Undrar om man kan installera en induktionsspis i en äldre lägenhet, som jag misstänker inte har någon nolla? Hur går man tillväga i ett hyreshus? Huset är i en bostadsförening om nu det kan ha någon betydelse. Eller får man helt enkelt ha en vanlig spis. Tacksam för tips.....

Först måste du ta reda på hur du har det, annars blir det rena gissningar. Ta en bild på centralen till att börja med.

Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Första frågan är vad du har för matning till lägenheten. I äldre lägenheter är det vanligt med enfasmatning. I så fall har du garanterat en nolla till spisen. Det var vanligt med enfas 25A huvudsäkring till lägenheten, sedan 20A säkring för spisen. Om det är en lägenhet med gasspis, så var matningen ofta betydligt klenare än så.

OM det är en sådan matning till din lägenhet, så finns garanterat nolla framdragen. Men då gäller det att få tag på en häll som kan drivas med den matningen.

OM du har trefasmatning till lägenheten, (3 huvudsäkringar), så får du undersöka om nollan finns i kontakten/dosan där spisen är inkopplad. Nolla finns alltid till lägenheten.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Lägenheten min grabb har, är en bostadsrätt. Såklart måste en elektriker kolla det fattar jag. Fick själv dra nolla i mitt hus när jag bytte spis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.