Hej! Jag undrar, jag har nygjuten betong i en form av xps skivor. Men hur varm blir betongen. Som jag kan utläsa klarar xps skivorna upp 100 grader iallafall.
Det var bara 10 plus ute men kommer gå ner till 0 i natt.
Tror det stod att det bör vara minst 5 plus.
Nu väntas det dessutom regn i fyra dagar….

Täck gjutningen, det kan räcka med pressening, byggplast eller sopsäckar.

F fribygg skrev:
Täck gjutningen, det kan räcka med pressening, byggplast eller sopsäckar.
Vad händer om jag inte gör det? Jag befinner mig inte på platsen…
Det står att det ska börja härda efter 4 timmar. Det har 4-6 timmar sen gjutningen var klar.

L Lillamyran skrev:
Vad händer om jag inte gör det?
Troligtvis ingenting, men om du är orolig tycker jag att du ska åka dit och täcka så har du iaf gjort allt du kan.

F fribygg skrev:
Troligtvis ingenting, men om du är orolig tycker jag att du ska åka dit och täcka så har du iaf gjort allt du kan.
Japp, hur är det med värmen. Hur varm blir betongen?

AXS
Det är ingen fara om det blir noll i natt om du inte ska bygga en bro. Betongen ger några grader och hela hinner inte frysa om det är minus några timmar.

Regnet kan ge ful yta, men inte katastrof om det kommer efter några timmar.

Möjligen kombon regn och minus skulle kunna ställa till det.

Skulle inte oroa mig.

L Lillamyran skrev:
Japp, hur är det med värmen. Hur varm blir betongen?
Betongen blir nog tillräckligt varm för att det inte ska frysa, du behöver inte oroa dej för isoleringen den klarar betong som "brinner"

F fribygg skrev:
Betongen blir nog tillräckligt varm för att det inte ska frysa, du behöver inte oroa dej för isoleringen den klarar betong som "brinner"
Ja det blir inga minusgrader, kan gå ner 0. Och betongen bör ju inte bli varmare än 100 som är smältpunkt för xps! Haha då kokar den ju :)

L Lillamyran skrev:
Ja det blir inga minusgrader, kan gå ner 0. Och betongen bör ju inte bli varmare än 100 som är smältpunkt för xps! Haha då kokar den ju :)
Betongen blir kanske varm, inte het.

U
F fribygg skrev:
Betongen blir kanske varm, inte het.
Va?!? Jag som trodde att den brinner?!? :O *ironi förlåt*

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Va?!? Jag som trodde att den brinner?!? :O *ironi förlåt*
🤣

Det regnar och regnar och regnar. Xps skivorna är delvis täcka under marken men några centimeter syns ovanför marken- fick avbryta gjutningen in dem pga av vädret. Men tar xps skivorna skada av att ligga öppet? Det handlar om några centimeter som sticker upp från marken- som senare när gjutningen är klar ska täckas över. De tar ju skada av uv- ljus och stark sol. Men det är molnigt, minusgrader och snöblandat regn. Yeah!

AXS AXS skrev:
Det är ingen fara om det blir noll i natt om du inte ska bygga en bro. Betongen ger några grader och hela hinner inte frysa om det är minus några timmar.

Regnet kan ge ful yta, men inte katastrof om det kommer efter några timmar.

Möjligen kombon regn och minus skulle kunna ställa till det.

Skulle inte oroa mig.
Det är inget vackert jag gjuter- haha så om ytan blir ful gör mig inget. Det ska täckas sen under marken- gjuter ner jordankrare för ett byggprojekt

Lite överkurs i ämnet vad gäller betonggjutning som jag använde när jag gjöt ett fundament till min värmepump. Simuleringen visar många olika parametrar över tid som t.ex temperatur och mognadsgrad. Min simulering visade maximal temp på +30C vid yttertemp på +10C. Jag hade en loggande temperatursensor i betongen som visade +28C som varmast. Länk till programmet:

https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/hett22

Det var någon betongjutare som skrev här för några år sedan. När de gjuter riktigt stora gjutningar, som bropelare. Så lägger de in kylslingor i betongen, så det inte skall bli för varmt medan den brinner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.