2 178 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Infiltration efter infiltration!
Sökt förhandsbesked på fritidshus och angett avlopp med minireningsverk och inneslutande infiltration och 20-årigt serviceavtal. Allt godkänt enligt EU-direktiv. Det renade avloppsvattnet kommer ut i en slang som rekommenderas läggas i ett dike el. likn. Svaret från byggnadsnämnden är; Återkom när provgrop är gjord.
Fråga: Är det brukligt att man skall ha en infiltration efter en infiltration?
Jag har grävt tre provgropar och anmält till VA-handläggaren att så är gjort, den 13 juni lämnades beskedet till handläggaren.
Idag, två månader senare, har jag ännu inte fått någon reaktion från byggnadsnämnden.
Trodde jag skulle kunna få börja starta bygget i år då jag skickade in min ansökan 8 feb i år, men det ser mörkt ut!
Jag har grävt tre provgropar och anmält till VA-handläggaren att så är gjort, den 13 juni lämnades beskedet till handläggaren.
Idag, två månader senare, har jag ännu inte fått någon reaktion från byggnadsnämnden.
Trodde jag skulle kunna få börja starta bygget i år då jag skickade in min ansökan 8 feb i år, men det ser mörkt ut!
Ring kommunens växel och be att få prata med någon som handlägger enskilda avlopp så får du ett korrekt svar om vad som händer.L Lasse56 skrev:Sökt förhandsbesked på fritidshus och angett avlopp med minireningsverk och inneslutande infiltration och 20-årigt serviceavtal. Allt godkänt enligt EU-direktiv. Det renade avloppsvattnet kommer ut i en slang som rekommenderas läggas i ett dike el. likn. Svaret från byggnadsnämnden är; Återkom när provgrop är gjord.
Men du har lämnat in en ansökan om tillstånd för ditt minireningsverk?
Du behöver antagligen ta reda på om marken är infiltrerbar eftersom du har grävt provgropar.
Det är brukligt att vattnet från ett minireingsverk måste ledas någonstans. Man måste då visa vart det ska ledas. Infiltration är en vanlig lösning för att leda vattnet från ett minireningsverk. Då måste markens möjlighet att ta emot vatten bedömas och grundvattennivån. Det görs via en provgrop.
Klicka här för att svara