20 291 läst ·
88 svar
20k läst
88 svar
Ingen slingsignal automower
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Om du kör med dessa idiotiska anslutningskontakter som följde med i installationskitet så byt dessa till riktiga flatstiftsanslutningar som du kontakterar ordentligt via tång, gärna litet lödning och krympslang. Rena skämtet att ha kontaktstycken som ska gnaga av litet isolering och hoppas på stabil kontakt över tid på det viset...
Låter intressant, det var ett par blå kontakter från start, efter att ha lämnat in laddstation för felsökning glömde de inkludera dessa när jag hämtade den. Tog ett par sådana här men det är samma skräp eller?H Harald Blåtumme skrev:Om du kör med dessa idiotiska anslutningskontakter som följde med i installationskitet så byt dessa till riktiga flatstiftsanslutningar som du kontakterar ordentligt via tång, gärna litet lödning och krympslang. Rena skämtet att ha kontaktstycken som ska gnaga av litet isolering och hoppas på stabil kontakt över tid på det viset...
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
@Vildebill: Det är samma skräp. Bygger på att de ska gnaga sig genom den sega plasten i isoleringen, blir minimal kontaktyta och kommer att oxidera mot kabeln väldigt snabbt. Dessutom usel kontakt mot flatstiften i laddstationen. Obegripligt att de kör med detta fortfarande men det var likadant med våran anläggning vi köpte för två veckor sedan.
Nu funkar våran men jag byter detta så fort som möjligt mot riktiga flatstiftskontakter som kontakteras ordentligt.
__
Det som föreslås av SvPas är vad jag kommer att installera, i en variant där jag löder fast kabeln plus kör krympslang med lim i för att få en bra fukttät anslutning.
Nu funkar våran men jag byter detta så fort som möjligt mot riktiga flatstiftskontakter som kontakteras ordentligt.
__
Det som föreslås av SvPas är vad jag kommer att installera, i en variant där jag löder fast kabeln plus kör krympslang med lim i för att få en bra fukttät anslutning.
Ok då vet jag!S SvPa skrev:
Men om man återgår till problemets kärna, om det nu inte är anslkontakterna/laddstationen. Fin signal hela slingan med avbrottsdetektor
Bör man klippa den i sektioner och ohm-mäta för en del av kabeln som helt och hållet ska bytas? Jag kan inte bedöma en svagare signal efter där det kanske finns en skarvkoppling
Bytte till flatstift jag också. Ohm mätte mellan avgränsnings slinga och guider för att se vilken del av gräsmattan det var. Letade sen upp var guiden var ansluten och kopplade på en kabelrulle så jag avgränsade det lite till och mätte.
Försöke som tidigare skrivits mäta med nål genom kabeln men valde att klippa den på några ställen och skarva sen.
Försöke som tidigare skrivits mäta med nål genom kabeln men valde att klippa den på några ställen och skarva sen.
Precis, problemet med tonsändare är att det funkar mindre bra när det inte är avbrott helt. Har man tur hittar man en punkt där signalen plötsligt blir svagare, annars är det okulärbesiktning och resistansmätning som gäller. Mät i första hand i skarvar där man kan mäta i det "lediga" hålet, annars får man klippa eller sticka en nål i kabeln.Vildebill skrev:
Ok i mitt fall vet jag ej vart installatören satt skarvarna, men om jag t.ex blottlägger kabeln vart 20m och sticker nål/resistensmäter? Det låter kanske i mitt fall som bästa lösningenC cpalm skrev:Precis, problemet med tonsändare är att det funkar mindre bra när det inte är avbrott helt. Har man tur hittar man en punkt där signalen plötsligt blir svagare, annars är det okulärbesiktning och resistansmätning som gäller. Mät i första hand i skarvar där man kan mäta i det "lediga" hålet, annars får man klippa eller sticka en nål i kabeln.
Ok men då är jag med! Men hur vet man vilken halva som blir den man fortsätter med? Sätter jag ena stiftet i mitten på slingan når jag ej med multimetern stiftet vid laddstationC cpalm skrev:
Eller är tanken att jag tillfälligt fäster en extrakabel till denna som följer med mig runt? Ursäkta om frågan är dunderkorkad, men har svårt att hänga med i ”processen” i det skedet
Ja precis, med den metoden måste du ha en lång "skarvsladd" till multimetern, så är det. Du fortsätter hela tiden med den halva som indikerar fel.Vildebill skrev:
Har du inget längre än 20m kan du så klart mäta upp 20m i taget, som du var inne på.
P.s. men börja med en mätning vid laddningsstationen. Har du guidekablar kan du den vägen räkna ut vilken del av slingan eller vilken guide som är dålig.
Första mätningen för resp halva innebär att man vid ena eller andra kontakten vid laddstationen får en mycket högre resistens?C cpalm skrev:
Jag tolkar det som att man sen får klippa kabeln vid nästa mitt för att testa ena eller andra sidan därefter?
C cpalm skrev:Ja precis, med den metoden måste du ha en lång "skarvsladd" till multimetern, så är det. Du fortsätter hela tiden med den halva som indikerar fel.
Har du inget längre än 20m kan du så klart mäta upp 20m i taget, som du var inne på.
P.s. men börja med en mätning vid laddningsstationen. Har du guidekablar kan du den vägen räkna ut vilken del av slingan eller vilken guide som är dålig.
Kört enbart Husqvarna original. Nä, man kan ju inte sitta och klaga om man kört nån budgetvariant.H Harald Blåtumme skrev:Mäter du 1500 Ohm på ett slingsegment så är det alldeles för högt, en indikation på avbrott på detta segment eller ruttna skarvar.
Om slingan torkar sönder som du säger så låter det i mina öron som att du använder en undermålig kabelkvalitet. Du ska använda kabel som är avsedd för denna förläggning direkt i mark, vanlig FK etc duger inte i längden tyvärr.
Ja precis. Är slingan OK är det bara några få Ohm, jag tror att jag hade 7 Ohm på hela begränsningskabeln sist jag mätte. Under 10 är kabeln OK mellan mätpunkterna. Får du ett (förmodligen betydligt) högre värde ligger problemet någonstans mellan mätpunkterna.Vildebill skrev:
För varje guidekabel, om du har en sådan, kan du mäta dig fram till om felet ligger till vänster eller höger om (eller i) guidekabeln bara genom att mäta vid laddstationen.
Det medföljande slitskontakterna för beg.kabel funkar OK skulle jag säga.
Slitskontakter och kontaktering är ett vedertaget sätt att ansluta signalkabla mm. Används i miljarder installationer. I slitsen blir det en gastät övergång mellan metallytorna och oxid undviks.
Problemen med dessa kontakter tror jag till viss del kan beror på att det rycks och slits i kontakten och kabeln som då frestar på grejorna. Då de är små kan det vara lätt att dra i själva kabeln när kontakten ska ut ur laddstationen.
En vanlig flatstiftskontakt är mekaniskt bättre, men hade gett andra problem. Grejorna ska vara enkla att installera av personer som inte har kunskap av att skala och klämma flatstiftskontakter. Risken är att andra problem då hade uppstått.
Slitskontakter och kontaktering är ett vedertaget sätt att ansluta signalkabla mm. Används i miljarder installationer. I slitsen blir det en gastät övergång mellan metallytorna och oxid undviks.
Problemen med dessa kontakter tror jag till viss del kan beror på att det rycks och slits i kontakten och kabeln som då frestar på grejorna. Då de är små kan det vara lätt att dra i själva kabeln när kontakten ska ut ur laddstationen.
En vanlig flatstiftskontakt är mekaniskt bättre, men hade gett andra problem. Grejorna ska vara enkla att installera av personer som inte har kunskap av att skala och klämma flatstiftskontakter. Risken är att andra problem då hade uppstått.