Min LG induktionshäll som är ca 7 år gammal small till under tiden jag lagade mat och säkringen i centralen löste ut. Försöker man slå till säkringen igen löser jordfelsbrytaren. Två av plattorna fungerar fortfarande eftersom plattorna är uppdelade två per fas.
När jag öppnade upp hällen syns det tydligt att det har brunnit i en kondensator, högst upp i bild.
Interiör av en induktionshäll med en bränd kondensator och synliga elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ena halvan har dessutom trillat av föredömligt fint så att man lätt kan läsa av beteckningen.
Bränd kondensator med texten "333J56N30V NP A18 PP" på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag två frågor:
Någon som vet var jag enklast hittar denna typen av kondensator? Letade lite på Elfa utan framgång.
Är det troligt att något mer har brunnit med tanke på att jordfelsbrytaren löser trots att det ”bara” är en konding som har brunnit av på mitten?

K
Kanske dum fråga men om den är 7 år gammal kanske det är dags för en ny?

K Erik Deste skrev:
Kanske dum fråga men om den är 7 år gammal kanske det är dags för en ny?
Om man kan laga den för några tior gör jag gärna det istället för att köpa en ny för 7000:-. Eller du köper kanske nytt så fort något är 7 år gammalt oavsett vad?

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
K
A Andyha skrev:
Om man kan laga den för några tior gör jag gärna det istället för att köpa en ny för 7000:-. Eller du köper kanske nytt så fort något är 7 år gammalt oavsett vad?
A Andyha skrev:
Nödvändigtvis inte, självfallet lagar jag saker som går sönder om möjligheten finns. Dock brukar jag oftast byta ut vitvaror som är mer än 5 år om de går sönder, dels för att garantitiden är slut men också för att det händer mycket på 5 år inom utvecklingen (oftast). Att köpa nytt är aldrig en garanti på att saker håller, det finns alltid risker men då har man iaf garanti.

i ditt fall kanske det är enkelt att bara byta delen och så funkar det, billigt och bra. Men jag själv är alltid extra skeptisk mot saker som innefattar el, dvs om det är elfel som gör att komponenter brinner/skadas mm.

Jag tolkar den märkningen som 33 nF, 630 V, 5% noggrannhet. Du kan ju mäta kapacitansen den som sitter bredvid annars.

Men denna kondensator orsakar ingen kortslutning. Jag tror inte ens att denna kondensator är trasig bara för att den tappat lite plast. Du har ett annat fel i kraftelektroniken som kan vara besvärligare att hitta och laga. Det kan finnas fler synliga tecken på detta, typ att en komponent spruckit eller tappat ett hörn.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar den märkningen som 33 nF, 630 V, 5% noggrannhet. Du kan ju mäta kapacitansen den som sitter bredvid annars.

Men denna kondensator orsakar ingen kortslutning. Jag tror inte ens att denna kondensator är trasig bara för att den tappat lite plast. Du har ett annat fel i kraftelektroniken som kan vara besvärligare att hitta och laga. Det kan finnas fler synliga tecken på detta, typ att en komponent spruckit eller tappat ett hörn.
Tack! Det låter rimligt. Dubbelkollar kapacitansen som du tipsar om genom att mäta den andra kondingen.

Jag lägger några minuter på att kolla efter fler skador innan jag kasserar. Ser att när jag svarar kommer det upp ytterligare text som du förmodligen redigerat bort angående kondensatorn. Den är definitivt trasig, det syns inte på bilden men den är helt av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.