Har en fråga ang mitt kök. Huset är byggt -40 och köket är ganska nyrenoverat. Misstänker att köksfläkten var kopplad till en frånluftskanal i murstocken tidigare. Nu sitter det en kolfilterfläkt ovanför spisen men det finns ingen frånluftsventil. Däremot sitter det en fresh till-luftsventil som styrs manuellt. Den har jag stängt då jag läst mig till att det inte ska vara någon till-luft i kök. Kan någon ge mig ett bra förslag om hur jag ska lösa problemet optimalt. Tycker jag får ut väldigt mycket mat-os i huset när man lagar mat. Kan också tillägga att vi har en öppen planlösning så jag kan inte stänga några dörrar till köket. Hoppas på hjälp.

Finns det ingen möjlighet att skaffa ny fläkt som kopplas till murstocken, som det var tidigare? Det är ännu viktigare att ha en bra fläkt när man har öppen planlösning.

Det är tyvärr lite för lång väg till murstocken. I så fall måste jag dra ut fläkten genom ytterväggen vilket jag funderat på om nu sotaren godkänner det. Om det är ok, finns det något optimalt sätt att gå till väga på ? T ex hur skyddar man fasaden mot att matos-fett rinner på väggen osv. Vilken utrustning är den bästa ? Finns det plåtar eller liknande som är anpassade för rördragning genom vägg ?. Mycket frågor men jag vill vara säker på att jag gör på bästa sätt då rördragning upp genom taket är omöjligt.

Ingen kökskanal får gå ut på gavel.
Hur långt till murstock?
Dra en 125 kanal eller i värsta fall en 100 kanal om du har trångt!
//Arno

Har kanske fyra meter till murstocken, men måste dra röret genom skåp för att komma dit.

Om inte kökskanal får gå ut genom yttervägg, vet jag om en hel del husägare som har gjort fel. Har man inte allt för nära till närmaste granne är det nog ingen fara, om nu sotaren tillåter. Problemet är väl att hitta en optimal lösning på utsidan av väggen.

Som jag skrev tidigare har jag en till-luftsventil i köket. Vore det bättre att ta bort den och kanske sätta dit en pax fläkt istället (typ 231) ?

Kan även passa på att fråga om det är normalt att ha frånluft på så många ställen som jag har. På nedervåningen sitter det en i vardagsrummet och en i tv-rummet. På övervåningen sitter det en i hallen samt i två av fyra sovrum. Men icke i köket där det verkligen behövs. Hoppas på hjälp så jag kan komma till en lösning på problemet med mat-oset.

Är murstocken och den förra frånluftsventilen i köket finns det ju inget som hindrar att du öppnad upp den igen för att få frånluft i köket igen. Ev kan du sätta en fläkt där också?

Kolfilter fläkten över spisen behåller du såklart.

Mvh/Abbe

Ok. Om jag nu behåller kolfilterfläkten och sätter en frånluftsfläkt där tilluftsventilen sitter idag, vilken fläkt ska jag välja ? Pax 201 eller ? Måste vara en med kallrasspjäll eftersom den sitter vid yttervägg. Den gamla frånluftskanalen i murstocken sitter tyvärr ordentligt inbyggd, så det är omöjligt att använda den.

Det går att gå igenom ytterväggen (som beskrivits i forumet tidigare), om nu inte reglerna ändrats igen. Brandisolerad genomföring och en plåt på distans från fasaden kring "utblåset". Sotaren kan ge råd om utförandet. Jag skulle använda kolfilter bara i nödfall, typ i lägenhet.
Utan frånluft i köket lär inte vara så lyckat.

Varför är det så in i helsikes luddiga regler för det här med att dra ut kanal för köksfläkt genom yttervägg ? Givetvis är det ju inte den optimala lösningen, men man kan ju inte bygga om halva kåken för att dra ut matoset genom taket. Kolfilterfläkten är ju rena rama skämtet i villa med öppen planlösning. Jag har snackat med en plåtslagare som sa att han kunde fixa till en perfekt lösning för kanal genom yttervägg. Ska då en sotarmästare kunna slå ner på en sån lösning. Kan säga att även att jag bor inne i ett samhälle har jag inte grannen precis runt husknuten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.