Den gamla induktionshällen fick en smäll och sprack.
Naiv som jag är - var jag av den bestämda uppfattningen att den nya som jag beställt skulle komma med en förinstallerad kontakt så att jag enkelt skulle kunna byta ut den gamla. Så var givetvis inte fallet. Den nya hällen kom med en kabel - som i sin tur innehåller 5 mindre kablar i varje ände och inget mer. (Se bild)

den gamla hällens koppling till perilexkontakten består av 3 mindre kablar. (Se bild)

om jag ansluter den medföljande kabeln enligt kopplingsschema till hällen (det står tydligt vilken färg som ska sitta var) och sedan kopplar in den andra ändens 5 kablar i perilexkontakten borde det väl inte gå åt helvete?

enligt elskåpet är uttaget anslutet med 3-fas. (Se bild) En öppen eluttag baksida med synliga anslutna kablar hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En avskalad, svart kabel med färgkodade ledningar och tillhörande kontakter på ett trägolv.
Skapa konto
Elcentral med säkringar för hushållsapparater som spishäll och kyl/frys, inklusive jordfelsbrytare.
Skapa konto

Det borde funka bra, din gamla häll var enfas så det finns nolla vilket ofta saknas i gamla trefas-installationer.

D Dilato skrev:
Det borde funka bra, din gamla häll var enfas så det finns nolla vilket ofta saknas i gamla trefas-installationer.
super! Den svarta och grå kabeln, spelar det roll hur de sitter i kontakten?

Visa kopplingsschemat till hällen så vi undviker fel.
Det som är viktigt är grön/gul och blå, dom MÅSTE sitta på skydsjord och nolla.
Resterande är faser, L1,L2 och L3.
Kabeln ser på bilden lite knepig ut, finns det 5 sladdar i varje ända?

Här kommer bild på kabeln, anslutningen på hällen samt de bilder med kopplingar som finns i manualen. Hand håller flera avskalade koaxialkablar med synliga kopparledare mot vit bakgrund.
Skapa konto
Teknisk etikett, schema, elektriska anslutningar, färgkoder, symboler, installationsanvisningar för utrustning.
Skapa konto
Schematiska elektriska installationer för anslutningar, 220-240V. Anvisningar något rotade, innehåller ledningar och anslutningspunkter.
Skapa konto
Illustration av elektrisk installation för apparat, visar olika kabelfärger och anslutningar för flera spänningsalternativ.
Skapa konto
Elektrisk kopplingsschema, strömkablar, terminaler, 220-240V, jordning, neutral, fas, installationsanvisning.
Skapa konto
Öppen eluttag utan frontplatta visar anslutningsskruvar, kablar och monteringsfästen mot vägg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.