2 407 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Infästning av staket mot träfasad
Hej!
Jag håller på att bygga om ett gammalt ruttet plank, och ska byta ut det mot ett lite nättare staket med liggande ribbor. Det här är första gången jag försöker bygga någonting själv, tidigare har min pappa alltid varit byggledare och stått för kunskapen.
Det gamla staketet var fäst mot väggar med hjälp av 95x45 tryckt virke som var fastskruvat rakt in i fasaden.
Det gamla planket hade en lutande överliggare längs hela staketet, men det kommer inte mitt staket ha.
Min fråga är därför, finns det något smart sätt att täta så att det inte rinner vatten bakom regeln mot väggen?
Det alternativ jag funderat på är om man har någon typ av fönsterbleck-liknande plåt som sedan tätas överst med latex eller silikon eller liknande, men jag vet inte om det fäster ordentligt mot träfasaden?
Som det ser ut i dagsläget är det träfasad, 22mm tjockt, sedan en tryckimpregnerad 95x45-regel som är fastskruvad rakt in i väggen.
Tacksam för tips!
Jag håller på att bygga om ett gammalt ruttet plank, och ska byta ut det mot ett lite nättare staket med liggande ribbor. Det här är första gången jag försöker bygga någonting själv, tidigare har min pappa alltid varit byggledare och stått för kunskapen.
Det gamla staketet var fäst mot väggar med hjälp av 95x45 tryckt virke som var fastskruvat rakt in i fasaden.
Det gamla planket hade en lutande överliggare längs hela staketet, men det kommer inte mitt staket ha.
Min fråga är därför, finns det något smart sätt att täta så att det inte rinner vatten bakom regeln mot väggen?
Det alternativ jag funderat på är om man har någon typ av fönsterbleck-liknande plåt som sedan tätas överst med latex eller silikon eller liknande, men jag vet inte om det fäster ordentligt mot träfasaden?
Som det ser ut i dagsläget är det träfasad, 22mm tjockt, sedan en tryckimpregnerad 95x45-regel som är fastskruvad rakt in i väggen.
Tacksam för tips!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att första stolpen är fäst i husets väggpanel är väl bra?
Sitter stadigt, men jag tycker att en 45x45 impregnerad regel borde räcka.
Och i stället för den lutande överliggaren sätter du en stolphatt på stolpen.
Snedsåga stolpens topp ut från husfasaden, och lägg på en träbit, tillsågad så den sluter tätt mot väggpanelen.
Sitter stadigt, men jag tycker att en 45x45 impregnerad regel borde räcka.
Och i stället för den lutande överliggaren sätter du en stolphatt på stolpen.
Snedsåga stolpens topp ut från husfasaden, och lägg på en träbit, tillsågad så den sluter tätt mot väggpanelen.
Tack för svar. Ja det kanske är bra, jag är en nybörjare på sånt här.KnockOnWood skrev:
Att första stolpen är fäst i husets väggpanel är väl bra?
Sitter stadigt, men jag tycker att en 45x45 impregnerad regel borde räcka.
Och i stället för den lutande överliggaren sätter du en stolphatt på stolpen.
Snedsåga stolpens topp ut från husfasaden, och lägg på en träbit, tillsågad så den sluter tätt mot väggpanelen.
Stolparna jag har är 95x95 med stolphattar. Valde den dimensionen på grund av att jag återanvänder de gamla betongplintarna från planket. 95x45 valde jag också på grund av att jag kunde återanvända reglar från planket som inte var skadat.
Klicka här för att svara
