Strålande tack! (y)
 
Ola C Ola C skrev:
Frankrike tror jag.
Japp, Frankrike
 
Fick tummen ur Mumindalen idag, la till Waxilit och lagren till växelföraren och mailade iväg..
Någon minut senare fick jag svar med PayPal länk och strax efter en DHL länk.

Vilken service!

Tack för rådet. (y)
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hittade en Inca hyvel till salu också, tillsammans med en cirkel, kommer från en skola:
[länk]

Lite dålig bild, har frågat mera bilder av säljaren men kanske någon kan identifiera? Jag tror det är både rikt och plan fast titeln säger endast rikt (oiko-)
Tycker den ser identisk ut med min. Motorn under bordet, 800mm riktbord. Det är en planhyvel också.
 
Vad är det för bredd, 260mm?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är det för bredd, 260mm?
Ja, stämmer!
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hittade en Inca hyvel till salu också, tillsammans med en cirkel, kommer från en skola:
[länk]

Lite dålig bild, har frågat mera bilder av säljaren men kanske någon kan identifiera? Jag tror det är både rikt och plan fast titeln säger endast rikt (oiko-)

Ser ingen växelspak så tror det är en inca modell 510 (man byter matningshastighet genom att flytta remmen istället för spak)

Sågen är en inca major.

Manualer hittar du här:
http://incawoodworking.blogspot.se/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1
 
Hej lånar tråden lite, jag har fastnat lite för Incas maskiner, tycks vara riktigt bra grejer! Har dykt upp en Inca hyvel i mina krokar för 2000, är det ett ok pris eller ligger det i överkant?
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
Hej lånar tråden lite, jag har fastnat lite för Incas maskiner, tycks vara riktigt bra grejer! Har dykt upp en Inca hyvel i mina krokar för 2000, är det ett ok pris eller ligger det i överkant?
Vet du mer om den?
2000:- låter som ett bra pris!

Jag betalade 3x så mycket, med tersakutter.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Den har en planhyvel tillsats som är sällsynt tydligen, verkar vara i bra skick för övrigt
 
Dj1927 Dj1927 skrev:
Den har en planhyvel tillsats som är sällsynt tydligen, verkar vara i bra skick för övrigt
2000:- för en rikthyvel med lite meckig tillsats. Halvbra pris. Personligen skulle jag hellre lagt ytterligare en tusenlapp på en som var rikt/planhyvel. Tillsatsen måste man mata manuell är och är inte helt lätt att få bra
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
2000:- för en rikthyvel med lite meckig tillsats. Halvbra pris. Personligen skulle jag hellre lagt ytterligare en tusenlapp på en som var rikt/planhyvel. Tillsatsen måste man mata manuell är och är inte helt lätt att få bra
Jag köpte en rikthyvel precis med denna tillsatsen. 500 kr fick jag ge för hyveln.

Någon som vet hur snabbt man ska putta igenom virket vid planhyvling? ”Lagom”?
 
nivv nivv skrev:
Någon som vet hur snabbt man ska putta igenom virket vid planhyvling? ”Lagom”?
På min gamla Inca med automatisk matning kunde man välja på 3.5 och 5 meter/min. Det kan väl va en bra utgångspunkt. Hade hellre knuffat långsamt o försökt undvika stop än att knuffa snabbt med omtag.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
På min gamla Inca med automatisk matning kunde man välja på 3.5 och 5 meter/min. Det kan väl va en bra utgångspunkt. Hade hellre knuffat långsamt o försökt undvika stop än att knuffa snabbt med omtag.
Okej! Då ska jag öva upp den hastigheten :) Är det bäst att alltid använda en pinne och putta igenom eller är det en bättre idé att först putta in och sen ”dra” ut ämnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.