Jag har öppnat ett doslock högt upp vid taket. Bakom locket ligger kablarna direkt i mur/puts utaneller doshylsa. Är detta ett korrekt utförande enligt gällande elinstallationsregler, eller ska det finnas en infälld doshylsa? Snickaren hävdar att murputsen är brandsäker och därför inte kräver dosa. Stämmer det?

• Kablar bakom ett öppet doslock, inlagda direkt i mur eller puts, utan dosa, vid ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det varit en kabel med "dubbla" skydd så är det ok. Men nu med enkelisolerad FK så skulle jag vilja påstå att det inte är ok. Men jag är ingen elektriker så jag kan ha fel.

Det är sant att sten inte leder ström och heller inte är brandfarlig, så jag ser ingen direkt fel med detta, men man gör ju inte så. Jag ser en slang i bakgrunden så jag hoppas att ledningarna i väggen ligger i en slang, inte för att det krävs, men för att kunna byta dem. Kanske var det tänkt att sätta en ROT-dosa här. Det kanske går att ordna i efterhand så att det ser trevligare ut. Men den får då putsas/limmas fast.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Z ZoomZz skrev:
Jag har öppnat ett doslock högt upp vid taket. Bakom locket ligger kablarna direkt i mur/puts utaneller doshylsa. Är detta ett korrekt utförande enligt gällande elinstallationsregler, eller ska det finnas en infälld doshylsa? Snickaren hävdar att murputsen är brandsäker och därför inte kräver dosa. Stämmer det?
526.5 Ledaranslutningar, inklusive vidarekopplingar, ska endast göras i lämpliga kapslingar, t ex i kopplingsdosor, apparatdosor eller i elmateriel där tillverkaren anvisat ett utrymme för detta.

Man har där tre olika alternativ att välja på i elinstallationsreglerna. Det som visas på bild är inte något av dessa.

Är du säker på att det verkligen inte är en dosa där? Hur har de annars lyckats gjuta detta?

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J
A avh67f skrev:
526.5 Ledaranslutningar, inklusive vidarekopplingar, ska endast göras i lämpliga kapslingar, t ex i kopplingsdosor, apparatdosor eller i elmateriel där tillverkaren anvisat ett utrymme för detta.

Man har där tre olika alternativ att välja på i elinstallationsreglerna. Det som visas på bild är inte något av dessa.

Är du säker på att det verkligen inte är en dosa där? Hur har de annars lyckats gjuta detta?
Det är någ inte gjutet utan murat med lättbetong ser det ut som..

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är sant att sten inte leder ström och heller inte är brandfarlig, så jag ser ingen direkt fel med detta, men man gör ju inte så. Jag ser en slang i bakgrunden så jag hoppas att ledningarna i väggen ligger i en slang, inte för att det krävs, men för att kunna byta dem. Kanske var det tänkt att sätta en ROT-dosa här. Det kanske går att ordna i efterhand så att det ser trevligare ut. Men den får då putsas/limmas fast.
Mineraler är väl ledande?

Nja, jag håller med @Bo.Siltberg att så där kan man nog göra, men det är inte en särskilt snygg lösning.

Hur som helt så förbjuder 526.5 inteförfarandet då kravet är "lämpliga kapslingar" och exemplena utgör ingen fullständig lista på vad som är tillåtet. Om puts är en sådan lämplig kapsling kan förstås diskuteras, men jag ser inga uppenbara faror.

Däremot är det förstås otillåtet att putsa in rasket, men nu var det ju ett doslock där.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Menar du på allvar att det skulle vara OK att lägga FK direkt i betong/mur/puts? Ingen av dessa är väl godkänt elektriskt isolationsmaterial.
Då skulle man lika gärna ha lösa FK bakom en gipsskiva för gips är varken brandfarlig eller ledande.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jösses, varför ska folk alltid dra vidlyftiga, ovidkommande och felaktiga slutsatser av det man skriver. Tråden handlar om TS fall. Det handlar om ifall den där "dosan" behöver åtgärdas. Tråden handlar inte om ifall man vid nyinstallation kan göra så. Comprendo?

• Gilla
Origon och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Byggnaden är från 1929 vilket förklarar en del.

Jösses, varför ska folk alltid dra vidlyftiga, ovidkommande och felaktiga slutsatser av det man skriver. Tråden handlar om TS fall. Det handlar om ifall den där "dosan" behöver åtgärdas. Tråden handlar inte om ifall man vid nyinstallation kan göra så. Comprendo?
Nu var det nån som blev kränkt. Elektro-helgonet Bo Siltberg har uttalat sig många gångar om de viktiga med dubbelt skydd vilket är bra men plötsligt kan en befintlig installation med bruk som andra isolation vara OK.
När fan blir gammal blir han religiös. Fick jag höra själv på jobbet strax innan 60.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Z ZoomZz skrev:
Tack för alla svar. Byggnaden är från 1929 vilket förklarar en del.
Ledarna är inte från 1929 iallafall, kanske tillkom ca 70 år efter huset byggdes

Håller med om att man inte gör så. Har en tanke dock. Tänk om armeringsjärn ligger öppet. Skulle kunna leda vidare....

A
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du på allvar att det skulle vara OK att lägga FK direkt i betong/mur/puts? Ingen av dessa är väl godkänt elektriskt isolationsmaterial.
Då skulle man lika gärna ha lösa FK bakom en gipsskiva för gips är varken brandfarlig eller ledande.
Bra fråga och bra tänkt.

Grundisolerade ledare ska förläggas i kabelkanaler eller elrör och anslutningar/förbindningar ska göras i kapslingar eller av tillverkaren anvisat utrymme.

kapsling
enclosure
kåpa som ger en kapslingsklass som är lämplig för den avsedda användningen [151-13-08]

kapslingsklass
degree of protection
klass i ett standardiserat klassificeringssystem som avser skydd för personer och husdjur mot beröring av eller närmande till beröringsfarliga, spänningssatta delar inuti kapslingar samt skydd av materielen mot inträngande av fasta främmande föremål och skadliga effekter av inträngande vatten

Samtidigt så godkänner man t ex grundisolerade ledningar mot byggnadsdel enligt 515.1 för elmaterial som saknar bakstycke om spänningssättning av byggnadsdelen är förhindrad och brandavskiljning är anordnad mellan materielen och brännbara byggnadsdelar.

Om byggnadsdelarna är obrännbara och inte är av metall fordras normalt inga tilläggsåtgärder

Man har kanske gjort en avvägning att riskerna är så små så de anses försumbara där. Man kan ju dra paralleller till installationen på bild här ovan tycker jag.

Jag tycker mig se en grön dosa på TS bild, men den ligger djupt.
Normalt sätter man ju dosan så den sticker ut 12-15 mm, så putsad färdig yta sedan hamnar plant med dosan.

I detta fallet har dom borrat djup + satt dosan djupt, så med tjockputsen på har dosan hamnat flera cm in.
Svårt att få snyggt då!
Men kablarna ligger snyggt "i båge" & det ät garanterat VP eller flex-rör till dosan.

• Gilla
ZoomZz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.