Byggahus.se
Kan ni som har en fristående induktionsspis berätta vilken ni har och om ni är nöjda med den? Tycker det är en djungel och jag har därför svårt att välja. Gärna i lägre prisklass.

• Gilla
HMX
  • Laddar…
BirgitS
Vi har en Husqvarna QSI7134W och vi är nöjda med allt utom att fläkten för att kyla ugnsluckan går efter att man har stängt av ugnen, men som jag har förstått det så är det numera vanligt.

Tack för svar. Så fläkten går inte under matlagning utan efter? Har läst att en del spisar även har ”utblåset” i framkant. Min nuvarande E-lux keramikhäll har utblåset i bakkant. Något jag eftersträvar med den nya spisen också.

Och vi har QSI7148W, lik QSI7134W men med vreden mer riktade uppåt.
Jag letar väl egentligen mest anledningar till att byta till häll och ugn istället.

Det är en 60spis man "breddat", dvs gjort avståndet mellan plattorna lite längre, samt satt mer isolering runt ugnen.

Plattorna upplever jag som små, har problem med att jag bara får värme i mitten på kärlen.
Kombinerar det sämsta av två världar, vred som är jobbiga att rengöra, med touchknappar som inte tål att bli blöta. Samt att skärmen som är infälld är svår att göra rent.

Två av plattorna la av under garantitiden, de lyckades inte laga på plats utan fick ta den till verkstad och bytte där komponenter som skulle kosta nära nog spisens värde ifall jag skulle betalat själv.

Lådan för plåtarna har gått sönder. samt köttermometern glappar.

Fläkten går under och efter matlagning.
Ugnen har ångutsläpp i bakkant, men luckan och elektroniken ventileras framåt, men inget jag reagerar på.

Jag vill nog helst ha en med vred då jag läst lite om detta med touchknappar som är känsliga. Om ni visste hur tacksam jag är för era utförliga svar Tack

BirgitS
M Mollie skrev:
Tack för svar. Så fläkten går inte under matlagning utan efter? Har läst att en del spisar även har ”utblåset” i framkant. Min nuvarande E-lux keramikhäll har utblåset i bakkant. Något jag eftersträvar med den nya spisen också.
Jo, den går när ugnen används också men då låter det ju från den vanliga fläkten ovanför spisen också så då tänker man inte på det utan det är när vi sätter oss och äter alldeles bredvid som det är störande.

Jag har själv använt både touch och vred, och visst touch är lite knepigare, men jag tycker man snabbt kommer in i det.

Betydligt enklare att rengöra än vreden.
(Och med vreden placerade som de är på vår kommer man lätt åt dem med stekpannan och liknande)

Claes Sörmland
M Mollie skrev:
Kan ni som har en fristående induktionsspis berätta vilken ni har och om ni är nöjda med den? Tycker det är en djungel och jag har därför svårt att välja. Gärna i lägre prisklass.
Siemens HA748230U. Mycket nöjd. Touchknapparna fungerar bra. Vi stängde av allt blippljud som den kom förinställd med.

Den enda begränsningen är att man bara kan köra boostläget på en platta i taget och då måste de andra vara avstängda. Men det är inte så stor skillnad på boost och maxläget så det spelar ingen större roll.

Fläkten går lite efter att ugnen har varit påslagen men ljudnivån är inte störande.

BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Betydligt enklare att rengöra än vreden.
(Och med vreden placerade som de är på vår kommer man lätt åt dem med stekpannan och liknande)
Vi valde bort din modell just för att de vreden skulle bli besvärliga att hålla rena. Bättre med vred på framsidan av spisen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har själv använt både touch och vred, och visst touch är lite knepigare, men jag tycker man snabbt kommer in i det.
Tidigare hade vi gamla släktingar som vi var hos en vecka varje sommar och lagade då maten på deras induktionshäll med touch och trots att det förstås gick tyckte vi att det var så skönt att komma hem till vår gamla spis med vred varje år att vred blev ett krav när det var dags att byta ut vår spis.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den enda begränsningen är att man bara kan köra boostläget på en platta i taget och då måste de andra vara avstängda.
Kan ha boostläge på två plattor samtidigt så länge som en är till vänster och en till höger, den andra plattan på samma sidan kan vara på strax över mittläget samtidigt.

BirgitS
M Mollie skrev:
Jag vill nog helst ha en med vred då jag läst lite om detta med touchknappar som är känsliga.
Observera att även vår spis har en liten touchpanel ovanpå som man använder till mer ovanliga funktioner, t.ex. boost, och därmed blir det mycket pipljud om man blöter ner touchpanelen, tills man torkat upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.