Jag tycker det verkar enormt smart med induktion. Så frågan till Er som redan har det; är det smart? Vilka kärl funkar inte? Andra nackdelar?

Hej,
vi har en sådan sedan 1,5 år och är mycket nöjda. Dock fick vi byta de kastuller som inte var av järn. Man kan lätt kolla om en kastrull funkar genom att se om en magnet fastnar på dem - då funkar den. Jag tror även att det finns hällar som har gammal teknik på några plattor och några med induktion.
Den nackdel jag kommer på var just kastullbytet. Vi är supernöjda med vår häll.
/Jessica

Induktionshäll betyder glashäll, vilket betyder att du behöver rena kastruller undertill. De kastruller jag hade sen tidigare och som använts på spisplattor av järn var inte snygga undertill. Det skitet brände fast sig bra i glashällen så jag kastade majoriteten och köpte nya för induktion.

En annan nackdel som några kan uppleva är att man kan höra ett högfrekvent surrande ljud i kastrullerna när man kör de på induktionsplattan. Jag hör det ljudet med en stekpanna jag har, men inte med andra kärl.

Personligen föredrar jag vred framför tryckknappar på glashällen. Men det finns ju induktionshällar med vred att köpa.

Glashällen kan vara knepig att hålla snygg, den blir liksom flammig om man inte torkar av den på rätt sätt. Jag använder en fönsterskrapa för att undvika flammigheten.

Jag har induktion, gas och glaskeramikhäll i köket. Använder nog induktionen mest.

Martin_Blomberg skrev:
Induktionshäll betyder glashäll, vilket betyder att du behöver rena kastruller undertill..
Jo, det kan jag förstå. Har idag en "vanlig" glashäll 3 år gammal. Frågan är egentligen då; är induktion så mycket bättre än den?
Surrande ljud lät ju störande, fler som har upplevt det?

Induktionshällen är "snabbare" än en traditionell häll, och det går att anpassa effekten sekundsanbbt, precis som en gasspis. Det gör att den är lite "roligare" att laga mat på.

Men, om du har en blott tre år gammal glashäll så finns det inget som motiverar att du kastar ut den och ersätter med en induktionshäll.

En vanlig glashäll får man väl väldigt svår att göra rent om det kokar över? Med våran induktion så har vi kokat över allt möjligt och inget har brännt fast hittils.

awe77 skrev:
Jo, det kan jag förstå. Har idag en "vanlig" glashäll 3 år gammal. Frågan är egentligen då; är induktion så mycket bättre än den?
Surrande ljud lät ju störande, fler som har upplevt det?
Vi har en AEG induhäll och den surrar bara när man "öser på" i "power"-läge.

Viktigt är att torka rent så fort som möjligt, speciellt socker ... rakblad och "Glaskeramikrent" håller rent.

Ikea har en serie med rostfria kärl som funkar bra, är rätt snygga (tycker vi). Annars funkar inte alltid rostfritt.

Det är nog också viktigt som någon nämnde att ha kärl som inte repar ...

Men om det är vits att byta en tre år gammal häll ... njae, det tror jag kanske inte.

BorisG skrev:
Men om det är vits att byta en tre år gammal häll ... njae, det tror jag kanske inte.
:confused::confused:
Hmmm, lätt att bli missförstod. Ska bygga ett hus och dit tänker jag inte ta med mig min gamla häll. Det som jag har förstått är fördelarna med induktion är dels att man kan reglera värmen väldigt snabbt och att hällen inte blir varm med allt vad det innebär med överkokt mjölk och barnfingrar.
Nästa fråga: Är en induktionshäll värd 1500:- mer än en motsvarande "vanlig" häll?

Vi kommer inte att välja induktion. Det blir glaskeramik, fast jag har t.o.m. funderat på "gammaldags" plattor, finns många förespråkare för dem också. Jag kan i a f definitivt inte tänka mig att slänga bort alla mina kastruller. Sedan har jag läst här på forumet att "strålningen" är större från induktionshäll, men det finns säkert många som tycker att det är bara nys.

awe77 skrev:
:confused::confused:
Hmmm, lätt att bli missförstod. Ska bygga ett hus och dit tänker jag inte ta med mig min gamla häll. Det som jag har förstått är fördelarna med induktion är dels att man kan reglera värmen väldigt snabbt och att hällen inte blir varm med allt vad det innebär med överkokt mjölk och barnfingrar.
Nästa fråga: Är en induktionshäll värd 1500:- mer än en motsvarande "vanlig" häll?
Ja det tycker jag, i alla fall om du vill spendera mindre tid på uppvärmingsfasen under matlagningen. Går mycket snabbare att. tex koka upp potatisvattnet med induktion än keramikhäll.

Att koka över med induktion är ingen konst. Sätt induktionsplattan på max med minst 3/4 fylld kastrull och gå och titta på TV i 15 minuter....

Skall du bygga hus kan ju gasspis vara ett annat alternativ.

Induktion är fantastiskt. Mycket snabbt men framförallt precist.

Vill man att det ska "sjuda lätt" så kommer det att "sjuda lätt".

En annan erfarenhet är att man ofta kan använda sig av mindre kokkärl än tidigare. Ska man t.ex. koka potatis kan man med fördel använda en liten kastrull och låta potatisen fylla upp så att locket precis går på. Det är sedan inga problem att koka utan att riskera att det kokar över vilket annars ofta blir fallet när man har små kärl som är rejält fyllda.
Givetvis sparar detta både energi och tid.

Koka ris: koka upp, reglera effekt, använd timerfunktionen. Efter 20 minuter stängs värmen automatiskt av, kokningen upphör och riset står på lämplig eftervärme. Kanon.

Jag anser att induktion faktiskt är bättre än jag hade förväntat mig. Särskilt efter en tid när man testat sig fram lite.

/jbr

Dom 1500 extra som du betalar för hällen vinner du tillbaka i energibesparing.
För att inte tala om att miljön mår bättre.

Plus att du får mycket roligare när du lagar mat. Effektivare blir det också. Vår häll låter rätt mycket, speciellt när mna kör på de högsta effektlägerna, det knäpper och visslar litegrann. Det är inga höga ljud dock. Det försvinner nästan i ljudet av stekande mat till exempel.

Rengöringen blir också mycket enklare i och med att plattan inte blir så varm och att maten inte bränns in i plattan. Vi använder mr muscle rengöringsmedel för glashällar som vi hittade på coop. Funkar alldels utmärkt.

/fredrik

Är också sugen på induktionshäll. Ett av argumenten som nämts är att det är ekonmiskt hållbart. Det tror jag inte så mycket längre...
På ex www.induktion.se - Induktion - Trolleri eller revolution?
kan man läsa att det behövs följande Wh att värma upp 1l vatten 18-98 grader:

"gammal" gjutjärn: 241
vanlig glaskeramikhäll: 178
induktion: 134

Mao, gör man detta varje dag, 365 dagar om året, så sparar man ca 16 kWh mellan de två glaskeramik varianterna (induktion och "vanlig"). Dvs ca 20 spänn om året...

Men, man bör väl tillägga om gillar laga mat så värmer man mer än 1l vatten om dagen. Även om man kan tycka att många verkar ha sina kök mest för utställning...

Vi monterade en induktionshäll i vårt kök när vi renoverade det i vår lägenhet för 4 år sedan. Vi var jättenöjda med den exakthet och snabbhet vi fick med hällen.

Vi kommer självklart att montera en induktionshäll när vi renoverar köket i huset vi flyttade till för 2 månader sedan.

Vi fick i princip slänga alla våra kastruller. Vi hittade nya på Duka. De hade ett erbjudande om tre kastrulle i olika storlekar för 500 kr (4 år sedan).

Visst surrar det lite när man kör på max men inget som stör. Man kör ju inte så länge på full efekt eftersom det börjar koka ganska snart och man behöver sänka. Det tar en stund att vänja sig vid att induktionshällen är så snabb (det gjorde det för oss). Det är lätta att springa iväg för man ska bara, också stormkokar det när man kommer tillbaka 2 minuter senare. Det hände aldrig med en vanlig spis.

Visst blir hällen varm efter att man har lagat till något på induktionshällen. Det är kastrullen eller stekjärnet som värmer upp hällen. Dock tycker jag inte att den blir lika varm som en vanlig glashäll och inte alls så varm som en spisplatta av stål.

Repigt kan det bli men det kan allt glas bli.Har man bara som vana att torka av kastrullen under innan man sätter den på hällen så är det inga problem. Man har ju inte samma problem men induktionshäll att kastrulle hoppar och smäller när de är fuktiga på undersidan.

Rengöring tyckte vi aldrig var några problem. Vår häll var monterad i en svart granitskiva (kommer den att bli i huset också) och nerfälld så att hällen låg kant i kant med granitskivan. När vi rengjorde hällen och bänkskivan tvättade vi bara av med diskmedel och vatten. Sen eftertorkade vi med en handduk och till sist snabbpolerade vi av ytan med en fönsterputstrassa som vi har köp av en försäljare på en marknad. Då försvann all flamighet och ränder direkt.

Lycka till med valet.
Micke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.