sporadiskt om ingen slingsignal. Slingan hel. Till slut gav den upp helt och kände inte av någon signal ÖHT, och vägrade därför klippa. Värdena på signalerna i servicemenyn var 0. Beställde ett slingsensorkort, bytte, och nu tuggar den på igen.
Noterade vid öppning av klipparen att det var lite fukt i anslutning till kortet. Klipparen är ca 5 år.
Min klippare, R160LIC, gick en vecka efter vintervilan men larmade sporadiskt om ingen slingsignal. Slingan hel. Till slut gav den upp helt och kände inte av någon signal ÖHT, och vägrade därför klippa. Värdena på signalerna i servicemenyn var 0. Beställde ett slingsensorkort, bytte, och nu tuggar den på igen.
Noterade vid öppning av klipparen att det var lite fukt i anslutning till kortet. Klipparen är ca 5 år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden