Hej,
Just nu håller fiber på att grävas ner där vi bor. Vi har inte tecknat oss för fiber.

Vi bor i en liten by längs en gammal bygata där det finns fem hushåll. Den väg som går genom byn var väl en gång i tiden vägen mellan två städer. Nu är den inte så mycket mer än en traktorstig som på vissa sträckor bara används av oss. Enligt grannen ägs den inte av någon av grannarna eller av kommunen utan får väl ses som allmänning, antar jag. Den sköts av dem som har behov av det, d v s vi klipper gräset i mitten av vägen där det behövs och lägger i grus när den blir alltför svår att köra på.

I fredags kväll kom vi hem efter ett par dagars frånvaro och möttes av detta... Förstörd lantväg med djupa hjulspår och lera efter grävarbete för fiberinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndrig, lerig väg med djupa körspår och ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto
Lerig och uppkörd grusväg skadad av grävningsarbete för fiberinstallation.
Skapa konto

Det är fiberbolagets underentreprenör som tyckt att det väl funkar utmärkt att köra med grävskopor på en redan mjuk och lerig väg.

Det jag nu undrar över är om vi som fastighetsägare (jag står på vår tomt och fotar den liggande bilden och det är vårt tomt bakom häcken på mittenbilden) borde fått någon slags förvarning om att vår väg skulle köras sönder så att vi inte kan komma intill huset med bilen. Tredje bilden är där vi måste köra för att komma till vår parkering.

Av de grannar som faktiskt fått information har vi nu fått höra att det ska fyllas igen med grus sedan. Oklart när. Vägen var alltså från början snarare en traktorstig, väldigt vacker på sommar och höst.

Gräsbevuxen byväg mellan gröna häckar leder till ett hus på sommaren, skadad av grävning för fiberinstallation.
Skapa konto
En traktorstig med höstlöv och gröna buskar i soligt ljus, före grävskadorna orsakade av fiberinstallation.
Skapa konto

Så, vad har man egentligen för rättigheter som fastighetsägare. Själva byggplanen lär ha skett innan vi flyttade in sommaren 2019 så där vet vi inte hur det gått till. Men vi vet från andra bostäder vi äger att man brukar få ganska bra information direkt i brevlådan så snart man ska börja med ett nytt moment i ett större arbete. Här har det alltså inte kommit någon som helst information. (Troligen pga att IP Only som ansvarar för det hela är klåpare som sonika vägrat att lägga till oss på sin lista över berörda fastigheter då vi inte tecknat oss för fiber.)

Och vad kan man kräva vid återställandet av vägen?

• Gilla
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon äger marken och någon äger vägen. Det är de personerna eller samfälligheten som fiberbolaget ska ha förhandlat med och som har rätt att ställa krav på återställning av vägen. Som granne som inte har del i mark/väg (eller servitut på vägen) har man inga särskilda rättigheter.

• Gilla
Kvackatore och 3 till
  • Laddar…
Anser nog att en återställning är på plats oavsett vem som äger eller förvaltar vägen, är gubbarna kvar som gräver så säger du till nu får ni fixa det här. Ring och maila IP only , kanske de slår ifrån sig eller inte svarar då dom är i blåsväder förut på andra ställen och SK- ER i det.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Återställning kommer säkert ske i någon form. Men den där vägens skick verkar vara obefintligt från början så jag tror inte ni ska förvänta er så mycket mer än att man jämnar till. Den som ska sköta kontakten är i alla fall markägaren. Vem det är kan du söka fram genom att kolla fastighetsbeteckning på https://minkarta.lantmateriet.se/ och sedan söka på fastighetsbeteckningen i https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/vem-ager-fastigheten/

Av egen erfarenhet vet jag att markägare kan bli lite lätt kinkiga när personer som inte är med i fiberprojekt ställer till besvär för projektet genom att gnälla på saker som sker på annans mark.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Magnus E K
Se upp bara så de inte öser på massor med alldeles för grovt grus/stenkross, eller asfalterar.

Informationsskyldighet kring grävarbete gäller ju bara den som äger marken.
Och nån äger garanterat marken.

Fiberbolagen är rätt noga med söka ledningsrätter med mera samt avtala med fastighetsägarna. Och dessutom ska de ju återställa som du skriver. Så vad är problemet. har du servitut på vägen. Är du med i samfälligheten? :)

Som "granne som promenerar ibland" så är man ju rätt oinblandad i det hela.

Du skulle passat på skaffa fiber medans de gräver. Huset blir mindre värt utan. Och nu fick du ju leråker utan att själv få nån nytta av det :D
Det låter ju nämligen som att du tyckte att då inte du beställt fiber skulle de inte grävt ;)

• Wow
Anna-Karin Brikell
  • Laddar…
Nu har jag undersökt de gamla papper som finns hos Lantmäteriet och vägen i fråga står angiven som "samf" vid en avstyckning som gjordes 1965. Det lär knappast ha ändrats då vägen ansluter till fyra olika fastigheter.

Om det saknas samfällighetsförening, ska fiberbolaget då kontakta samtliga fastighetsägare?

Jag vet vem som äger marken på varje sida om vägen men problemet är att det är svårt att på Lantmäteriet se exakt var tomtgränserna slutar. Särskilt hos grannen (på Vem äger fastigheten får man ju bara namnet). PÅ en karta från 1965 står det "samf" på vägen i fråga.

Äsch, ser nu att svaren inte lägger sig under varje inlägg...

Appendix Appendix skrev:
Som "granne som promenerar ibland" så är man ju rätt oinblandad i det hela.

Du skulle passat på skaffa fiber medans de gräver. Huset blir mindre värt utan. Och nu fick du ju leråker utan att själv få nån nytta av det :D
Det låter ju nämligen som att du tyckte att då inte du beställt fiber skulle de inte grävt ;)
Tack för ditt syrliga svar. Vägen är inte en väg vi ibland promenerar på. Det är den väg vi kör på till vårt garage och till entrén på huset när vi ska lasta ur tunga saker. Det är byvägen som går genom byn där bonden kör med sin traktor när han levererar ved till grannarna. Det är också vägen där alla budbilar kör när de ska leverera något.

Angående fiber så har du inte ett dugg med det att göra. Det ingick inte i min fråga om vi gjort rätt eller fel som valt att inte skaffa fiber. Du har heller ingen aning om hur väl andra lösningar fungerar för våra behov, så där kan du ju helt enkelt sluta oroa dig.

Du behöver nog lära dig läsa. Jag är tydlig med vad jag vill veta, nämligen om fiberbolaget hade behövt förvarna oss som använder vägen och om de behöver återställa. Inte huruvida de ska gräva trots att vi inte beställt bredband. *facepalm*

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Om de grusar upp vägen ordentligt när de är klara och du inte har mer trafik än tidigare kan du inom endast ett par år se fram emot en bra väg med gräs i mitten och vackra hjulspår som kanske inte sjunker så djupt som tidigare.

Vi fick vår väg till sommarstugan ordentligt uppgrusad gratis när elbolaget grävde ner el och fiber i den. 4 år senare är den helt grön förutom två hjulspår.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nej bolaget behöver inte förvarna er om något, så länge dom inte gräver av vägen helt och därigenom hindrar er från att kunna lämna fastigheten.
Hade ni varit markägare hade ni redan vetat om detta, då ni hade varit tvugna ge er tillåtelse till grävningen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna-Karin Brikell Anna-Karin Brikell skrev:
Du behöver nog lära dig läsa. Jag är tydlig med vad jag vill veta, nämligen om fiberbolaget hade behövt förvarna oss som använder vägen och om de behöver återställa. Inte huruvida de ska gräva trots att vi inte beställt bredband. *facepalm*
Och nu har du då fått svar: Nej, de behöver inte informera dig om det inte är din mark. Allt är väl alltså utrett nu då och vidare diskussion är onödig?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Av egen erfarenhet vet jag att markägare kan bli lite lätt kinkiga när personer som inte är med i fiberprojekt ställer till besvär för projektet genom att gnälla på saker som sker på annans mark.
På vilket sätt framstår det av mitt inlägg här att vi tänkt ställa till besvär för grannarna? Alla grannar här använder denna väg och det är grannen med åkern som säger att "ingen äger vägen". Vägen är högst troligen sedd som samfällighet. (Jag försöker få svar från Lantmäteriet om detaljerna.)

Redan min rubrik är tydlig kring vad min frågeställning rör.

M Maledictus skrev:
Och nu har du då fått svar: Nej, de behöver inte informera dig om det inte är din mark. Allt är väl alltså utrett nu då och vidare diskussion är onödig?
Har du någon källa till detta som jag kan förkovra mig i? D v s att det enbart är vissa av fastighetsägarna som äger snuttar av vägen, om det nu ser ut så, inte alla som bor vid vägen, som ska informeras om grävarbeten som omöjliggör normalt åtkomst till den egna fastigheten.

Det strider ju lite mot den praxis som t ex Trafikverket använder sig av när det gäller bygget av Förbifarten i Stockholm, där vi också äger en fastighet och blir informerade om när man ska påbörja de olika momenten i av andra ägda markområden. Där anses vi vara berörda men inte här, vilket framstår som lite underligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.