2 045 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Induktionshäll och ugn på 230v 20A.
Ska snart anlita en elektriker för att koppla in häll och ugn i mitt kök.
Min gamla spis är matad med 230v 20A till stick-kontakt.
Kommer detta verkligen räcka till, eller får jag göra mig beredd på att hosta upp för framdragning av ytterligare faser?
Min gamla spis är matad med 230v 20A till stick-kontakt.
Kommer detta verkligen räcka till, eller får jag göra mig beredd på att hosta upp för framdragning av ytterligare faser?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Standardsvaret är att du kommer aldrig i ditt praktiska matlagande att använda alla plattor på full effekt samtidigt. Har det fungerat tidigare så kommer det att fungera med den nya hällen också.
Protte
Protte
prototypen skrev:
Jag har sett detta "standardsvar" flera gånger. Men jag tror det måste finnas fler matlagningsglada som liksom jag faktiskt använder ALLA plattorna på max SAMTIDIGT. OCH ugnen. Tidigare med fem barn hemma var det snabba ryck med maten och många kastruller o stekpannor, och nästan alltid var någon platta upptagen av nåt långkok.. Ugnen är nästan alltid på samtidigt, antingen för att gratinera nåt eller värma tallrikar. Nuförtiden är vi bara två vuxna hemma, men likväl använder jag ofta alla plattorna samtidigt, för att inte tala om när vi bjuder hem folk.
Det (nästan) enda misstag vi gjorde i vårt nybyggda hus var att vi inte tog en bredare häll med plats för fem plattor. Iofs har vi en gasolhäll, som ju inte påverkar elen, men det måste finnas fler som lagar mat från grunden (och inte använder halv- eller helfabrikat som bara värms).
Om du bara har en fas in i lägenheten,så har du ju inte så mycket val och även om du har 20A säkring så tål den ju mer.. Det brukar aldrig vara några problem, det skulle vara om du har häll och ugn på max samtidigt som du dammsugar och fönar håret och kanske till och med värmer välling i micron ;-)))).....Då går kanske huvudsäkringen men hur ofta gör man så.....
I min lägenhet bor det bara ett barn som tur är (jag själv). 
Jag kommer max använda 2 plattor på hög effekt samtidigt, kanske en tredje för att varmhålla nåt.
Låter bra att andra har klarat sig, då gör nog jag det med.
Nu börjar snålvattnet rinna till också, eftersom det var en barnlek att bygla om hällen till 230v.
Måste bara hitta en bra kopplingsdosa som klarar 4mm2 kabel...
Jag kommer max använda 2 plattor på hög effekt samtidigt, kanske en tredje för att varmhålla nåt.
Låter bra att andra har klarat sig, då gör nog jag det med.
Nu börjar snålvattnet rinna till också, eftersom det var en barnlek att bygla om hällen till 230v.
Måste bara hitta en bra kopplingsdosa som klarar 4mm2 kabel...
Och jag säger som jag brukar. Tänk dej att du sätter fem 2kW elradiatorer i köket och kör dem på max och fundera på hur varmt det kommer att bli efter ett tag. Ledtråd, ett mindre bastuaggregat brukar vara på ca 4kW. Så även om du sätter alla vreden på MAX så kommer inte maxeffekten att dras mer än under mycket korta stunder. Annars skulle tex hällen bli överhettad. Och ärligt talat, om det var möjligt att jaga ut ca 7kW på spisplattorna hur snabbt skulle maten brännas vid?Hemmakatten skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Bara något så enkelt som spagetti och köttfärssås. Det ska vara färdigt samtidigt, såsen tar en 30-40 minuter medan spagettin 9-11 minuter. När jag börjar med att koka vatten till spagettin så är såsen på 1:ans läge. Und so weiter.
Jodå jag har provat med alla plattor på max men då gick HUVUDSÄKRINGEN när jag skulle värma vatten till bubbelbadkaret, nu har vi större VVB.
Protte
Jodå jag har provat med alla plattor på max men då gick HUVUDSÄKRINGEN när jag skulle värma vatten till bubbelbadkaret, nu har vi större VVB.
Protte
Klicka här för att svara