Vi har haft gasspis i många år. Nu kommer vi att bo mycket smått och gasspis har en tendens att smutsa ner mera.
Nu tittar jag på induktionsspis.
Jag förstår dock inte, det står inget om säkringens storlek.
Det gjorde det förr
Nu står det t.ex 230-250 V och sedan anger man t.ex totalen på plattorna 10.4 Kw.
Hur går det ihop?
Man kan väl säkra till 16A
16 x 220 =3520 W
Vad är det jag inte fattar?
Denna? vad skall den ha för säkring?
https://www.whiteaway.se/vitvaror/s...tbFxV8E-H2mksiSR3fwaAlEKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Totte_S
Har man möjlighet så är det en bra ide att se till att ha ett uttag som matas med tre faser samt neutral och skyddsjord, och att det är avsäkrat till 16A. Då är det normalt sett inget problem att ansluta vanliga spisar och hällar.
Hur ser det ut hos dig idag? Uttaget och i centralen?
 
Det är ofta mycket dåligt angivet vilken elmatning spisarna behöver. Typiskt har en spis runt 10 kW. Då har man vanligen tre faser 16A. 3 * 16 * 230 = 11040 W.

Bosch har börjat sälja spisar som inte ansluts till tre faser utan bara två. Det kan man se på den låga anslutningseffekten. Spisen du länkar till har bara 7850 watt. Väljer du en spis som har anslutningseffekten runt 10 kW så är det en bättre spis som bättre klarar att använda alla plattor samtidigt. Sedan kanske inte betydelsen är så stor i praktiken. Har du enfas- eller trefasmatning in i lägenheten?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är det en lägenhet med stadsgas?
Isf finns den aspekten att husets elinstallation, om denna inte är uppgraderad, är för klen och inte orkar med elspisar.
Spisen i länken är som redan sagts högst troligt en tvåfasspis som kan anslutas till en eller två faser, 2*16A eller 1*25, ellert 1*32 eller 35A beroende på matlagningsvanor, om nu lägenhetens elinstallation klarar detta.
Finns trefas 16A framme till spis rekommenderas en annan spis, med "hederlig" trefasanslutnig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attefallare 3 x16A framdraget
spis+ värmepump 1 Kw + vv-beredare 2 Kw + allmänt
 
Mats-S
Många gissningar här, men fakta är nog bättre :cool:
Brukar alltid att gå att googla fram säkringsstorleken, alternativt maila tillverkarens kundtjänst, eller chatta med säljaren. Den här ska ha 20Ah

https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HLS79W320U.pdf

Anslutningseffekt : 7850 W
Säkring : 20 A
Spänning : 220-240 V
Frekvens : 50; 60 Hz
Elkontakt : utan stickkontakt (elanslutning av elektriker)
Ännu tydligare på den här sidan:
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLS79W320U

Teknisk specifikation av hushållsapparat med information om elkabeltyp, längd, spänning och säkring på 20A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P
Mats-S Mats-S skrev:
Många gissningar här, men fakta är nog bättre :cool:
Brukar alltid att gå att googla fram säkringsstorleken, alternativt maila tillverkarens kundtjänst, eller chatta med säljaren. Den här ska ha 20Ah

[länk]
Vilket styrker att det är en snikmodell,
Produkten har utgått från bosch sortiment
Den går att koppla 2 eller 3-fas
20A vid 2-fas men konstigt nog det samma vid trefas? Troligen översättningsfel. Borde vara 16A.
Ts bör hur eller hur välja en annan modell
 
Mats-S
electroluxaren skrev:
Den går att koppla 2 eller 3-fas
20A vid 2-fas men konstigt nog det samma vid trefas? Troligen översättningsfel. Borde vara 16A.
hmm ... verkar vara 20A även vid 2 fas, eller? (jag är inte elektriker)
Det här visar länken till installationsanvisningen på Bosch sida.
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001693751_A.pdf

Elkopplingsscheman för olika fas-konfigurationer på 20A, inklusive 3N~, 2N~ och 1N~.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Mats-S Mats-S skrev:
hmm ... verkar vara 20A även vid 2 fas, eller? (jag är inte elektriker)
Det här visar länken till installationsanvisningen på Bosch sida.
[länk]

[bild]
det var ju det jag skrev men med enkel matematik så är det onödigt mycket och du får troligen inte heller dit 5 trådar med 4kvmm i röret.
normalt är att ansluta en 12kW spis med 3ggr 16A så du har då lite tillgodo på denna så att säga...

Jag skulle envist påstå att manualen i allmänhet och inkopplingen i synnerhet inte är korrekturläst av adekvat kompetens!
 
Av ren nyfikenhet
låt säga att man kör spisen på två faser och ugnen på den 3:e, alltså 3 x 230v,
har dom då gemensam nolla eller skall det dras fram 3 nollor?
 
Gemensam nolla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.