6 820 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Behövs tak för infravärme?
En "riktig" infravärmare fungerar utmärkt, en 99-200:- infra däremot fungerar mest som ett vanligt element och fungerar bra i ett uterum.
Vi har 2st 1800W ALF, heter Opranic nu, som vi använde redan innan vi byggde färdigt uterummet och dom
ger lagom värme på 2-3 meters avstånd.
Köp en på ett ställe där du kan testa i butik, hornbach i gbg har ett antal uppsatta, finns säkert i stockholm också.
Vi har 2st 1800W ALF, heter Opranic nu, som vi använde redan innan vi byggde färdigt uterummet och dom
ger lagom värme på 2-3 meters avstånd.
Köp en på ett ställe där du kan testa i butik, hornbach i gbg har ett antal uppsatta, finns säkert i stockholm också.
Oj, nu såg jag plötsligt att jag fått svar. Mejlen från byggahus.se hamnade visst i min spam-korg.
Verkar som att jag fått olika bud här. En säger att infravärme är värdelöst utan tak och en säger att det funkar? Jag tänkte att eftersom det mest är strålningsvärme, och inte att man värmer upp luften, kanske det skulle funka utan tak. Vad är skillnaden med gasolvärmare då?
Verkar som att jag fått olika bud här. En säger att infravärme är värdelöst utan tak och en säger att det funkar? Jag tänkte att eftersom det mest är strålningsvärme, och inte att man värmer upp luften, kanske det skulle funka utan tak. Vad är skillnaden med gasolvärmare då?
Gasolvärmare är till stor del strålningvärme och funkar utan tak (tänk på alla uteserveringar). Bra infravärmare som ALF och Heatlight funkar utan tak också då de ger stor del strålningsvärme. De billiga ger, som Peter2400 skriver, väldigt lite strålning och funkar inte utan tak.
Sen är det klart att det altid är lättare att få varmt om det finns tak/väggar/isolering...
Sen är det klart att det altid är lättare att få varmt om det finns tak/väggar/isolering...
Sa faktiskt bara att det låter värdelöst. Får erkänna att jag bara sett den billiga varianten, och den tror jag fortfarande är kass. En sån där dyr med fläkt borde funka kanon. Sen blir det väl alltid bättre med tak..MacL3an skrev:Oj, nu såg jag plötsligt att jag fått svar. Mejlen från byggahus.se hamnade visst i min spam-korg.
Verkar som att jag fått olika bud här. En säger att infravärme är värdelöst utan tak och en säger att det funkar? Jag tänkte att eftersom det mest är strålningsvärme, och inte att man värmer upp luften, kanske det skulle funka utan tak. Vad är skillnaden med gasolvärmare då?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har en billig men kraftig variant (1800 W) på vårt uterum. Den ger god värme på 2-3 meters håll.
Det handlar ju bara om strålningsvärme, så jag kan inte se att priset skulle göra någon skillnad så länge effekten är den samma. Dock så är det ju faktiskt så att strålningsvärmen omvandlas till riktig värme när det träffar ytor så i ett inglasat utrymme så blir det förstås varmare i luften också efter ett tag.
Man bör ju dock vara uppmärksam på vilken effekt man får i de olika värmarna. Det är kanske möjligt att de billigare reflekterar värmen dåligt, men det borde man väl kunna fixa med lite folie i reflektorn?
Det handlar ju bara om strålningsvärme, så jag kan inte se att priset skulle göra någon skillnad så länge effekten är den samma. Dock så är det ju faktiskt så att strålningsvärmen omvandlas till riktig värme när det träffar ytor så i ett inglasat utrymme så blir det förstås varmare i luften också efter ett tag.
Man bör ju dock vara uppmärksam på vilken effekt man får i de olika värmarna. Det är kanske möjligt att de billigare reflekterar värmen dåligt, men det borde man väl kunna fixa med lite folie i reflektorn?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden