Anna-Karin Brikell Anna-Karin Brikell skrev:
På vilket sätt framstår det av mitt inlägg här att vi tänkt ställa till besvär för grannarna? Alla grannar här använder denna väg och det är grannen med åkern som säger att "ingen äger vägen". Vägen är högst troligen sedd som samfällighet. (Jag försöker få svar från Lantmäteriet om detaljerna.)

Redan min rubrik är tydlig kring vad min frågeställning rör.
Slappna av. Det är svar på en frågställning, inte på dig som person.

Jag har varit med om ett fall där en sommarstugeägare var mycket upprörd över ett fiberprojekt och slog på stora trumman om återställning och att fiberskåp måste f lyttas. Det slutade med att sommarstugeägaren blev av med en stor del av gräsmattan som hen annekterat på annans mark. Det är bra att ta lugnt innan man vet exakt hur det juridiska läget ser ut, speciellt när man har med markägare på landet att göra.

I ditt fall tycker jag du ska reda ut vilka som är medlemmar i samfälligheten. Det bör lantmäteriet ha koll på.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Om de grusar upp vägen ordentligt när de är klara och du inte har mer trafik än tidigare kan du inom endast ett par år se fram emot en bra väg med gräs i mitten och vackra hjulspår som kanske inte sjunker så djupt som tidigare.

Vi fick vår väg till sommarstugan ordentligt uppgrusad gratis när elbolaget grävde ner el och fiber i den. 4 år senare är den helt grön förutom två hjulspår.
Tack. Jo, det är vad vi hoppas på och en klar fördel med detta eftersom vi tänkt göra det själva. Min invändning är ju inte att dom gräver, det måste dom ju. Det hade bara varit skönt att kunna planera för detta i förväg. :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cotillion skrev:
I ditt fall tycker jag du ska reda ut vilka som är medlemmar i samfälligheten. Det bör lantmäteriet ha koll på.
Lantmäteriet undersöker saken, det var tydligen inte givet utan behövde undersökas närmare. :) (Inte så konstigt kanske, när inte ens grannarna som bott här hela livet vet...)

P
Tror nog att det finns inte en markbit i sverige som inte ägs av någon/något. Privat, samfällighet, kommunen, eller staten.
Det är bara att det glömts bort vem som äger och används av personer utan att det "betalas för".

Att du inte fått information är nog att ni inte har valt fibern och inte heller äger någon mark som det grävs på.
Skulle det vara en samfällighet finns det någon som styr denna men ni kanske inte är med denna pga det inte har behövts tidigare.

Och det är väl "lite" skillnad på grävningar pga Förbifart Stockholm och nerläggning av en fiber i en åkerväg och därmed då olika nivå av informationspridning..

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns lite att läsa om marksamfälligheter.
Tack! Jo, vi får se vad Lantmäteriet hittar... Undrar vad som sker om det inte finns antecknat vilka som ingår... Det finns ju nån slags självklarhet i att hus som ligger längs bygatan borde ingå men gissningsvis har frågan aldrig kommit upp.

Bry dig inte så mycket om vem som äger vägen eller ingår i samfälligheten om det inte finns någon fungerande samfällighetsförening. Jag har varit i en liknande situation. Vi var fem fastigheter som använde vägen. Markägaren var sällan eller aldrig närvarande. Fyra var fritidshus med officialservitut. Det femte var en fastboende som en gång för länge sedan valt att använda den här vägen i stället för att bygga en väg från andra hållet.
Ett av fritidshusen ägdes av den aldrig närvarande markägaren. Ett annat hade samma ägare som den fastboende. Vi var alltså i praktiken tre fastigheter som använde vägen.
Det var den fastboende som såg till att vägen sköttes. Vi andra hjälpte till när han bad oss.
Det var också den fastboende som skötte kontakten med elbolaget som grävde ner kabel och såg till att de grusade vägen efter sig. När de råkade ta en skopa ur min egen grushög som låg vid vägkanten såg han till att de körde ut ett nytt lass till mig.

Det är min lärdom. Man måste ligga på entreprenörer och huvudmän och tjata på dem så att de inte glömmer bort dig. Ta reda på vilka som använder vägen och hur mycket och sök deras stöd. Det är ni som underhåller vägen som äger den i praktiken.

• Gilla
Anna-Karin Brikell
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Det är min lärdom. Man måste ligga på entreprenörer och huvudmän och tjata på dem så att de inte glömmer bort dig. Ta reda på vilka som använder vägen och hur mycket och sök deras stöd. Det är ni som underhåller vägen som äger den i praktiken.
Jo, jag misstänker att det är så det fortsätter vara när entreprenören är klar här. Vägen används av oss i olika delar. Två hushåll använder ena delen och två andra andra delen eftersom man vanligen kommer ut från båda hållen.

Idag när maken tagit bilen ner till stan för att hämta ett par tunga paket och kom hem hade entreprenören grävt av själva infarten från länsvägen här utanför. Han kom helt enkelt inte in den vanliga vägen. Istället fick han köra nerför den sönderkörda leråkern, f d vägen, i en iofs högt gående bil men som saknar fyrhjulsdrift. Det funkade då han kunde ta sats och köra fortare än normalt. Men hade vi sedan behövt komma ut igen på länsvägen hade vi inte klarat detta. Inte någon av oss tre grannar som bor här i änden av vägen.

Nu verkar dom klara med just den delen men överraskningarnas tid verkar inte förbi här. ;)

P
Alltid svårt det där med vägar av dålig kvalitet som mest består av gräs och jord och när dom blir blöta förvandlas till lervälling vid hårdare användning. Man får ju inte skada vägen men en sån där väg är ju knappt värd namnet väg om man ska vara lite kritisk..

Dom som skadat vägen är ju skyldiga att återställa den till hur den var innan ,vilket såklart kan vara lite svårt och blir lite tolkningsfråga men risken är stor att entreprenören inte vill köra dit 30 lass material lägga 2 dagar med grävmaskin och göra en mycket bättre väg än den var innan..

Bästa är väl att vänligt prata med dom om vägen och om ni kanske ända var i startgroparna att fixa till vägen så kanske man kan göra nån gemensam sak av det. Vi i vår vägförening betalade för 10 lass extra med grus och sen markduk och firman som skadat vägen betala för 2 lass och dom la ca 2 dagar att lägga ut grus och göra i ordning vägen. Blev bra och billigt för alla parter..

Kör man bara på linjen att dom ska återställa så kör dom väl i lite grus i spåren efter att dragit undan den värsta lervällingen lite snabbt = samma problem igen så fort nån kör lite mer eller lite tyngre på vägen.. Blöt höst är ju sämsta tiden att köra mycket på en sån där väg som är gräset som håller ihop och det räcker nästan att det åker 30 bilar mer än vanligt för att vägen ska bli geggig och kletig..

P polaris78 skrev:
Alltid svårt det där med vägar av dålig kvalitet som mest består av gräs och jord och när dom blir blöta förvandlas till lervälling vid hårdare användning.
Ja, själva åker vi ju bara på den vid leverans av varor till huset, den här tiden på året. Alla andra ombeds vända.

Men nu är den i ett skick där vi inte ens går där med hundarna. Eller ensamma. Vi får ta vägen över ödetomter som nu börjar likna vägen...

Häromdan sågs två personer fr entreprenören studera både bondens förstörda betesmark och vår väg. Vi får väl se hur det går...

Ägandefrågan kunde Lantmäteriet inte reda ut annat än att vägen var samfälld 1965.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.