Förutom alla fördelar som redan nämnts så är ytterligare en fördel med induktionshäll är att man kan koka/steka med t.ex. tidningspapper mellan kärlet och hällen. Inget stänk på hällen alltså. Perfekt när man geggar med pannkakor eller steker bacon.
 
Satsa på induktion om du ska ha nytt, det är verkligen en helt annan grej att laga mat på en sån. Och idag är de inte så ruskigt dyra heller, det är absolut värt pengarna.

Steka med tidningspapper mellan - är det ngn som faktiskt provat? Känns konstigt, men just när man steker bacon o dyl så vore det kanske praktiskt... Kanske borde testa!
 
Jag har testat att steka en gång på bakplåtspapper. Kändes ganska meningslöst eftersom det ändå bara är att torka av hällen efteråt med fuktig trasa/lite fönsterputs.
 
sveaman skrev:
Förutom alla fördelar som redan nämnts så är ytterligare en fördel med induktionshäll är att man kan koka/steka med t.ex. tidningspapper mellan kärlet och hällen. Inget stänk på hällen alltså. Perfekt när man geggar med pannkakor eller steker bacon.

Ja, men lite dumt om man har effektindikering eller touchknappar på själva hällen. Tidningspapper fungerar bäst på en häll med separata vred.

Det enda jag ångrar med induktion är att jag inte köpte induktionsspisen för flera år sedan utan dumt nog väntade till köksrenoveringen. :-(
 
D
mins skrev:
Är också sugen på induktionshäll. Ett av argumenten som nämts är att det är ekonmiskt hållbart. Det tror jag inte så mycket längre...
På ex www.induktion.se - Induktion - Trolleri eller revolution?
kan man läsa att det behövs följande Wh att värma upp 1l vatten 18-98 grader:

"gammal" gjutjärn: 241
vanlig glaskeramikhäll: 178
induktion: 134

Mao, gör man detta varje dag, 365 dagar om året, så sparar man ca 16 kWh mellan de två glaskeramik varianterna (induktion och "vanlig"). Dvs ca 20 spänn om året...
Och de enda matlagningskonster som du utför i köket är att värma 1L vatten en gång om dagen??? :D Energisnålare uppkok är ju bara en av energibesparingarna. Det finns fler faktorer som sparar energi:

1. På en vanlig platta/häll, hur ofta har du inte en kastrull som är mindre än plattan/ytan på spisen? Induktionshällen ger all energi till kokkärlet medan man t.ex. kastar bort 30% av energin om man placerar ett 20cm kärl på en 24cm platta/häll.

2. På en vanlig platta/häll, hur ofta ställer du inte en kastrull på "kanten" på plattan/ytan efter uppkok för att få "lagom" värme medan den svalnar? Med induktionshällen behöver du inte göra så. En del fortsätter till och med att köra kastrullen på sniskan under hela matlagningen för att hålla lagom värme. Det är ju ett gammalt "tips" att ha mynt liggandes vid spisen som man kan lägga emellan för att få "lagom" värme... :eek:

För övrigt sparade man 25% energi med induktionshällen jämfört med glaskeramik, för uppvärmning av 1L vatten och 44% jämfört med gjutjärnsplattor, så jag tycker inte att enbart den energibesparingen var så dålig.
 
ridax skrev:
Och de enda matlagningskonster som du utför i köket är att värma 1L vatten en gång om dagen??? :D Energisnålare uppkok är ju bara en av energibesparingarna. Det finns fler faktorer som sparar energi:

1. På en vanlig platta/häll, hur ofta har du inte en kastrull som är mindre än plattan/ytan på spisen? Induktionshällen ger all energi till kokkärlet medan man t.ex. kastar bort 30% av energin om man placerar ett 20cm kärl på en 24cm platta/häll.

2. På en vanlig platta/häll, hur ofta ställer du inte en kastrull på "kanten" på plattan/ytan efter uppkok för att få "lagom" värme medan den svalnar? Med induktionshällen behöver du inte göra så. En del fortsätter till och med att köra kastrullen på sniskan under hela matlagningen för att hålla lagom värme. Det är ju ett gammalt "tips" att ha mynt liggandes vid spisen som man kan lägga emellan för att få "lagom" värme... :eek:

För övrigt sparade man 25% energi med induktionshällen jämfört med glaskeramik, för uppvärmning av 1L vatten och 44% jämfört med gjutjärnsplattor, så jag tycker inte att enbart den energibesparingen var så dålig.
Om du hade läst och citerat mitt sista stycke så såg du att jag nämde att 1L var i underkant, men det föll visst bort.

Argumentet med dåliga kastruller är ju inte speciellt lyckat. Dels så har antagligen de flesta liksom jag samlat på oss en hel del kastruller, så man har helt enkelt rätt storlek eller tar en spisplatta mindre. Sen bör ju nämnas (har ej provat själv, eftersom jag ännu inte har någon induktionshäll) att man ofta behöver köpa nya kastruller eftersom de gamla är av dålig kvalitet eller ej järnbaserat material. Med andra ord tillkommer det en kostnad för induktionshällen.

Till ditt andra argument så har man en spis som man kan reglera värmen på så behöver man inte ta till dessa fina trix. Men om man behöver så är det för att reglera lägsta effekten på spisen och därmed liten effektförlust.

Effektförluster med en gammal spis blir värmeförluster för huset i allmänhet, vilket kommer till fördel största delen av året i vårat kalla land. Även om jag fortfarande tänker köpa en induktionshäll, så är det inte för att det är ekonomiskt hållbart, utan för det extra nöjet att få laga mat. :)

mvh
 
D
mins skrev:
Argumentet med dåliga kastruller är ju inte speciellt lyckat. Dels så har antagligen de flesta liksom jag samlat på oss en hel del kastruller, så man har helt enkelt rätt storlek eller tar en spisplatta mindre. Sen bör ju nämnas (har ej provat själv, eftersom jag ännu inte har någon induktionshäll) att man ofta behöver köpa nya kastruller eftersom de gamla är av dålig kvalitet eller ej järnbaserat material. Med andra ord tillkommer det en kostnad för induktionshällen.
Det där är bara dumheter, tycker jag. Kanske DU alltid väljer rätt storlek och alltid har en platta ledig som är av lagom storlek, men det finns massvis med människor som ofta använder en kastrull som inte är avpassad till plattans storlek. Ofta har plattorna olika karaktär så man därför väljer en annan än det som är mest optimal storleksmässigt, och ofta så är helt enkelt plattan som är lagom i storlek redan upptagen av något annat. Men det känner väl du inte till, som bara kokar vatten som huvudsakliga matlagningsrutin?

Sedan att man behöver köpa nya kastruller är ett osedvanligt dåligt argument när det var energivinsterna vid matlagningen som diskuterades.
 
ridax skrev:
Det där är bara dumheter, tycker jag. Kanske DU alltid väljer rätt storlek och alltid har en platta ledig som är av lagom storlek, men det finns massvis med människor som ofta använder en kastrull som inte är avpassad till plattans storlek. Ofta har plattorna olika karaktär så man därför väljer en annan än det som är mest optimal storleksmässigt, och ofta så är helt enkelt plattan som är lagom i storlek redan upptagen av något annat. Men det känner väl du inte till, som bara kokar vatten som huvudsakliga matlagningsrutin?

Sedan att man behöver köpa nya kastruller är ett osedvanligt dåligt argument när det var energivinsterna vid matlagningen som diskuterades.
Ridax, nu får du väl lugna ner dig lite. Hade energibehovet för att koka Boeuf bourguignon stått på hemsida så hade jag kanske citerat det. Men det gjorde det inte. Att koka upp 1 L vatten är nämligen en utmärkt referens. För du förstår de flesta matvarorna man lagar mat av består till största del vatten. Sen är vatten bra ur en annan aspekt för en konservativ energibedömning, då vatten har väldigt hög värmekapacitet per kilo.

Jag tycker defentivt att man bör se helheten om det är ekonomiskt hållbart eller inte. "Energieffektiviteten" mätt i procent säger dessvärre inget om den absoluta mängden mätt i kronor. Redan två personer i denna tråd har nämnt att de har bytt kastruller. Så kommer också vi (delvis) behöva göra då vi har mässing (koppar-bas) kastrull hemma.

Och du har rätt, jag använder rätt kastrull till rätt platta. Det är liksom genomtänkt när man köper spisen/kastruller. Den största till stekning (stora platta stekpannor), mellan till storkok (höga pastakastruller), och de små för såser eller småkok...

mvh
 
Vi har ingen induktionshäll men funderar på att skaffa
Är inte vitsen med induktionshällen att den har samma egenskaper som man får med gashäll?
Snabbt gensvar vid ändring av temp, jämn fördelning av värmen (inga elslingor där värmen är uppdelad i ringar) hällen blir inte varm utan endast kastrullen (även där måste det vara en energivinst)
Proffskockar föredrar fortfarande gashällar men det kanske är en tidsfråga innan de går över till induktionshäll?
Det finns även hällar med kombinationen vanliga traditionella / induktion om man inte vill kasta de gamla kastrullerna
 
Köp inte en kombinationshäll, har hört att så gott som alla som köpt det sedan ångrat att de inte valde induktion på alla plattorna. Dessutom finns risk att induktionsplattan går sönder om man ställer en ickemagnetisk kastrull på den.
 
Har testat induktionshäll och det är en fantastisk uppfinning. När vi bytte kök för 1 år sedan tyckte jag dock att prisskillnaden på ca 3000:- var i mesta laget och det blev därför en vanligt glaskeramikhäll istället
 
D
mins skrev:
Ridax, nu får du väl lugna ner dig lite. Hade energibehovet för att koka Boeuf bourguignon stått på hemsida så hade jag kanske citerat det. Men det gjorde det inte. Att koka upp 1 L vatten är nämligen en utmärkt referens. För du förstår de flesta matvarorna man lagar mat av består till största del vatten. Sen är vatten bra ur en annan aspekt för en konservativ energibedömning, då vatten har väldigt hög värmekapacitet per kilo.

Jag tycker defentivt att man bör se helheten om det är ekonomiskt hållbart eller inte. "Energieffektiviteten" mätt i procent säger dessvärre inget om den absoluta mängden mätt i kronor. Redan två personer i denna tråd har nämnt att de har bytt kastruller. Så kommer också vi (delvis) behöva göra då vi har mässing (koppar-bas) kastrull hemma.

Och du har rätt, jag använder rätt kastrull till rätt platta. Det är liksom genomtänkt när man köper spisen/kastruller. Den största till stekning (stora platta stekpannor), mellan till storkok (höga pastakastruller), och de små för såser eller småkok...
Jag är helt lugn och har så varit hela tiden. Men om nu DU alltid har rätt kokkärl och alltid har en platta ledig i passande storlek, så betyder det inte att det är så för alla. Det finns ingen anledning för DIG att påstå att argumentet inte är lyckat, bara för att DU är välsignad med en massa kastruller i lagom storlek och alltid har plattor lediga i lagom storlek. Nu är det inte så för alla och jag har sett många som "reglerar" värmen genom att ställa kastrullerna på kanten av plattan och många som använder kastruller som är mindre än plattan. Bara för att DU inte gör så, så betyder det inte att INGEN gör så och alltså finns det ingen som helst anledning att som en slags envåldshärskare bestämma vilka argument som är lyckade eller inte.

Dina matlagningsvanor kanske också gör att ditt behov av plattor i specifika storlekar inte är så stort. Jag har ingen aning om hur stort ditt hushåll är och dina matlagningsvanor och bryr mig inte heller speciellt mycket om det, då just DU inte behöver vara normen som alla skall gå efter. En del har "besvärligare" matlagningsvanor och andra enklare, så är det helt enkelt. Jag har ångkokarinsats, Wok-panna, fiskkastrull, stekpanna för pannkakor osv. Inte skaffar jag 2 ångkokare, 2 Wok-pannor eller 2 fiskkastruller i olika storlekar, bara för att ha en som passar plattans storlek, ifall plattan redan skulle vara upptagen (stekpannan får vara den det är, eftersom pannans storlek i mcket hög grad påverkar "slutresultatet" och tidsåtgången när man steker pannkakor).

Sedan har man räknar på olika faktorer miljömässigt är en helt annan sak.och det kan man avhandla hur mycket som helst. Energiåtgång, materialåtgång, livscykelanalys osv... Nu diskuterade vi energiåtgången och där tycker jag visst att en procentuell energibesparing är av intresse, även om den inte är helt avgörande. Och din beräkning om årlig energibesparing är ganska ointressant då det är få som begränsar sig till att koka upp 1 liter vatten per dag, året runt. Jag är helt med på din beräkning som sådan, men jag undrar vilken relevans den har, då matlagningssituationen för de flesta inte är sådan. De flesta (eller i alla fall många) kokar potatis nästan varje dag. Där går det kanske åt motsvarande 2l vatten (inkl. potatisarna) och de står på plattan i nästan en halvtimme. Vad spelar det då för roll hur mycket man sparar per år om man kokar upp 1l vatten varje dag?

Slutligen så brukar man säga värmekapacitivitet istället för värmekapacitet/kilo, men det spelar mindre roll.
 
Jag fortsätter diskussionen genom att diskutera ett "normalhushåll" i Sverige. Allt är taget från dokumentet från konsumentverket, "Hushållens energianvändning för mathållning":
www.konsumentverket.se/Documents/PM/hushallens_energianvandning_PM2003_11.pdf

Dokumentet innehåller en medelberäkning angående energianvändningen i hushåll. För följande diskussion håller jag mig till följande fall: Frukost, lunch och middag. Hushåll 1-2 personer (det klart vanligaste typen av boende i landet). Gjutjärnsplattor, 1680 Wh/dag, 618 kWh/år

Använder jag samma procentsatser som tidigare nämts (www.induktion.se - Induktion - Trolleri eller revolution?) så blir det för andra alternativ:
Glaskermaik, 1241 Wh/dag, 453 kWh/år
Induktionshäll, 934 Wh/dag, 340 kWh/år

Med ett pris på 1 kr/kWh så gäller följande. 113 kr / år i förtjänst med induktion än glaskermik. Värt att notera är ju att förtjänsten mellan induktion och med gjutjärn är betydane (ca 300 kr/år).

Köper du en häll med livsläng på 10 år, så lönar det sig för medelsvensson ej med induktion (uppskattad prisskillnad i snitt över 1130 kr). Är du storförbrukar så kan det däremot löna sig. Detta är dock utan de förtjänster/kostnader runtomkring i samband med köpet som kastruller och husuppvärming etc.

mvh / en som snart köper electrolux induktionshåll EHD60020P
 
Jag klämmer mig lite emellan här och klistrar in mitt tidigare inlägg
Det finns annat än energiförbrukning som jag tror är relevant när man väljer häll
Självklart med dagens intensiva debatt om vikten av att reducera energiförbrukningen kan man inte bortse från den faktorn, men...

Mitt tidigare inägg:
Vi har ingen induktionshäll men funderar på att skaffa
Är inte vitsen med induktionshällen att den har samma egenskaper som man får med gashäll?
Snabbt gensvar vid ändring av temp, jämn fördelning av värmen (inga elslingor där värmen är uppdelad i ringar) hällen blir inte varm utan endast kastrullen (även där måste det vara en energivinst)
Proffskockar föredrar fortfarande gashällar men det kanske är en tidsfråga innan de går över till induktionshäll?

Givetsvis är det en trendfråga också som mycket annat idag
Är induktionshällen i en utvecklingsfas så man helst skall vänta med köpet om man kan?
 
vi har en induktionshäll från Ikea sedan 3 veckor tillbakaoch har bara gott att säga om den. Helt fantastiskt snabb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.