492 läst ·
7 svar
492 läst
7 svar
Inge takpapp, betonpannor
Hej!
Jag köpte ett hus byggt 2009 för cirka ett år sedan. Taket är sedan byggnationen och det är betongpannor. Nu har jag bytt en betongpanna och inser att det inte ligger någon papp under pannorna.
Kan ingenting om tak, och undrar om det ska vara det? Eller är det bara önskvärt?
Jag köpte ett hus byggt 2009 för cirka ett år sedan. Taket är sedan byggnationen och det är betongpannor. Nu har jag bytt en betongpanna och inser att det inte ligger någon papp under pannorna.
Kan ingenting om tak, och undrar om det ska vara det? Eller är det bara önskvärt?
Det ligger någon form av "plywood" under pannorna. Men jag som den lekman jag är föreställde mig att det skulle vara takpapp. Det är häftig lutning på taket. Men om jag förstår er korrekt är det okej att bygga så (eller var så 2009 åtminstone).
Stort tack för era svar!
Stort tack för era svar!
Mitt hus från 1978 och har konstuktionen : Betongpanna - behandlad masonite - luften på kallvind.
Som Stefan skriver, så är det viktigt att hålla koll på ev. trasiga pannor och byta den innan för mycket vatten kommit in till masoniten. I övrigt fungerar det utmärkt.
Som Stefan skriver, så är det viktigt att hålla koll på ev. trasiga pannor och byta den innan för mycket vatten kommit in till masoniten. I övrigt fungerar det utmärkt.
Lånar tråden lite. Jag har också betongpannor på omlott liggande board/masonit. LB hus från -79, taket är original och dags att lägga om
Det är i förväntat skick men i OK skick. Det har inte läckt någonstans såvitt någon kan se. "läkten" som pannorna vilar på är grov, typ regel.
Jag har tagit in två offerter från företag som jag fått rekommenderade. Ena byggaren föreslår "riv allt - nytt undertak med papp, sen betongpannor på det". Den andra föreslår "behåll allt utom pannorna, rulla ut takduk, sen läkt och pannor".
Jag försöker förstå + och - med de förslagen. Någon med insikt?
Jag har tagit in två offerter från företag som jag fått rekommenderade. Ena byggaren föreslår "riv allt - nytt undertak med papp, sen betongpannor på det". Den andra föreslår "behåll allt utom pannorna, rulla ut takduk, sen läkt och pannor".
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Hur stor prisskillnad?R rokka skrev:Lånar tråden lite. Jag har också betongpannor på omlott liggande board/masonit. LB hus från -79, taket är original och dags att lägga omDet är i förväntat skick men i OK skick. Det har inte läckt någonstans såvitt någon kan se. "läkten" som pannorna vilar på är grov, typ regel.
Tankar på solceller?
Klicka här för att svara