Jag renoverar köket och har precis knackat ner kaklet. Nu vill jag ha fler eluttag. Väggen är putsad tegel. Jag går och velar mellan att dra in elen i väggen eller att ha utanpåliggande el.

Om jag förstått saken rätt så kan jag få infällda eluttag om jag fräser in elrör + dosor. Men dosorna kräver ett ganska stort ingrepp i väggen. Går det att bara fräsa in rören, ta ut dem genom kaklet och sätta ett utanpåliggande eluttag, eller är det olagligt/osnyggt?

Annan fråga - räcker det med andningsskydd när jag vinkelslipar spåren? Jag har hört att det dammar något grymt.

Tack på förhand för ev svar.

Vad jag vet så är det OK att dra fram rör till utanpå liggande jack. Hoppas det iaf då jag har satt utanpåliggande jordade ovanpå de gamla 50mm dosorna hemma. Beroende på var du ska fräsa in rören tycker jag det är frågan om det är värt problemen/jobbet som blir. Själv har jag en massa urtag under överskåpen och där ger det ju inte mycka att dölja kabeln då den inte syns längst in och den ska ut till alla uttag/lampor varje meter. Rekomenderar hel klädsel riktig mask och tejpa igen rummen innan du börjar gå fram med vinkelslipen.

C
Lyckas du få till spåren så är det en barnlek att hugga upp ett hål för dosan. Huggmejsel + hammare eller en mejselhammare. Inte så svårt som det ser ut.
För spåren skulle jag rekommendera att du hyr en spårsåg om det är mer en bara en liten kort sträcka. Funkar som en betongcirkelsåg fast med två parallella klingor. Sen hugger du bara ut imellan spåren.

/C

Jag håller med cpalm - hyr en spårsåg och en rejäl sugare! Dammar betydligt mindre plus att du får spårbredden och djupet rätt med en gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.