Har köpt en kåk från 23, där jag nu renoverat en del o dragit ny el, som enligt mig är löjligt dyrt.
Har inga kvitton eller dokumentation från övriga huset, och ingen möjlighet att få fram.

Finner det sjukt störande att det inte går att googla fram vad som gäller, har aldrig varit med om nått så snårigt som elfrågor...

En del är rätt modernt, tex köket, gissar det är 90 tal, med jordfelsbrytare, jordade uttag etc, det ser även ut som man stuckit in plaströr i de uttag som har äldre kablar?

Just i försäkringssynpunkt, måst jag som ansvarig dra om all el i hela huset med kvitto, eller funkar det bra ändå?

Vill ha allting riktigt, men då huset är stort så kommer det gå på en större förmögenhet med taxan man tar idag:(

MVH/

S
Enligt lag så måste en elektriker göra hela anläggningen ja, det är inte det minsta luddigt faktiskt, det är det enda man kan vara helt säker på i ett hus att man inte får göra själv :)

Sen är det ju så att de flesta här på forumet nog säkert pular själva, men det var inte det du frågade om.

Men ska man verkligen behöva göra om allt bara för att det inte finns kvitton på jobbet?
Nu kommer mycket ändå göras om men det som känns fräscht känns onekligen rätt surt att behöva göra om.

MVH

Du behöver inte göra om anläggningen bara för att du inte har kvitto på det.

Att det finns dokumentation på elen tillhör nog ovanligheterna..

O
Du har ansvar för anläggningen. Men det innebär inte att du måste ha papper på allting.
Så med andra ord. Ta de lugnt gällande dokumentationen

Du har alltså ansvar för att anläggningen är säker, och det gäller fortlöpande. Ett gammalt dokument är inte värt mycket då det är dagens status på anläggningen som gäller. Man ska därför egentligen låta kontrollera sin anläggning regelbundet, vart 10:e år sådär. Ser man till att anläggningen är väl underhållen så blir det heller inga olyckor eller försäkringsärenden.

Men skulle huset brinna ned av andra orsaker görs det kanske en utredning. Det är då försäkringsbolaget ev kan påvisa en dåligt underhållen elanläggning. De lär inte undanhålla ersättning för det, men försäkringsbolagen är ju sin egen domstol så allt kan hända. Bäst är då att inte hamna där :)

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.