Här kommer utlovade bilden. Var riktigt trixigt att fota så det blir begripligt. Röda pilen pekar på plåten. Jag gjorde en snabb snittskiss också, tänkt rakt ovanifrån, Brunt är själva styrningen, grått är huset styrningen löper i, svart är skruven och ljusblått är plåten.

DSC_0499(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C skrev:
Här kommer utlovade bilden. Var riktigt trixigt att fota så det blir begripligt. Röda pilen pekar på plåten. Jag gjorde en snabb snittskiss också, tänkt rakt ovanifrån, Brunt är själva styrningen, grått är huset styrningen löper i, svart är skruven och ljusblått är plåten.
Väldigt pedagogiskt. Jag ska göra så för, även om de är i metall, så är jag redan trött på att styrkuberna halkar omkring i de för stora hålen varje gång spännskruvarna lossas. Din lösning borde hjälpa.

Ola C skrev:

[bild]
Tack för den förklaringen. Tror jag förstod vad du menade redan innan dock! :)

Nu har jag kommit lite längre. Dammutsug fixat, estetiskt ser det ju hemskt ut, men det funkar riktigt bra!
1.jpg
Skapa konto

2.jpg
Skapa konto

Sen har jag även borrat och gängat i en M3 skruv. Hade ingen fjäder hemma men än så länge verkar den inte gänga upp sig:
3.jpg
Skapa konto

Och jag har även fått dit styrklossarna i Lignum Vitae. Måste fixa med plåtbitar bara.
4.jpg
Skapa konto

Med nya blad så är sågen nu som en dröm. Sågade upp lite bitar av plommonstock (från vår trädgård) som jag tog ner för ett par månader sen. Blöt var den fortfarande men sågen sågade sig igenom riktigt snabbt, frihandssågade 2 sidor och riktade sen stocken på rikthyveln. Därefter gjorde jag de 2 "plankorna" som syns på bilden nedan.
5.jpg
Skapa konto

• Gilla
Jan271 och 7 till
  • Laddar…
Jag har ärvt en inca bandsåg. Jag har inte riktigt tittat på den än men den saknar paralellanslag. Det finns ju orginalgrejer men vet någon om det finns några andra roliga grejer som inte blir galet dyrt

Ola C skrev:
Jag har ett sånt här liggande där hemma [länk], hade tankar på att använda det till min Inca men har inte kommit till skott. Kan kolla ikväll hur det skulle passa på orginalbordet (jag har byggt ett nytt bord till min såg).
Det var verkligen överkomligt i pris, så jag blir jätteglad om du kollar hur det passar. :)

Jag skulle nog kalla det perfect match.

Anhållet är oborrat, hade jag monterat det hade jag satt det med m8 rattar ner i de färdiga hålen i bordet, 3st, 2 på ena sidan skåran och 1 på andra. Jag hade nog också satt det så långt till höger det går för att få maximal klyvbredd, och gjort nåt stöd på bortre sidan, det tippar lite annars (tror jag)

Det medföljef lite metallbitar till anhållet för att få det på hyfsat rätt höjd (2st har jag på bilden).

Lite osäker på hurivida anhållet flexar, för att testa det måste jag skruva fast det och jag vill inte borra i det. Axminsterkunderna verkar dock tycka det känns oflexigt o bra om man läser reviewsen.

DSC_0459.jpg
Skapa konto

DSC_0460.jpg
Skapa konto

DSC_0461.jpg
Skapa konto

Har tittat och lagt det anhållet i min varukorg hos axminster. Kul att se att det passar till min såg. Får nog beställa det snart.

Ola C skrev:
Jag skulle nog kalla det perfect match.

Anhållet är oborrat, hade jag monterat det hade jag satt det med m8 rattar ner i de färdiga hålen i bordet, 3st, 2 på ena sidan skåran och 1 på andra. Jag hade nog också satt det så långt till höger det går för att få maximal klyvbredd, och gjort nåt stöd på bortre sidan, det tippar lite annars (tror jag)

Det medföljef lite metallbitar till anhållet för att få det på hyfsat rätt höjd (2st har jag på bilden).

Lite osäker på hurivida anhållet flexar, för att testa det måste jag skruva fast det och jag vill inte borra i det. Axminsterkunderna verkar dock tycka det känns oflexigt o bra om man läser reviewsen.

[bild]

[bild]

[bild]
Ser jättebra ut, tack!

En fråga bara när vi ändå diskuterar bordet och anhållet! Måste man montera av anhållet för att kunna byta blad? Tycker det är lite B då man tappar 90 graders inställningen då.

Glömde du hur du gjorde när du bytte blad?;)

Delen anhållet sitter på måste av ja, och därigenom tappar du inställningen. Simpla lösningen (som ej tar hänsyn till ev drift) är väl att rita en linje på bordet efter anhållet och sen fixa så det hamnar parallellt med linjen efter bladbyte.*

Sågar som driftar (vilket de väl inte ska göra om de är rätt inställda) kan man frihandssåga halvägs in i en planka efter en linje ritad parallellt med kanten, efter halva plankan stoppar man och justerar anhållet efter sidan på plankan.

*edit. Detta gäller alltså för incras orginalanhåll. Axminsteranhållsskenan måste också av vid bladbyte men skenan till detta anhåll kan nollas mot framkanten på bordet och därigenom behåller man referensen vid bladbyte.

Redigerat:
Jag brukar behöva justera anhållet efter varje bladbyte. Det verkar som att varje band är individuellt i skränkningen så att spårningen blir lite olika.
EssoJ

Har själv både hyvel, justersåg och bandsåg från Inca. Tycker att de är mycket välbyggda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.