8 736 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Infälld förläggning i garage, trefas?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag installerar det elektriska i garaget, där jag har valt infällt med fördragen flexslang. Så långt allt solklart, tills man kommer till 4 st 16A 3-fas europauttag med inbyggt 1-fasuttag. Dessa ska ju matas med 5G2.5, men sådant finns ju inte i flexislang. Så den något banala frågan är ju: Hur brukar ni göra?
Lägga in en EKLK5G2.5 i väggen och gå in i baksidan av bottenplattan i uttaget?
Lägga in en EKLK5G2.5 i väggen och gå ut ur väggen och in i toppen av uttaget?
Utanpåliggande kabel?
Annan infälld lösning?

Jag installerar det elektriska i garaget, där jag har valt infällt med fördragen flexslang. Så långt allt solklart, tills man kommer till 4 st 16A 3-fas europauttag med inbyggt 1-fasuttag. Dessa ska ju matas med 5G2.5, men sådant finns ju inte i flexislang. Så den något banala frågan är ju: Hur brukar ni göra?
Lägga in en EKLK5G2.5 i väggen och gå in i baksidan av bottenplattan i uttaget?
Lägga in en EKLK5G2.5 i väggen och gå ut ur väggen och in i toppen av uttaget?
Utanpåliggande kabel?
Annan infälld lösning?
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Det normala är väl att lägga tom slang, och dra i trådar.
Tänk på att det inte räcker med 16mm slang.
Tänk på att det inte räcker med 16mm slang.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför måste man dra kabel till trefasuttagen, mina ABB har knock out hål på baksidan så man kan gå in med rör/slang.
Protte
Protte
Och då är frågan vad som är smidigaste vid installationen och eventuella framtida ändingar? Rörutlopp eller apparatdosa?
Iaf. på vissa trefas-uttag så passar två av fyra skruvhål mot apparatdosan (60mm mellan skruvhål) då kan man fästa två skruvar i dosan och de andra i OSB:n.
Skall man montera flera uttag på samma 16A säkringar så kan det vara smidigt med apparatdosa då man kan koppla vidare direkt från dosan till nästa...
Hur brukar ni installatörer göra?
Iaf. på vissa trefas-uttag så passar två av fyra skruvhål mot apparatdosan (60mm mellan skruvhål) då kan man fästa två skruvar i dosan och de andra i OSB:n.
Skall man montera flera uttag på samma 16A säkringar så kan det vara smidigt med apparatdosa då man kan koppla vidare direkt från dosan till nästa...
Hur brukar ni installatörer göra?
rörutlopp?
alltså bara röret ut ur väggen?
om man vill ha 3-4 uttag längs väggen låter man bara 2 rör gå ut bredvid varandra osom man sammankopplar i 3fasuttaget?
alltså bara röret ut ur väggen?
om man vill ha 3-4 uttag längs väggen låter man bara 2 rör gå ut bredvid varandra osom man sammankopplar i 3fasuttaget?
Ska man ha flera 3 fasuttag på samma slinga får man sätta en kopplingsdosa och grena ut till uttagen om man vill ha rörutlopp. Vill man ha infällda uttag och trefas kanske man ska titta på Perilex som passar i en vanlig spisdosa. Där kan man även göra överkopplingar om man vill fortsätta i en slinga.
Själv förordar jag den första varianten med CEE uttag.
Själv förordar jag den första varianten med CEE uttag.
Men säg att du har centralen i hörnet och vill ha 3 uttag längs långsidan,
Måste man då dra 3 rör från centralen om man väljer CEE
Måste man då dra 3 rör från centralen om man väljer CEE
Jag skulle dragit en matning från centralen och satt apparatdosor där de utanpåliggande CEE-uttagen ska sitta. Då kan du vidarekoppla slingan i apparatdosan och uttaget täcker hela dosan när det skruvas fast över.