Vi har haft gasspis i många år. Nu kommer vi att bo mycket smått och gasspis har en tendens att smutsa ner mera.
Nu tittar jag på induktionsspis.
Jag förstår dock inte, det står inget om säkringens storlek.
Det gjorde det förr
Nu står det t.ex 230-250 V och sedan anger man t.ex totalen på plattorna 10.4 Kw.
Hur går det ihop?
Man kan väl säkra till 16A
16 x 220 =3520 W
Vad är det jag inte fattar?
Denna? vad skall den ha för säkring?
https://www.whiteaway.se/vitvaror/s...tbFxV8E-H2mksiSR3fwaAlEKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Nu tittar jag på induktionsspis.
Jag förstår dock inte, det står inget om säkringens storlek.
Det gjorde det förr
Nu står det t.ex 230-250 V och sedan anger man t.ex totalen på plattorna 10.4 Kw.
Hur går det ihop?
Man kan väl säkra till 16A
16 x 220 =3520 W
Vad är det jag inte fattar?
Denna? vad skall den ha för säkring?
https://www.whiteaway.se/vitvaror/s...tbFxV8E-H2mksiSR3fwaAlEKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Har man möjlighet så är det en bra ide att se till att ha ett uttag som matas med tre faser samt neutral och skyddsjord, och att det är avsäkrat till 16A. Då är det normalt sett inget problem att ansluta vanliga spisar och hällar.
Hur ser det ut hos dig idag? Uttaget och i centralen?
Hur ser det ut hos dig idag? Uttaget och i centralen?
Det är ofta mycket dåligt angivet vilken elmatning spisarna behöver. Typiskt har en spis runt 10 kW. Då har man vanligen tre faser 16A. 3 * 16 * 230 = 11040 W.
Bosch har börjat sälja spisar som inte ansluts till tre faser utan bara två. Det kan man se på den låga anslutningseffekten. Spisen du länkar till har bara 7850 watt. Väljer du en spis som har anslutningseffekten runt 10 kW så är det en bättre spis som bättre klarar att använda alla plattor samtidigt. Sedan kanske inte betydelsen är så stor i praktiken. Har du enfas- eller trefasmatning in i lägenheten?
Bosch har börjat sälja spisar som inte ansluts till tre faser utan bara två. Det kan man se på den låga anslutningseffekten. Spisen du länkar till har bara 7850 watt. Väljer du en spis som har anslutningseffekten runt 10 kW så är det en bättre spis som bättre klarar att använda alla plattor samtidigt. Sedan kanske inte betydelsen är så stor i praktiken. Har du enfas- eller trefasmatning in i lägenheten?
Är det en lägenhet med stadsgas?
Isf finns den aspekten att husets elinstallation, om denna inte är uppgraderad, är för klen och inte orkar med elspisar.
Spisen i länken är som redan sagts högst troligt en tvåfasspis som kan anslutas till en eller två faser, 2*16A eller 1*25, ellert 1*32 eller 35A beroende på matlagningsvanor, om nu lägenhetens elinstallation klarar detta.
Finns trefas 16A framme till spis rekommenderas en annan spis, med "hederlig" trefasanslutnig.
Isf finns den aspekten att husets elinstallation, om denna inte är uppgraderad, är för klen och inte orkar med elspisar.
Spisen i länken är som redan sagts högst troligt en tvåfasspis som kan anslutas till en eller två faser, 2*16A eller 1*25, ellert 1*32 eller 35A beroende på matlagningsvanor, om nu lägenhetens elinstallation klarar detta.
Finns trefas 16A framme till spis rekommenderas en annan spis, med "hederlig" trefasanslutnig.
Attefallare 3 x16A framdraget
spis+ värmepump 1 Kw + vv-beredare 2 Kw + allmänt
spis+ värmepump 1 Kw + vv-beredare 2 Kw + allmänt
Många gissningar här, men fakta är nog bättre 
Brukar alltid att gå att googla fram säkringsstorleken, alternativt maila tillverkarens kundtjänst, eller chatta med säljaren. Den här ska ha 20Ah
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W320U.pdf
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLS79W320U
Brukar alltid att gå att googla fram säkringsstorleken, alternativt maila tillverkarens kundtjänst, eller chatta med säljaren. Den här ska ha 20Ah
https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W320U.pdf
Ännu tydligare på den här sidan:
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLS79W320U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilket styrker att det är en snikmodell,Mats-S skrev:
Produkten har utgått från bosch sortiment
Den går att koppla 2 eller 3-fas
20A vid 2-fas men konstigt nog det samma vid trefas? Troligen översättningsfel. Borde vara 16A.
Ts bör hur eller hur välja en annan modell
hmm ... verkar vara 20A även vid 2 fas, eller? (jag är inte elektriker)electroluxaren skrev:
Det här visar länken till installationsanvisningen på Bosch sida.
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693751_A.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det var ju det jag skrev men med enkel matematik så är det onödigt mycket och du får troligen inte heller dit 5 trådar med 4kvmm i röret.Mats-S skrev:
normalt är att ansluta en 12kW spis med 3ggr 16A så du har då lite tillgodo på denna så att säga...
Jag skulle envist påstå att manualen i allmänhet och inkopplingen i synnerhet inte är korrekturläst av adekvat kompetens!
Av ren nyfikenhet
låt säga att man kör spisen på två faser och ugnen på den 3:e, alltså 3 x 230v,
har dom då gemensam nolla eller skall det dras fram 3 nollor?
låt säga att man kör spisen på två faser och ugnen på den 3:e, alltså 3 x 230v,
har dom då gemensam nolla eller skall det dras fram 3 nollor?
Klicka här för att svara
