D
mins skrev:
Jag fortsätter diskussionen genom att diskutera ett "normalhushåll" i Sverige. Allt är taget från dokumentet från konsumentverket, "Hushållens energianvändning för mathållning":
www.konsumentverket.se/Documents/PM/hushallens_energianvandning_PM2003_11.pdf

Dokumentet innehåller en medelberäkning angående energianvändningen i hushåll. För följande diskussion håller jag mig till följande fall: Frukost, lunch och middag. Hushåll 1-2 personer (det klart vanligaste typen av boende i landet). Gjutjärnsplattor, 1680 Wh/dag, 618 kWh/år

.
.
.

Med ett pris på 1 kr/kWh så gäller följande. 113 kr / år i förtjänst med induktion än glaskermik. Värt att notera är ju att förtjänsten mellan induktion och med gjutjärn är betydane (ca 300 kr/år).

Köper du en häll med livsläng på 10 år, så lönar det sig för medelsvensson ej med induktion (uppskattad prisskillnad i snitt över 1130 kr). Är du storförbrukar så kan det däremot löna sig. Detta är dock utan de förtjänster/kostnader runtomkring i samband med köpet som kastruller och husuppvärming etc.
Nu bor det ju i genomsnitt mer än 1-2 personer/villa (snarare 2-3) och de hushåll som bor i hyreslägenheter har ju oftast inte någon valmöjlighet när det gäller vitvarorna. Så energibesparingen för genomsnittsvillahushållet kommer att bli större än så.

Men det är väl ingen som har påstått att man skall kunna räkna hem hela investeringskostnaden eller merkostnaden för en induktionshäll genom energibesparing? Det var ju miljöaspekten av energibesparingen som diskuterades och inte den ekonomiska effekten. Det är ungefär som att påstå att det inte är miljömässigt försvarbart att köpa en Toyota Prius (hybridbil) jämfört med en bensintörstig modell.

En energibesparing är ju en besparing för miljön, oavsett om den är ekonomiskt försvarbar eller inte.

Sedan är det väl inte speciellt många som köper en induktionshäll ENBART för att den drar mindre energi? Det är ju bara en av fördelarna bland många andra, och dessutom säkerligen en av fördelarna som värderas minst. Oavsett, så blir det en energibesparing och det går inte att trolla bort med argumentation.

Ridax. Precis, och instämmer. Men mitt första inlägg var att svara på om det var ekonomiskt hållbart eller inte, eftersom det påstods av andra att det skulle vara så.

Jag har också hela tiden sagt att jag kommer att köpa en induktionshäll, men inte för att det är ekonomiskt försvarbart. Utan för att det kommer kännas modern, effektivt och antalgien roligare, dvs mest prisvärt utefter mina krav.

Om du nu vill diskutera miljön istället så får du väl göra en livscykelanalys etc... Men det får vara någon annan diskussion :)

mvh

Är inte induktionshäll ett bra exempel på en sådan där sak som man älskar när man har en, men inte saknar om man inte har en?

För mig (som är en duktig amatörkock och lagar en del lite mer avancerade grejer) sitter det i ryggmärgen att man drar igång plattorna i tid så att de är uppvärmda precis när jag blivit färdig med att strimla köttet eller whatever. Målet är ju att alla komponenter i måltiden blir färdiga samtidigt, och i det arbetet vinner jag ingen tid av att det går snabbare att värma upp något, eftersom jag ändå använder den tiden till annat.

Fast ska man bara koka upp lite vatten så är det säkert smidigt. När jag har extra bråttom med att koka vatten så brukar jag använda vattenkokaren för 2/3 av vattnet, och samtidigt koka 1/3 i kastrullen.

D
johan77 skrev:
Är inte induktionshäll ett bra exempel på en sådan där sak som man älskar när man har en, men inte saknar om man inte har en?

För mig (som är en duktig amatörkock och lagar en del lite mer avancerade grejer) sitter det i ryggmärgen att man drar igång plattorna i tid så att de är uppvärmda precis när jag blivit färdig med att strimla köttet eller whatever. Målet är ju att alla komponenter i måltiden blir färdiga samtidigt, och i det arbetet vinner jag ingen tid av att det går snabbare att värma upp något, eftersom jag ändå använder den tiden till annat.
Håller jag inte alls med om. Jag saknade induktionshäll (eller snarare de egenskaper den har) långt innan jag skaffade någon. Just det faktum att man kan reglera värmen tämligen exakt och momentant, var den egenskap som jag saknade mest. Att kunna koka upp potatisen, riset, gröten och sedan direkt kunna ställa den på rätt temperatur efter uppkok.

Sedan ditt sätt att sätta på plattorna i förväg för att de skall vara varma hjälper ju bara för snabbare uppkok. Det hjälper inte för att snabbt kunna sänka temperaturen till den rätta och det slösar ju med energi.

Jag har induktionshäll sedan ett par månader tillbaka och är jättenöjd.
Det går fort att koka upp vatten, jag kan styra värmen i pannan snabbare ( bra eftersom jag är en USEL kock)
Sedan en aspekt till som fick MIG att bestämma mig, OM någon av mina små killar skulle lägga handen på hällen, så är hällen VARM men det blir inga brännskador.
Har provat själv, man drar bort handen för det är varmt.
Det tycker jag är bra.

Det ENDA som STÖR mig, är detta surrnade ljud som uppstår när man har full effekt.
Någon som kan förklara VARFÖR det uppkommer?
Så¨vore jag väldigt tacksam.

Om induktion sedan är bättre eller sämre, mera ekomomiskt eller inte, har inte en susning!
men jag rekommenderar det i alla fall!

Tack för mig!

Min erfarenhet är att ljudet ibland kan försvinna eller dämpas enormt om man bara flyttar kastrullerna nån millimeter på "plattan". Luden verkar oftare uppstå om kastrullerna är dåligt centrerade på plattan, ställer man dem i mitten hörs det sällan så mycket. Så är det här i alla fall.
Gjutjärnsgrytor och stekpannor av gjutjärn hörs nästan inget, medan aluminiumkastruller med inpressad stålbit i botten hörs mest.

Instämmer PL66, ljudet förändras om man flyttar kastrullen.
och jag har inte heller något ljud från kasruller eller pannor av gjutjärn,
men saker från Ikea låter...
Men sedan har jag även "dyrare" kastruller,dom låter även dom, men inte lika mycket.
Kan det vara kvalitetsstyrt??

Ljudet kanske beror på materialet, rostfria kastruller har någon kärna som är magnetisk medan gjutjärnet inte behöver det, det är redan magnetiskt. Det är inte särskilt störande, ofta låter fläkten mer.
Ett av skälen till att vi valde induktionshäll är att vi har katter, även om de mot förmodan skulle lyckas sätta på hällen händer det inget om där inte står någon gryta.
Vi är väldigt glada att vi valde induktion, den är så bra!

Den som är rädd för Elektromagnetisk strålning ska akta sig för just induktionshäll.
Jämför man en 3G mobiltelefon & en induktionshäll så bleknar Mobiltelefonen..

"Induktionsspis
Föremål av magnetiska material som placeras på spisen värms genom växlande magnetfält med en
frekvens som är vanlig omkring bildskärmar och TV-apparater. Beroende på hur stor kastrullen är och hur den placeras på induktionszonen kan TCO:s gränsvärde för bildskärmar överskridas upp till 24 ggr 30 cm framför spisen, och upp till 80 ggr 15 cm framför. En del spistillverkare varnar bärare av pacemakers. Källor: SSI:s Strålskyddsnytt 3- 4:2003 och TCO"

http://www.vagbrytarenstockholm.se/material/elsanera-sjalv.pdfhttp://www.vagbrytarenstockholm.se/material/elsanera-sjalv.pdf

Sen vet jag inte om det är farligt eller ej (om man inte har pacemaker eller tänkt att skaffa nån). Men så är det iallfalll.. Annars är det väll bara priset som egentligen negativt.

D
Å andra sidan har traditionella hällar mycket högre strålningsvärden för lågfrekventa magnetiska växelfält, så det beror ju bara på vilken typ av växelfält man är orolig för...

ankan35 skrev:
Köp inte en kombinationshäll, har hört att så gott som alla som köpt det sedan ångrat att de inte valde induktion på alla plattorna. Dessutom finns risk att induktionsplattan går sönder om man ställer en ickemagnetisk kastrull på den.
Min första induktionshäll som jag köpte 1996 hade 2 induktions- och 2 "vanliga" plattor. Jag använde aldrig de två vanliga... På de två senaste hällarna har vi valt 4 induktionsplattor.

Induktionsplattan kan inte gå sönder om du ställer en icke-magnetisk kastrull på den, hällenn upplever det som att det inte står något kärl alls på plattan och stänger därför av sig själv efter en stund...

Utöver mig själv så tycker min sambo och min bror (som också har induktionshäll) numera att det är "omöjligt" att klara sig utan induktion...

Vad gäller barnsäkerheten och induktion så stämmer det att själva plattan inte "blir varm" av sig själv MEN den värms upp "bakvägen" när kärlet som står på plattan blir varmt. Skillnaden är dock att plattan kanske "bara" blir 100-200 grader varm istället för 500-600 grader varm som den kan bli på en vanlig spis...

På frågan om induktion är värt 1.500kr extra så skulle jag svara att jag skulle gladeligen betala 10.000kr extra för induktion!

En riktig butik ska kunna demonstrera t ex vattenkokning med en induktionshäll för kunderna, att på några sekunder ändra från stormkok-sjudning-stormkok är fantastiskt, och än roligare är det att steka!

N

När jag gör nytt kök ska jag ha gas, känns mycket mysigare än induktion, sen behöver jag ju inte byta ut kastrullerna heler

...men du får byta gasoltub hela tiden...

N

Jag har hört att ikeas induktionshäll och även övriga spisar och ugnar har en lägre installations effekt induktions . stämmer detta? i så fall hur påverkas kokning, ungsbakning etc?

Jag har just installerat en induktionshäll.
Jag älskar att laga mat och med den här blir det ännu roligare snabb reglering av värmen, lätt att rengöra mm:)
När ni ändå håller på att lägga ut en massa pengar på köksrenovering så köp en stor häll.
Min mor har en 60 cm bred häll (gissa om jag blev avundsjuk när hon köpte den) och det är alldeles för lite om man ska ha lite action i köket. En stekpanna och en stor kastrull och det känns rätt trångt.:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.