3 506 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ingång till trefasuttag
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Gäller el dragen inne i väggarna. Går man in med rör/slang direkt från väggen in i ett trefasuttag, eller behöver det vara typ en apparatdosa eller motsvarande bakom precis som för vanliga uttag?
De flesta utanpåliggande trefasuttag som ser ut ungefär såhär:
Har en knock-out i botten. Och då blir det väldigt lämpligt och snyggt att släppa ut ett 20 VP-rör ut genom väggen (till 16A handske, större rör till större handskar så ledarna ryms)
Låt gärna röret sticka ut ca 1 cm från väggen, så kan det gå in i öppningen.
Om det visar sig inte fungera får man försiktigt trimma ner utsticket lite.
Det finns nog något CEE-uttag som går att montera i en infälld dosa. Jag har inte satt upp något än sålänge, så jag har lite dålig koll.
Det behövs kanske någon speciellt dosa, osv
I denna, ganska gamla, tråd dryftas det lite.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagra-enkla-elfragor.82197/page-2
Har en knock-out i botten. Och då blir det väldigt lämpligt och snyggt att släppa ut ett 20 VP-rör ut genom väggen (till 16A handske, större rör till större handskar så ledarna ryms)
Det finns nog något CEE-uttag som går att montera i en infälld dosa. Jag har inte satt upp något än sålänge, så jag har lite dålig koll.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagra-enkla-elfragor.82197/page-2
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ja exakt, det är typ ett sådant uttag och det var knockouten i botten jag tänkte på och exakt om det gick att göra så som du beskrev. Med andra ord behöver man då inte fundera på att gå via någon dosa, utan går rätt in i uttaget.Mikael_L skrev:
De flesta utanpåliggande trefasuttag som ser ut ungefär såhär:
[bild]
[länk]
Den som söker han finner, CUED 416-6 panel, till exempel. Går att montera i en vanlig enfacksdosa enligt sidan men om man tittar närmare på produktsidan hos ABB verkar den vara för lite djupare dosor.Mikael_L skrev:
Elbutik har en där man får med dosan.
Varför visste jag att denna finns? Vi har såna på jobbet här och där, även om till och med de portabla C-bågarna går på enfas 16A numera
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Den där var ju faktiskt sjukt mycket smäckrare än de feta utanpåliggande handskarna.tommib skrev:
Den som söker han finner, CUED 416-6 panel, till exempel. Går att montera i en vanlig enfacksdosa enligt sidan men om man tittar närmare på produktsidan hos ABB verkar den vara för lite djupare dosor.
Elbutik har en där man får med dosan.
Varför visste jag att denna finns? Vi har såna på jobbet här och där, även om till och med de portabla C-bågarna går på enfas 16A numera![]()
Det verkar mest rekommenderas denna fyrkantiga dosa till det där uttaget:
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=1436260
Det kan ju vara så att uttaget har en skruv i vardera hörn, så en vanlig rund dosa ej fungerar.
Bäst att kolla upp noga innan man sätter igång och monterar dosor.
Det infällda uttaget verkar dessutom vara rejält dyrt. Men har man en Tesla i garaget så spelar det kanske ingen roll.
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=1436260
Det kan ju vara så att uttaget har en skruv i vardera hörn, så en vanlig rund dosa ej fungerar.
Det infällda uttaget verkar dessutom vara rejält dyrt. Men har man en Tesla i garaget så spelar det kanske ingen roll.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Haha, jo, det lär dra iväg där även om det hade varit snyggt. Det får bli den klassiska fula klumpedunsen till handske. Det är trots allt ett garage utan TeslaMikael_L skrev:
Det verkar mest rekommenderas denna fyrkantiga dosa till det där uttaget:
[länk]
Det infällda uttaget verkar dessutom vara rejält dyrt. Men har man en Tesla i garaget så spelar det kanske ingen roll.![]()
Klicka här för att svara