10 465 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Induktionshäll och problem med el
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Går du på 1 fas så behöver du nolla, dessutom med all sannolikhet kraftigare trådar, 1 fas hällar brukar vilja ha uppåt 25A.
Du vill ha en 400V häll. Det finns många spisar som går att koppla som 2 eller 3 fas spisar, men som ändå går på 230V. Det innebär bara att man fördelat strömmen på mer än en fas och kan klara sig med klenare trådar och mindre säkringar. Det är en sådan du har/hade.
Du skall ha en ren 400V häll. I en flerfaskoppling så är det 400V mellan resp. fas, och 230V mellan fas (vilken som av dem) och nolla. Jag misstänker att det idag är väldigt udda med rena 400V spisar/hällar.
Du vill ha en 400V häll. Det finns många spisar som går att koppla som 2 eller 3 fas spisar, men som ändå går på 230V. Det innebär bara att man fördelat strömmen på mer än en fas och kan klara sig med klenare trådar och mindre säkringar. Det är en sådan du har/hade.
Du skall ha en ren 400V häll. I en flerfaskoppling så är det 400V mellan resp. fas, och 230V mellan fas (vilken som av dem) och nolla. Jag misstänker att det idag är väldigt udda med rena 400V spisar/hällar.
Alltså jag kanske förklarar mig fel men jag har en häll idag Gorenje som tydligen inte kan kopplas utan att nolla finns i väggen. Att dra en nolla och laga den trasiga hällen kostar mer för mig än at köpa en ny som går en fas som inte kräve 0.
Förklarar jag mig rätt nu? Jag vill ha en häll som går på 1 ledare och nollan. TOTALT 3 trådar i väggen varav en är jord.
Förklarar jag mig rätt nu? Jag vill ha en häll som går på 1 ledare och nollan. TOTALT 3 trådar i väggen varav en är jord.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Jag blir lite fundersam över din urpsrunglitga fråga.
Du skriver att du fått den inkopplad felaktigt och på olagligt sätt.
Om man har en situation med ingen nolla som du, så är den vanligaste "fulkopplingen" att man kopplar nollan från spisen till skyddsjord, det fungerar rent elektriskt, men är farligt och olagligt. OM det är så du fått det gjort och OM det inte finns några fler fel i din elanläggning så borde spisen inte blivit förstörd. Det farligaste (av flera faror) med en sådan koppling är att om skyddsjorden då släpper eller inte är inkopplad i sin andra ände, så blir spisen strömförande, man kan lätt dö om du råkar ta i något på hällen samtidigt som du ex. tar i blandaren på diskbänken, eller i brödrosten eller vad det nu kan vara. Dessutom så blir det lite slumpartad spänning på spisen/ hällen vid ett sådant fel, det kan bli 400V istället för 230V över elektronik och värmeellement. Det låter som det är det som hänt dig, men då är det alltså även fel på jorledningen hos dig.
Som jag ser det så är det stor sannolikhet att du har 2 fel i din inkoppling. Dels är den fulkopplad på jord istället för nollan, dels är det något fel på din jordanslutning. Om det är kopplat som jag gissar så skall du vara glad att du lever, och du bör få dit en elektriker, för om du kopplar in en ny häll på samma felaktiga anslutning så blir det ungefär lika livsfarligt som din gamla inkoppling.
Du skriver att du fått den inkopplad felaktigt och på olagligt sätt.
Om man har en situation med ingen nolla som du, så är den vanligaste "fulkopplingen" att man kopplar nollan från spisen till skyddsjord, det fungerar rent elektriskt, men är farligt och olagligt. OM det är så du fått det gjort och OM det inte finns några fler fel i din elanläggning så borde spisen inte blivit förstörd. Det farligaste (av flera faror) med en sådan koppling är att om skyddsjorden då släpper eller inte är inkopplad i sin andra ände, så blir spisen strömförande, man kan lätt dö om du råkar ta i något på hällen samtidigt som du ex. tar i blandaren på diskbänken, eller i brödrosten eller vad det nu kan vara. Dessutom så blir det lite slumpartad spänning på spisen/ hällen vid ett sådant fel, det kan bli 400V istället för 230V över elektronik och värmeellement. Det låter som det är det som hänt dig, men då är det alltså även fel på jorledningen hos dig.
Som jag ser det så är det stor sannolikhet att du har 2 fel i din inkoppling. Dels är den fulkopplad på jord istället för nollan, dels är det något fel på din jordanslutning. Om det är kopplat som jag gissar så skall du vara glad att du lever, och du bör få dit en elektriker, för om du kopplar in en ny häll på samma felaktiga anslutning så blir det ungefär lika livsfarligt som din gamla inkoppling.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jamen du HAR ju ingen nolla i väggen. Du har 3 faser. Dvs 400v.
Om du säger att du vill ha "en häll som går på 1 ledare och nollan" så innebär detta att du frågar efter en som går på 230v.
Du ska säga att du vill ha en häll som har ett inkopplingsalternativ på 2- eller 3-fas 400v. Inget av 230v alternativen funkar, för det har du inte.
Om du säger att du vill ha "en häll som går på 1 ledare och nollan" så innebär detta att du frågar efter en som går på 230v.
Du ska säga att du vill ha en häll som har ett inkopplingsalternativ på 2- eller 3-fas 400v. Inget av 230v alternativen funkar, för det har du inte.
Även om det är en 1 fas spis som jag hade innan. Huset har haft spis inkopplad förut även om det inte var en häll så jag fattar inte varför allt ska bli fel när man uppgraderar köket. är det så så borde en vanlig 1 fas häll funka!
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Du skriver 1 fas och nolla, det var ju nolla du inte hade. Det går att koppla om en av dina faser så att den blir nolla, men då måste du ju ta hem elektrikern som troligen för nästan samma pengar kan dra in en nolla i din befintliga koppling.promo skrev:Alltså jag kanske förklarar mig fel men jag har en häll idag Gorenje som tydligen inte kan kopplas utan att nolla finns i väggen. Att dra en nolla och laga den trasiga hällen kostar mer för mig än at köpa en ny som går en fas som inte kräve 0.
Om du verkligen menar allvar att du vill köra på 1 fas och nolla (och jord) så får du antingen köra en häll på väldigt låg effekt, eller så måste du dra nya trådar från centralen (4 kvmm gissar jag) Åtrerigen måste du kalla på elektrikern.
Blir fan inte klok på detta, jag har idag en Gorenje INP60 vars ena platta gick sönder pga att jag inte har en nolla(enligt elektriker) och företaget. Nu vill jag alltså ha en häll som inte behöver nollan, vad kallar jag det? om jag nu går till en affär? Heter det 1fas eller inte, att jag vill ha på tre ledningar varav ett är JORD.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om du har haft en 1 fasspis tidiagre så har du redan en nolla (och borde inte fått några problem). Men är du verkligen säker på att det var en 1 fas spis? Det var inte helt ovanligt i lägenheter tidigare, men vanligast är ändå 3 fasspisar.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
it snubben här ovanför har svarat på vad du skall fråga efter.
Alltså den hade tre kablar, varav en jord. Nu kan inte jag själv något men jag hörde att tekniker som skulle fixa min häll säga att jag hade 130 v mellan jord och fas eller nåt och att jag saknade nollan.
Jag har tre ledningar i uttaget, ingen av de är noll enligt tekniker.
Jag har tre ledningar i uttaget, ingen av de är noll enligt tekniker.
Men eftersom du inte verkar ha en susning om vad du ska ha eller för den delen har varken i hällväg eller i ledningsväg i väggen så kanske du faktiskt ska ta och ta dit den där elektrikern innan du har ihjäl dig själv eller någon annan?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Förstår inte... Oavsett vilken häll du får tag på så skall den ju kopplas in. Gör inte detta själv...
Då måste du ju ändå få dit en elektriker som kopplar in den och då kan ju denna lätt fixa om en av faserna till nolla och problemet är ur världen.
I ett inlägg tidigare så beskrev du ju att du hade 4 ledare i kontakten i väggen. Dvs 3 faser + jord. Gör om detta till 2 faser+nolla+jord.
Då måste du ju ändå få dit en elektriker som kopplar in den och då kan ju denna lätt fixa om en av faserna till nolla och problemet är ur världen.
I ett inlägg tidigare så beskrev du ju att du hade 4 ledare i kontakten i väggen. Dvs 3 faser + jord. Gör om detta till 2 faser+nolla+jord.