Jag lät dra in vatten i en bod, är väldigt nöjd med att ha fått ett grovkök/tvättstuga/möjlighet till förodling.
Men, vet inte hur jag ska återställa ingången till källaren. Tidigare var det plattor, ett trappsteg ner. Killarna som grävde upp tyckte att det blev bättre att ta bort det, som jag förstår det för att minska vattenflödet dit.
Efter att ha öst ut grus på framsidan tycker jag att det ser oklart ut. Hur kan jag färdigställa?
Men, vet inte hur jag ska återställa ingången till källaren. Tidigare var det plattor, ett trappsteg ner. Killarna som grävde upp tyckte att det blev bättre att ta bort det, som jag förstår det för att minska vattenflödet dit.
Efter att ha öst ut grus på framsidan tycker jag att det ser oklart ut. Hur kan jag färdigställa?
Det var de utvinklade som de trodde skulle hjälpa. Jag har haft mest problem med vattentunna som snabbt svämmar över och rinner in. Men golvbrunn finns i bägge rummen. Fast där behöver jag avleda vattnet innan tunnan flödar över..
Tänker att det är mest estetiskt men det spelar också roll. Själva torpet är från 1850 med mycket snickarglädje.
Steg/platta ska jag skaffa innan vintern, det kommer göra stor skillnad.
Tänker att det är mest estetiskt men det spelar också roll. Själva torpet är från 1850 med mycket snickarglädje.
Steg/platta ska jag skaffa innan vintern, det kommer göra stor skillnad.
En överloppsslang från tunnan och en slang bort en bit från huset kan gå bra, minst 4 meter. Finns lösningar hur man appliserar en sådan. En vanlig trädgårdsslang ( 15 mm ) är nog lite för klen, så en grövre är nog bäst.
https://www.google.com/search?q=öve...ntunn&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYoAEyBggAEEU
https://www.google.com/search?q=öve...ntunn&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYoAEyBggAEEU
Nä, så är det ju. Men marknivåerna ändras samtidigt med tiden, så man skall inte utgå från att det alltid varit exakt samma förhållanden. Om huset ligger i en svacka är bör lägsta punkt idealiskt sett åtminstone ligga en bit från huset. Men ibland är det ju omöjligt.NyKarin skrev:
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Stämmer. Mer skog runt förut, nu är en sida utan. Jag gick en runda med en herre när jag flyttade in just för att hitta svaga punkter/se var jag behövde börja.C cpalm skrev:
Lyckligtvis har tidigare ägare tagit väl hand om fastigheten, det är bara ett par stuprör jag behöver leda vatten bort från. Och måla i princip överallt, vilket väl gills som normalt underhåll.
Överfyllnadsskydd en bit från övre kanten och bottentömning på tunnan så minskar problemet. En större tank och samma upplägg eller dubbla tunnor ger möjlighet att lagra mer vatten och ändå ha större marginaler dvs överfyllnadsskyddet sitter "fler liter" från övre kanten.
Bottentömningen är bra om det regnar mycket och man är hemma eller om man kommer ihåg att tömma tunnan om det är hög chans för regn.
Att ställa tunna/tank på en plattform som leder bort vattnet från byggnaden är en annan lösning.
Bottentömningen är bra om det regnar mycket och man är hemma eller om man kommer ihåg att tömma tunnan om det är hög chans för regn.
Att ställa tunna/tank på en plattform som leder bort vattnet från byggnaden är en annan lösning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden