Har endast enfas i huset och kör jag min rätt kraftfulla espressomaskin samtidigt som exempelvis brödrosten så slår jordfelsbrytaren ifrån på den gruppen. Tenderar att hända lite då och då (framförallt när man har besök som inte känner till problematiken). Kom hem efter en tur på stan och inser när jag ska sätta in varor i kylen och frysen att det inte är någon el på gruppen. Kikar, som jag brukar, jordfelsbrytaren men ser att den fortfarande står i "på"-läge. Läste någonstans att det både kan vara automatsäkringen som gått alt den i källaren men har varit nere och kikat och såg inget underligt. Har även provat att slå av allting samt den specifika gruppen men utan resultat.

Några förslag?

Stort tack på förhand!

Beskriv lite mer ingående? Du skriver "jordfelsbrytaren på den gruppen". Det är väldigt ovanligt med jordfelsbrytare på varje grupp, är det verkligen jordfelsbrytare du menar och inte automatsäkringar?

Har du något som fungerar i huset?

Kanske har du elmätare+ huvudsäkring på ett annat ställe och huvudsäkringen har löst ut?

Om du har enfas så går alla grupper på samma fas och har huvudsäkringen löst ut så har du ingen ström alls i huset/lägenheten.

• Gilla
Gabas
  • Laddar…
Avser automatsäkring och inte jordfelsbrytaren. Automatsäkringen hade alltså INTE slagit ifrån och inget annat heller. Allt annat fungerar bortsett från vad det verkar just den gruppen. Ska man anta att automatsäkringen gått sönder?

Är en lägenhet men var nere i källaren och kikade och inget hade löst ut där (och då borde som sagt hela lägenheten vara mörk)

(Har skarvsladdat kyl och frys till ett uttag från en annan grupp så de klarar sig nu)

Låter som att någonting har gått sönder. Läge att ringa en elektriker.

Om du endast har en fas i lgh, övriga grupper funkar och alla säkringar är på så är det nått som är galet.
Ring ett proffs!

Ok - blir så ;) Tack för hjälpen!

Jag gissar att felet är en odragen anslutning i centralen:)

Eller ett lågbudgetuttag som måste efterdras en gång varannan vecka

Då har elektrikern varit här och det visade sig vara ett uttag som brunnit så jag antar babianarmar var närmast ;)

• Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.