Y
joflopp skrev:
Allvarligt talat, vad kan det ta att använda sig av Skatteverkets elektroniska tjänst för husarbete? Tre minuter per faktura? Det som tar längre tid är de första gångerna vid bokföringen för de hantverkare som inte har lejt ut detta.

Knacka in personnummer på köparen, datum då fakturan betalades, fastighetsbeteckning, eventuellt organisationsnummer för bostadsrättsförening och lägenhetsnummer, vad arbetet kostade, vad du har fått betalt och vad du begär av Skatteverket.
Instämmer helt, säger rätt mycket om hantverkarnas nya timpriser och ROT-systemet.:D

joflopp skrev:
Allvarligt talat, vad kan det ta att använda sig av Skatteverkets elektroniska tjänst för husarbete? Tre minuter per faktura? Det som tar längre tid är de första gångerna vid bokföringen för de hantverkare som inte har lejt ut detta.

Knacka in personnummer på köparen, datum då fakturan betalades, fastighetsbeteckning, eventuellt organisationsnummer för bostadsrättsförening och lägenhetsnummer, vad arbetet kostade, vad du har fått betalt och vad du begär av Skatteverket.
Du måste först samla in ovanstående info från kunden (samtal #1), räkna ut ROT-avdragets storlek, kolla detta med kunden (samtal #2), speca det på fakturan och slutligen knappa in det hos SKV. Slutligen måste två betalningar istf en stämmas av mot fakturan.

Inte för att jag någonsin gjort det själv, men inte går det på tre minuter, det kan jag garantera.

Blir det sedan strul med SKV eller kunden så rinner garanterat tiden..

Och jag som sysslar med ROT varje vecka VET vad jag pratar om, och inte som vissa som bara TROR.
Att fylla i ansökan är den enkla biten, det som kan ta tid är när uppgifterna inte stämmer och kunden vidhåller att det stämmer men skattemyndigheten säger att det är fel på nått. Kunden kan tex utnyttjat ROT tidigare men tror sig ha pengar kvar. Har man då lite mer än nån enstaka ansökan att kolla rullar timmarna iväg.

elmont skrev:
Och jag som sysslar med ROT varje vecka VET vad jag pratar om, och inte som vissa som bara TROR.
Vad bra, då är vi två som VET. ;)

Naturligtvis ser man till att få med personnummer och fastighetsbeteckning när man kollar med kunden vilken fakturaadress som gäller. Även om fastighetsbeteckningen inte finns i Skatteverkets register kommer summan att betalas ut till ditt skattekonto, men det tar något längre tid eftersom de måste hanlägga ärendet manuellt.

Om kunden inte har tillräckligt med skatt för att göra ROT-avdrag så är det inget hantverkaren ska behöva bekymra sig för. Pengarna betalas ut till hantverkaren och kunden åker på kvarskatt.

Jag /vi kör endast ROT om det är minst 4 timmar...

Men har kunden redan nyttjat en del av sina ROT pengar åligger det kunden att skaffa uppgifter från skatteverket om hur mycket denne har kvar som i sin tur ska meddela säljaren så att han kan ansöka på nytt samt fakturera kunden på den felande summan.
Och i dom fall när det tex varit fel fastighetsnr. (och vi inte själva sökt efter felet och rättat) fått några pengar. Hur det skulle gått om vi väntat ett halvår vet jag inte men ligger man ute med pengar månad efter månad försvinner även där ev. vinst
Och alldeles riktigt, om kunden betalar nog med skatt för att utnyttjbar ROT spelar ingen roll för företaget.
Och det kanske inte är helt omöjligt att det blir fel på personnummer eller fastighet eller att kunden försöker göra avdrag för bägge fast bara en står som fastighetsägare, någon kanske nyss förvärvat fastigheten men den står hos skatten fortfarande på förre ägaren eller tvärt om mm. mm.
Det är många saker som kan alstra merarbete.

@elmont tar du extra administrativt arvode för att hantera ROT-avdrag? Några jag vet tar, mellan 100-500kr för detta.
Jag tar inget, just nu men funderar på att införa något pga. de här småjobben. Det blir ändå en del extra kostnader för oss entrepenörer med hantering och utskrifter, bokföring, brev med porto till SKV.

Jag är nästan säker på att man inte får lov att neka någon ROT-avdrag enligt fakturamodellen, om de är berättigade till detta.

Vi tar ut en ersättning på alla småjobb 200:- . För att slippa krångel talar vi alltid om det för kunden INNAN vi tar på oss småjobb. Skulle han då välja någon annan blir vi inte ledsna, jobb för någon tusenlapp är oftast lika mycket "krångel" som ett för 50 000:- men betydligt mindre förtjänst, ofta knappt lönsamt.

spinout skrev:
Jag tar inget, just nu men funderar på att införa något pga. de här småjobben. Det blir ändå en del extra kostnader för oss entrepenörer med hantering och utskrifter, bokföring, brev med porto till SKV.
Jag kanske har missat något, men vad är det för extra utskrifter och brev med porto som genereras vid ROT? Skatteverket har en webbtjänst som fungerar utmärkt.

Vad sägs om att ta en administrativ avgift kopplad till hur mycket jobb det är?

Ge varje kund en blankett att fylla i de grejer som behövs, och längst ner en ja/nej-kryssruta "jag är beredd att betala en administrativ avgift ifall ansökan inte godkänns hos skattevereket på första försöket, t.ex. på grund av fel ifylld blankett, förbrukad ROT-pott" o.s.v.?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.