Ok, nytt försök.
Ska koppla in en begagnad Induktionsspis och kontrollmäter i perilexuttaget. Det finns en nolla framdragen men när jag mäter mellan nollan och L1 L2 och L3 är det 0v. Mellan jord och L1 L2 och L3 är det 230 v. Mellan faserna 400v. På kopplingsschemat bakpå spisen står det att det ska va 230 v mellan L3 och N.
Kommer spisen att smälla när jag kopplar in den?

Ja, har du inte 230 Volt mellan fas & nolla så går hällen sönder.
troligtvis är inte nollan inkopplad i centralen

Mikael_L
Ja det verkar som att nollan inte är ansluten (någonstans).
Och troligen pajar induktionsspisen omedelbart om du kopplar in den utan nolla.

Nollan är ansluten i centralen. Kabelbrott?

tommib
Då måste kabeln vara defekt, vilket är lite märkligt.

ludlan skrev:
Nollan är ansluten i centralen. Kabelbrott?
Kolla även att det är 400 v mellan alla faserna.

Är det är rätt nollskena som den är inkopplad till gäller särskilt om någon har monterat en jordfelsbrytare. Mät även i centralen och kolla att nollan inte glappar någonstans. Har det varit en 400 v spis då behöver nollan aldrig ha fungerat.

Intressant! Någon har kopplat in en jordfelsbrytare för inte så länge sen

Hm...den gamla spisen slutade fungera genom att hela tiden lösa ut jordfelsbrytaren. Men det kan ju varit en tillfällighet. Den var av 70talsmodell och behövde nog inte nollan. Men visst är det lite konstigt att dra fram 5 ledare till perilexuttaget utan att koppla in nollan ?

Vad jag kan se finns bara en nollskena

Mellan nollan i centralen är det och L1 och L2 är det 236 v och mellan nollan och L3 är det 224 v. Systemet obelastat.

Mysteriet löst! Perilexuttaget var kopplat till en annan perilex kontakt där nollan var klippt i stickproppen! Typisk sommarstugelösning antar jag men varför? Vilken nytta har man av att inte koppla fram nollan?

Gamla spisar använde inte nollan, kan vara ett sånt kabelställ.

Undrar om man kan göra på det viset. Ska det inte vara en nolla till varje uttag direkt till centralen?

@Matstj, nja, nollan & skyddsjorden ska gå ihop med fas(en/erna) hela vägen, så om faserna går via ett annat uttag så ska också nollan göra det. Så som jag uppfattar inlägg 12 så har någon gjort en "förlängningssladd" från befintligt perilex-uttag till den nya platsen.

Matstj skrev:
Undrar om man kan göra på det viset. Ska det inte vara en nolla till varje uttag direkt till centralen?
Fråga inte vad man kan göra... Fråga istället vad man får göra ..

Den gamla lösningen fungerade alldeles utmärkt ihop med den gamla 380 v spisen som bara innehöll 380 v plattor och ugnselement men var knappast en tillåten lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.