9 077 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Infravärme vs. elaggregat?
Vilka fördelar/nackdelar finns det med infravärme och vanligt elaggregat?
Infravärmen blir ju inte så varm (45-65 C), men sägs i reklamen upplevas varmare.
Rustas bastu är ju billig ( http://www.rusta.se/spa_bastu_3_personer_p95301234.html ), men har kanske inte så hög kvalitet?
Rekommendationer på någon bra byggsatsbastu? :eek:
Infravärmen blir ju inte så varm (45-65 C), men sägs i reklamen upplevas varmare.
Rustas bastu är ju billig ( http://www.rusta.se/spa_bastu_3_personer_p95301234.html ), men har kanske inte så hög kvalitet?
Rekommendationer på någon bra byggsatsbastu? :eek:
www.bastuspecialisten.se har Tylö som är väldans bra... men som vanligt går det hand i hand med priset också. (Bra plus välkänt varumärke alltså)
Hej! Hade nästan den frågeställningen själv för ett tag sedan.
Har nu testat infrabastu och vill påstå att det är en väldig skön bastuform det oxå
(Går dock inte att jämföra med vedbastu.)
Det mest negativa jag hade emot infrabastun jag badade var att jag inte kunde ligga ner
.
Det känns verkligen att en infrabastu går mer in på djupet i kroppen. Jag hade träningsvärk efteråt.
Det blir inte samma bastukultur när du går in i en infrabastu då du går in torr bastar ca:1 h och sedan är färdig. emedans en riktig bastu kan ta 2-3 h.
Idealet vore att ha 1 av varje och kunna variera sig.
Ps: Har hört ett rykte om att de elektriska panelerna inte håller så bra på Rustas infrabastu. Men jag har ingen egen erfarenhet så det är alltså bara ett rykte.
Har nu testat infrabastu och vill påstå att det är en väldig skön bastuform det oxå
(Går dock inte att jämföra med vedbastu.)
Det mest negativa jag hade emot infrabastun jag badade var att jag inte kunde ligga ner
Det känns verkligen att en infrabastu går mer in på djupet i kroppen. Jag hade träningsvärk efteråt.
Det blir inte samma bastukultur när du går in i en infrabastu då du går in torr bastar ca:1 h och sedan är färdig. emedans en riktig bastu kan ta 2-3 h.
Idealet vore att ha 1 av varje och kunna variera sig.
Ps: Har hört ett rykte om att de elektriska panelerna inte håller så bra på Rustas infrabastu. Men jag har ingen egen erfarenhet så det är alltså bara ett rykte.
Redigerat:
Klicka här för att svara