Dags att byta spis och nu har vi beställt en med induktion, haft med vanlig keramikhäll förut. Det verkar bli fast installation, stickkontakt hittills. Då uppstår frågan om man måste göra om ngt i förväg eller räcker att beställa med installation. Så här ser det ut i kontakten (ja, jag stängde av elen innan men mer än så här vågade jag inte skruva loss). Kan man utifrån denna bild avgöra om man måste ha dit elektriker INNAN. Eller så får de bara leverera spisen och så beställer vi elektriker som gör hela jobbet efter, kanske säkrast?

• Eluttag utan täckplatta i vägg, visar synliga kopplingar och wires.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som är intressant är om det går in någon tråd på den övre vänstra skruven som är märkt N, jag kan inte se någon?

Varför fast installation, du har ju redan ett perilexuttag?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Det som är intressant är om det går in någon tråd på den övre vänstra skruven som är märkt N, jag kan inte se någon?

Varför fast installation, du har ju redan ett perilexuttag?
De sa i affären att det var så. Hm. Verkar säkrast att de bara levererar och så tar vi dit elektiker separat efter. Då har vi dessutom gamla spisen till ny inkopplad.

• Gilla
Bengt72
  • Laddar…
Det är sant att samtliga(?) hällar och spisar idag är avsedda för fast anslutning, men det skiter vi i Sverige. Så självklart ska du sätta en stickpropp på hällen.

Om du ändå vil ha en fast anslutning så kolla villkoren noga. Installationstjänsten hos vitvaruhandlare brukar vara ganska begränsad.

Att skruva dit en stickpropp på sladden på nya hällen kräver inte behörighet. Men du måste först som sagt kolla att du har en nolla framdragen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En bra ledtråd kan vara skylten/kopplingsanvisningen på baksidan på gamla spisen.
där bör det framgå om den är en ren 400V spis eller 230V med nolla.
Pluggen på sladden kan också ge information.

Låter som om det får bli elektriker efter leverans. Hen måste ju kunna göra hela grejen och så har vi faktiskt ett par andra småjobb vi kan samla ihop. Gällande el kan jag för litet för att göra mer än byta stickpropp till en lampa, där går min gräns. Spacklar jag litet halvdant eller drar en skruv snett är det sällan katastrof och bara att göra om men det här har jag respekt för😉

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Köp en Multimeter på Jula. Du kommer ha mycket nytta av den.
Ställ den på växelström.
Stoppa tillbaka propparna.
Mät mellan de 2 till höger. Du ska då få ca 400 volt.
Samma mellan de 2 understa.
Men mellan de 2 vänstra ska det bli ca 230 Volt. DET ÄR DÅ NOLLA FRAMDRAGEN I DIN KONTAKT.
Det tyder på att man varit framsynt när man installerade Perilex uttaget

Tack för tipsen. Jag ska läsa på och se vad vi kan ha nytta av. Alltid bra när man får tips om VAD man ska läsa på. Vi har även en sommarstuga under renovering, kan hända att det kan vara ngt mkt användbart där. Jag är naturvetare i grunden så har litet logiskt tankesätt och fattar hyfsat när elektrikern förklarar. Men absolut ingen el-kunskap praktiskt så ger mig inte på saker som inte är mkt lätta.

J Jonas928 skrev:
Ställ den på växelström.
Men mellan de 2 vänstra ska det bli ca 230 Volt. DET ÄR DÅ NOLLA FRAMDRAGEN I DIN KONTAKT.
När det gäller spisuttag så anser jag att det inte räcker med att mäta, utan man behöver först visuellt kontrollera att man ser en neutralledare ansluten på rätt ställe i perilexuttaget. En mätning ger inte svar på det, utan bara bekräftar det man ser.

Och man mäter inte spänningar i starkströmsinstallationer med en multimeter från Jula.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När det gäller spisuttag så anser jag att det inte räcker med att mäta, utan man behöver först visuellt kontrollera att man ser en neutralledare ansluten på rätt ställe i perilexuttaget. En mätning ger inte svar på det, utan bara bekräftar det man ser.

Och man mäter inte spänningar i starkströmsinstallationer med en multimeter från Jula.
Förklara för mej varför man inte kan mäta med Julas multimeter ?
Den är nog så god för detta. Inte behöver man en ISO kalibrerad Fluke. Så noga är det inte.
Alla skriver ju att man måste mäta, inte lita på färger.

J Jonas928 skrev:
Ställ den på växelström.
Nej om man ska köpa el mätinstrument skall man köpa en spänningsprovare inte multimeter.

J Jonas928 skrev:
Den är nog så god för detta. Inte behöver man en ISO kalibrerad Fluke. Så noga är det inte.
Jula har i dagsläget tre multimetrar, den ena har CAT1 ej lämplig för starkström, en har CAT2 men bara max 250V går ej att mäta mellan två faser, en har CAT3 600V den är den som är lämpligast av dessa tre.
Men en multimeter är egentligen inte lämplig för en privatperson som egentligen inte kan något om mätning.

Det är bättre med en spänningsprovare som klarar minst 450VAC.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Det här är en multimeter som Jula säljer

Digital multimeter med visning av 0.27, röda och svarta mätkablar, används för elektronik och låga spänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas att de flesta förstår när man ser den att att denna använder man till elektronik och låga spänningar. Jula säljer också Uni-T vilka man kan anse som ok, men helst inte för starkström.

Jula har även en spänningsprovare, men de ha valt att ta in den billigaste varianten från Uni-T som jag ser som helt bortkastade pengar.

Problemet med multimetrar är att de har så hög ingångsimpedans att de kan visa upp emot 230 V på en stift i ett perilexuttag trots att det inte är anslutet. Man behöver en spänningsprovare.

Problemet med billiga spänningsprovare är att de inte är tillräckligt säkra att använda överallt i en starkströmsanläggning i en bostad, och mätmässigt är det kanske inte bättre än en multimeter.

Man behöver inte kasta ut så mycket pengar för att få något vettigt. Se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/taklampa-ansluten-till-dimmer-funkar-inte.569292/post-6530140

"Alla" som skriver att man ska mäta vet inte hur svårt det är att tolka ett mätresultat. De gör underförstått antaganden om anläggningen och därmed antagande om vilket mätvärde som betyder vad. Ett perilexuttag kan vara fulkopplat, fulnollat från skyddsjord. Det är inte vanligt men jag minns att det varit uppe på forumet. Det går inte att mäta utan måste inspekteras.

tommib
Jag brukar ju rekommendera denna spänningsprovare från biltema så jag gör det nu också. En hundralapp mer än Jula men trevligare prober som är lätta att föra in i vägguttag och gummikabel (Julas ser ut att vara plast, men jag kan ha fel).

Tydligt angivet att den är CAT III till 1000 V och CAT IV till 600 V. Det som saknas är JFB-test och display som visar spänning men jag tycker inte det är nödvändigt för enklare hempul.

Alla som har ett hus och tänker göra minsta lilla med elen bör ha en spänningsprovare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.