Microkatten
Vi har ett antal innerdörrar som har följande gångjärn, som har blivit övermålade ett antal gånger. Vad jag kan se är stilen ett franskt gångjärn av 1700-talstyp.

Vore intressant och höra om någon annan har, eller vet något om, detta gångjärn med en eldsliknande knopp!

Övermålat 1700-talsstil franskt gångjärn med eldsliknande knopp på en innerdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
aldrig sett den formen - intressant. De är ju hursomhelst smidda då de är så mjuka att de böjt sig med tiden. Hur ser dörrarna ut om man få vara nyfiken?

Microkatten
Hermes skrev:
aldrig sett den formen - intressant. De är ju hursomhelst smidda då de är så mjuka att de böjt sig med tiden. Hur ser dörrarna ut om man få vara nyfiken?
Dörrarna verkar vara från tiden som huset byggdes, d.v.s. senare delen av 1800-talet. Det troliga är att gångjärnen är från samma tid. Det vore intressant och veta ursprung och på vilka fler ställen som dylika gångjärn kan hittas, då jag inte heller har sett den modellen tidigare.

Vit gammaldags dörr med fyra upphöjda paneler, antagligen från 1800-talet, med synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
De där gångjärnen kan ibland förekomma men de var aldrig vanliga i bondgårdarna här i Österbotten. Jag skulle tro att de är vanligare i borgargårdar och herrgårdar. Alla jag har sett har varit handsmidda och gissningsvis från mitten på 1800-talet.

Knopparna är sänksmidda med speciella sänken. Undersänket hade en tapp som passade i hålet i städet. Översänket hade ett träskaft som smeden höll i med ena handen samtidigt som han vred runt tappämnet med andra handen medan smeddrängen slog på översänket med måkaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.