Jag lät dra in vatten i en bod, är väldigt nöjd med att ha fått ett grovkök/tvättstuga/möjlighet till förodling.

Men, vet inte hur jag ska återställa ingången till källaren. Tidigare var det plattor, ett trappsteg ner. Killarna som grävde upp tyckte att det blev bättre att ta bort det, som jag förstår det för att minska vattenflödet dit.

Efter att ha öst ut grus på framsidan tycker jag att det ser oklart ut. Hur kan jag färdigställa?

• Blå dörr till källare omgivet av gulputsad vägg, grus framför, växtlighet och en hink, murad kant med några plattor och en mätsticka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå källardörr med gul vägg, gröna buskar i bakgrunden och grusad gårdsplan med en röd/vit hink nära ett stuprör.
    Skapa konto
  • Ingång till källare med betongtröskel och grus utanför; oavslutad yta som behöver återställas efter vatteninstallation i bod.
    Skapa konto
  • Bild av en källaringång, synlig dörr med blått trä och omgiven av gul puts. Grus och jord framför ingången utan trappsteg.
    Skapa konto
C
Jag skulle åtminstone lägga ut (ytterligare) en "trappsten" framför dörren för att markera det lite mer.
Samt fixa en lite flottare svängd stödmur i huggen natursten.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Mm, betongplattor fanns, därför användes de. Men tack, bra tänkt, där kan jag titta vidare.

Jag hade gjort något åt detta hållet. Betongplattorna som vinklar ut stör harmonin.

Grusad mark framför dörr med betongplattor och en markerad felaktig lutning. Växtlighet bredvid grusytan och en hink till vänster om dörren.
Skapa konto

Se till att du har bra fall på plattorna framför dörren så du inte får in regn-/smältvatten.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var de utvinklade som de trodde skulle hjälpa. Jag har haft mest problem med vattentunna som snabbt svämmar över och rinner in. Men golvbrunn finns i bägge rummen. Fast där behöver jag avleda vattnet innan tunnan flödar över..

Tänker att det är mest estetiskt men det spelar också roll. Själva torpet är från 1850 med mycket snickarglädje.

Steg/platta ska jag skaffa innan vintern, det kommer göra stor skillnad.

C
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har haft mest problem med vattentunna som snabbt svämmar över och rinner in.
Egentligen är det överhuvudtaget inte bra att det rinner in. Allt vatten bör rinna bort från huset.
Men det kanske inte är möjligt med givna markförhållanden(?)

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Nej, svårt. Huset ligger lägre än omgivningen. Försöker tänka att om det har klarat sig i 175 år borde det klara sig ett tag till Boden är säkert yngre än så men fortfarande gammal. Sandjord hjälper kanske till.

C
NyKarin NyKarin skrev:
Försöker tänka att om det har klarat sig i 175 år borde det klara sig ett tag till
Nä, så är det ju. Men marknivåerna ändras samtidigt med tiden, så man skall inte utgå från att det alltid varit exakt samma förhållanden. Om huset ligger i en svacka är bör lägsta punkt idealiskt sett åtminstone ligga en bit från huset. Men ibland är det ju omöjligt.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Just nu väljer jag att pumpa ut vattnet från tunnan. Till nästa år tänker jag mig ett bevattningssystem baserat på tunnor. Är fortfarande i läsa på stadiet... Jag kanske kommer med frågor på det, lite har jag redan hittat här.

• Gilla
4774
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, så är det ju. Men marknivåerna ändras samtidigt med tiden, så man skall inte utgå från att det alltid varit exakt samma förhållanden. Om huset ligger i en svacka är bör lägsta punkt idealiskt sett åtminstone ligga en bit från huset. Men ibland är det ju omöjligt.
Stämmer. Mer skog runt förut, nu är en sida utan. Jag gick en runda med en herre när jag flyttade in just för att hitta svaga punkter/se var jag behövde börja.

Lyckligtvis har tidigare ägare tagit väl hand om fastigheten, det är bara ett par stuprör jag behöver leda vatten bort från. Och måla i princip överallt, vilket väl gills som normalt underhåll.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Överfyllnadsskydd en bit från övre kanten och bottentömning på tunnan så minskar problemet. En större tank och samma upplägg eller dubbla tunnor ger möjlighet att lagra mer vatten och ändå ha större marginaler dvs överfyllnadsskyddet sitter "fler liter" från övre kanten.
Bottentömningen är bra om det regnar mycket och man är hemma eller om man kommer ihåg att tömma tunnan om det är hög chans för regn.
Att ställa tunna/tank på en plattform som leder bort vattnet från byggnaden är en annan lösning.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jo, det är där jag funderat. Antingen en extra tunna eller avleda vattnet. Jag ska dessutom leda det inåt tomten till där jag har växtlighet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.